3848
Sök

Seriekopplade slutsteg ( behövs extra batteri?)

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#1
Jag har seriekopplat mina slutsteg ( ena dls ca12 andra Nicama super pro som har några år på nacken) och just nu är kärnan i systemet ett batteri på 480A. bilen igång laddar 13v men när jag hade bilen igång och spelade ganska hårt så drog det en hel del ström, nästan så att stereon slocknade.  bilen är en ford escort xr3i -87 med 3x12" proson rsw-12 (kopplade till dls steget 1.33ohm) och 2 st 6*9er (kopplade till mac audio steget) Men tror ni jag kommer behöva ett extra batteri eller koppla in en kondensator?
Senast redigerat av Streethawk (7 oktober 2008)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

59 Inlägg
5 oktober 2008
#2
Hur tjocka kablar har du? Det är alltid bra med en kondensator. 13V när bilen är igång är inte mycket, kan du mäta spänning direkt på alternatorn?

/Wojtek Kevin W.
MY MITSUBISHI ECLIPSE

7 276 Inlägg
5 oktober 2008
#3
Seriekopplat stegen?!
Det hoppas jag verkligen att du inte har gjort...

Om bilen bara laddar 13v så är nog kolen ganska slut i generatorn.


21 761 Inlägg
5 oktober 2008
#4
Jag håller med de andra, 13V är inte mycket att hänga i granen med. Batteriet får ingen laddning alls med den spänningen. Innan du alls funderar på konding eller andra saker så måste du undersöka varför spänningen är så pass låg, annars kommer det inte att bli bra oavsett vilka prylar du slänger dit. smile

Om batteriet är gammalt så är det troligen bäst att köpa ett nytt, men är det inte mer än kanske 1-2 år gammalt så borde det vara i tillräckligt bra skick för att fungera (såvida det inte har råkat ut för många djupurladdningar och/eller haft låg syranivå).

Först av allt ska batteriet laddas upp med en laddare innan du börjar felsökningen, dels är det antagligen dåligt laddat just nu och dels blir det säkrare mätresultat.

När motorn går på tomgång (900-1000 varv) och endast halvljuset är påslaget, då bör laddspänningen ligga på runt 14-14,4V när batteriet är fulladdat och i bra skick. Är batteriet mycket dåligt laddat så kan laddspänningen vara lägre än den egentligen brukar vara, på så sätt blir mätningen missvisande och generatorn kanske "anklagas" för att inte ge ut rätt spänning trots att den är helt okej.

Börja mätningen vid generatorn och se om laddspänningen är rätt där, är spänningen inte rätt så får du kolla kolen. Om kolen är dåliga så tycker jag att det är bäst med helt ny laddregulator istället för att bara byta kolen, en ny regulator brukar inte kosta mer än runt 200-300 spänn.

Men ifall spänningen vid generatorn är godkänd så fortsätter du med att mäta upp alla olika kopplingspunkter som har med generator och batteri att göra, glöm inte bort jordkablarna och generatorns jordkontakt med motorblock/kaross.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
5 oktober 2008
#5
Dålig laddning kan många gånger bero på Jordflätan eller batterikabelskorna...

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
#6
Nu laddar bilen 14.04V så den är okej nu. Men när jag drog igång stereon och drog på ganska mycket bas så gick det ned till 12.4V. Dom är seriekopplade på remoten och lågnivå kablarna. minus kablarna går till samma ställe (reserhjulsbaljan) med en skruv och plus kabeln är kopplad från batteriet ut till en power connector (t koppling med säkringar) Men lamporna har fortfarande en tendens att blinka till när man krämar ur stereon.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

21 761 Inlägg
7 oktober 2008
#7
Det är fullt möjligt att din generator helt enkelt är för klen i förhållande till dessa steg, speciellt om motorn bara går på tomgång när du spelar mycket högt. Kollar man hos yourex.se så har de 70A generator till den där bilen, ifall du har en sån generator så tror jag att den faktiskt är lite för klen.

