3915
Sök

Backventil till någonting?

105 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#1
Tjena, var ute idag och såg att en slang var kass och hela den "ploppen" som går in i motorn är sönder.
Det går också en ?vevhusventilation? ner till turbon och den verkar läcka lite , skall jag byta den slangen eller vad gör jag ?

Är det en backventil jag har ringat in, och vart hittar jag en sådan?

http://www.ladda-upp.com/bilder/10328/backventil

MVH // Jonathan
Senast redigerat av EkenGoesWild (5 oktober 2008)

105 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#2
ingen som har en aning vad det är för ventil eller grejj som jag har ringat in ?

5 198 Inlägg
5 oktober 2008
#3
Ser ut som en backventil... ta med till saab handlarn eller nån välsorterad bildelsbutik

Better than God \o/
1 883 Inlägg
5 oktober 2008
#4
Det är till vevhusventen, svindyra på saab har jag för mig.  Finns på www.speedparts.se  artnummer; 51,1313  49:-

Köp lite 4mm siliconslang med så slipper du framtida bekymmer med spruckna slangar. 36:- / meter finns blå & svart.

Aldrig bra med luftläckage, se till att alla slangar sluter tätt.
Senast redigerat av MrTurbo (5 oktober 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

105 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#5
Okej, har köpt nya grejjor nu, men vilken riktning skall backventiln släppa åt?

Entreprenör
1 784 Inlägg
6 oktober 2008
#6
EkenGoesWild skrev:
Okej, har köpt nya grejjor nu, men vilken riktning skall backventiln släppa åt?

kolla vilken som går till insuget...röret eller slangen..eller sätt den som den gamla satt... smile
Senast redigerat av mrbuggy (6 oktober 2008)

105 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#7
fattar inte riktigt vad du menar nu hmm
jag kommer inte riktigt ihåg hur den satt tongue

ska den släppa till insuget eller till vevhuset?

Entreprenör
1 784 Inlägg
6 oktober 2008
#8
EkenGoesWild skrev:
fattar inte riktigt vad du menar nu hmm
jag kommer inte riktigt ihåg hur den satt tongue

ska den släppa till insuget eller till vevhuset?

strömma TILL insuget ska den..

5 710 Inlägg
6 oktober 2008
#9
mrbuggy skrev:
EkenGoesWild skrev:
fattar inte riktigt vad du menar nu hmm
jag kommer inte riktigt ihåg hur den satt tongue

ska den släppa till insuget eller till vevhuset?

strömma TILL insuget ska den..

Precis.....
Förtydligande:
Luft skall kunna gå från ventilkåpan--->insuget men INTE från insug till ventilkåpa.
Provblås med munnen.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

105 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#10
insuget är där den dära "ploppen" sitter väll?

Entreprenör
1 784 Inlägg
6 oktober 2008
#11
EkenGoesWild skrev:
insuget är där den dära "ploppen" sitter väll?

vadå  ploppen.....?

105 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#12
på motorn, där vevhusventilationen till turbon sitter.
är det insuget?

Entreprenör
1 784 Inlägg
6 oktober 2008
#13
EkenGoesWild skrev:
på motorn, där vevhusventilationen till turbon sitter.
är det insuget?

här e insuget..nånstans inom de röda ska de sitta nåt som ansluts till slangen.. å de finns ingen (vevhusventilation till turbon)..!!

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=477997
Senast redigerat av mrbuggy (6 oktober 2008)

5 710 Inlägg
6 oktober 2008
#14
Känns som att en lite vevhusventilationskurs är på sin plats, klipper in ett inlägg som jag tidigare skrivit:

Vevhusventilation är ett nödvändigt ont på en motor då det läcker något mellan kolv-->>cylinder från kolvarnas översida till kolvarnas undersida.
Denna luft flödar ned i vevhuset eller om man vill i blockets nedre del.
Vevhuset måste ventileras för att det inte skall bli fullt med luft och det är där vevhusventilationen kommer in i bilden.
Ventilationen tar man ut på lite olika ställen men blocket eller ventilkåpan är 2 vanliga ställen, det är alltså exakt samma luft nere i blockets nedre del som under ventilkåpan.
Denna är konstruerad för att hjälpa motorn att andas, allt för att det INTE skall bli tryck i vevhuset.
Dessutom är det lagstadgat att vevhusgaset inte får släppas ut i det fria p.g.a våran miljö.

Fungerar ventilationen dåligt eller inte alls kommer trycket i vevhuset att öka och luften kommer att försöka hitta andra vägar ut.
Vart den tar sig ut beror på vad som är svagaste länken men ofta blir det vevaxeln tätningar i framkant eller bakkant på motorn.
När detta händer kommer det även bli oljeläckage och luften kommer att vilja ta oljan plats i oljetråget, är det riktigt illa skär motorn p.g.a oljebrist.

Målet är allså att trycket i vehuset skall vara under 0-bar, därför är VV:n kopplad till ställen där det råder undertryck (sug) hela tiden.
1. Slang ett är  kopplad till insuget och fixar sug när motorn går på låglast/tomgång. Har man turbo blir det klurigt eftersom denna skapar övertryck i insuget men detta löser man genom att montera en backventil på slangen eller på annat sätt låta passagen stängas när det "slår om" till övertryck.
2. Slang 2 är kopplad till turbons sugsida och där skapas det mer undertryck ju mer turbon snurrar= dit går VV-luften på medellast/fullast.



Klarare?

MVH Jonas
..............


Sök