För att utesluta eventuella kontaktproblem i kablarna så bör du göra lite fler mätningar, tex att jämföra spänningen på själva batteripolerna med hur spänningen är när du sätter minusmätpinnen på en karossyta. En sån mätning ger direkt svar på om jordkontakten mellan batteri-kaross inte är bra.

Du kan också mäta med båda mätpinnarna på generatorns B+ och chassie, sedan flytta minusmätpinnen till motorblocket (kolla spänningen) och även flytta pinnen till kaross (kolla spänningen). Den mätningen ger svar på hur bra jordkontakt som generatorns chassie har med motorblock och kaross, om det är dålig kontakt där så blir det spänningsförlust på minussidan mellan generator och batteri.

När du gör dessa mätningar så kan motorn stå på tomgång (bör vara åtminstone 900-1000 varv) och endast halvljuset+fläkten igång (inte stereon), det är för att få en "lagom" strömförbrukning vid mätningen. Var även försiktig så att du inte kommer åt någon rem eller liknande eftersom motorn är igång.

Ifall nu alla mätningar visar att det är tillräckligt bra kontakt vid alla kablar, då borde det vara så att generatorn inte orkar ge tillräckligt med ström till dina steg eftersom spänningen bara sjunker på detta sätt när du spelar mycket högt.

Det finns dock ytterligare en mätning att göra, testa att ha 2000 motorvarv när du spelar högt och mät spänningen. Visar det sig att spänningen blir betydligt stabilare, då orkar alltså generatorn ladda under förutsättning att motorvarven är tillräckligt höga.

Ditt batteri har 480A skriver du, jag gissar att det är batteriets CCA-värde. Det är iof inte speciellt kraftigt, men om batteriet i övrigt är i bra skick så ska det nog fungera.

Vet du hur gammalt batteriet är ungefär och vad det heter exakt?

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
#8
Får kolla upp det med generatorn imorgon. men batteriet är ett
AFA plus
12V - 480A (EN) och har några år på nacken den med. Men den laddades under natten ( 14 timmar) innan jag satte i den för att dra igång och mäta.



Edit : letade upp en sida och hittade att batteriet är på 56 Ah.
Senast redigerat av Streethawk (7 oktober 2008)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

21 761 Inlägg
7 oktober 2008
#9
AFA säljs av Varta och jag vet inte om de säljer det batteriet längre. Borde väl vara nummer 556400 som du har, hittar iaf ett 56Ah AFA plus med 480A.

Är du osäker på batteriets skick så kan du köpa ett nytt. smile

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
#10
Mjaa.. hittade att köpa det på utländsk sida som jag inte har en aning om vad det var för språk men där gick det i alla fall att köpa. Men här i sverige säljs dom inte längre som sagt. Men vilket batteri vore en bra uppgradering på det batteriet jag har? behöver inte vara varta.
Samt, var kan man få tag på en generator med mera pulver så att säga.
Senast redigerat av Streethawk (7 oktober 2008)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

21 761 Inlägg
7 oktober 2008
#11
Antagligen samma sida som jag kollade på, såg ut som ryska eller liknande. http://car.shop.by/

Jag brukar ofta rekommendera att sätta så stort batteri som ryms på batterihyllan (och att höjden stämmer förstås), ibland kan det finnas plats för större batteri än original nämnligen. smile

Generator vet jag inte, kanske hos startmotor.se eller om du hör med Streckkoden här på forumet.
Senast redigerat av Drönirettab (7 oktober 2008)

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
#12
Jo det var samma sida som jag kollade på.. förstod inte ett ord förutom Afa plus 12v 480a(en) 56ah resten var som en matematisk uträkning från albert einstein.

jo, ju större är bättre vissa gånger. men saken är ju att pluspolen på dom här batterierna sitter på höger sida. den jag tänkte sätta i (global kraft serie 540a(en) 75Ah) så satt pluspolen på vänster sida och plus kabeln räckte inte till och viceversa.

Men får kolla upp om man kan hitta nåt man tycker funkar ( har dock inga pengar pgra tagit studenten för inte så länge sedan) 1000kr får det max kosta.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

21 761 Inlägg
8 oktober 2008
#13
Jag hittar 70Ah med 550 CCA, inget 75Ah med 540 CCA. Sökte på Mekonomen, vet inte om det är där som du också har kollat.

Ifall det är hos Mekonomen så kan du kika på nr 20-57029, det har pluspolen till höger och är på 70Ah 550 CCA. Fast det kostar iof 1329:-. För att komma ner till 1000:- så får du välja 62Ah 460 CCA, nr 20-56219.

Men innan du bestämmer dig för eventuellt batteribyte så bör du vara säker på att generatorn fungerar som den ska och att alla kablar är i bra skick med bra kontakt.
Senast redigerat av Drönirettab (8 oktober 2008)

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
#14
Har det batteriet bakom mig nu. Gult Global kraft serie med 75ah 540a(en). Med tanke på att generatorn laddar 14.04 v nu så borde den ju ladda ordentligt. 14.4 är väl max en generator laddar? Men det var tal om för klen generator om jag inte minns helt fel? Batteri och generator är det då alltså som behöver bytas ut.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

21 761 Inlägg
8 oktober 2008
#15
Som sagt, kontrollera alla kablar och kabelanslutningar först (dvs spänningsmätning med belastning som jag skrev  förut). Är det dålig kontakt i någon eller några kablar så hjälper det ju inte speciellt mycket att sätta bättre batteri/generator.

Det är bra att spänningen är ca 14V, men är det vid generatorn eller batteriet?

Laddspänningen på en generator kan även vara högre än 14,4V, det beror på vilken spänning som regulatorn är gjord för. Vissa regulatorer ger tex 14,6-14,8V medan en del "bara" ger 14V. Visst är det bra ifall spänningen vid batteriet är omkring 14V, men det är ändå väldigt viktigt att det binte är spänningsfall från generatorn.

Om generatorn egentligen ger ut 14,4-14,5V, då är det helt plötsligt inte så bra med 14V eftersom det har uppstått förluster från generatorn. Det ska aldrig vara stora förluster mellan generator och batteri, oavsett vilken laddspänning som generatorn än har. smile

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
#16
okej. men 14.04 v är det vid batteriet.. får mäta ut på generatorn imorgon.  Har dock ingen aning om vilken kabel det är från generatorn men får väl luska lite i det.
smile

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

21 761 Inlägg
8 oktober 2008
#17
Det brukar stå B+ där laddkabeln sitter fast. smile
Den kabeln borde dessutom vara grövre än de andra kablarna som sitter på generatorn. Kom ihåg att sätta minusmätpinnen på generatorns chassie, men var försiktig med drivremmarna.

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
#18
Generatorn laddar 14.05v och 0.1v är inte stor förlust så det kan man leva med. (var lite för oförsiktig med remmarna och jackan fastnade och gick sönder sad) men nu var det tal om större batteri eller kondning så att man får 13v (eller vad det är en kondning ger) till slutstegen hela tiden. Basarna har en förmåga att inte slå riktigt när basgången kommer (missar ibland) måste ju vara för att den inte får tillräckligt med ström då? så jag tycker att en kondning borde göra susen eller ett batteri till.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 oktober 2008
#19
Vad har du för spänning på resp ställe (generator, batteri och vid stegen) med bilens elsystem (ljus osv) och stereon igång samtidigt?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
#20
Med bilen igång samt stereon så gick strömmen vid batteriet ned till 12.4 som minst (var då ganska hög volym)
Vid slutsteget kommer det fram 11.76v

Edit : har dock ingen som helst lust att mäta vid generatorn igen då jag redan fastnat med jackan 1 gång och ser det som en varning.
Senast redigerat av Streethawk (9 oktober 2008)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.


Sök