Känns som att en lite vevhusventilationskurs är på sin plats, klipper in ett inlägg som jag tidigare skrivit:
Vevhusventilation är ett nödvändigt ont på en motor då det läcker något mellan kolv-->>cylinder från kolvarnas översida till kolvarnas undersida.
Denna luft flödar ned i vevhuset eller om man vill i blockets nedre del.
Vevhuset måste ventileras för att det inte skall bli fullt med luft och det är där vevhusventilationen kommer in i bilden.
Ventilationen tar man ut på lite olika ställen men blocket eller ventilkåpan är 2 vanliga ställen, det är alltså exakt samma luft nere i blockets nedre del som under ventilkåpan.
Denna är konstruerad för att hjälpa motorn att andas, allt för att det INTE skall bli tryck i vevhuset.
Dessutom är det lagstadgat att vevhusgaset inte får släppas ut i det fria p.g.a våran miljö.
Fungerar ventilationen dåligt eller inte alls kommer trycket i vevhuset att öka och luften kommer att försöka hitta andra vägar ut.
Vart den tar sig ut beror på vad som är svagaste länken men ofta blir det vevaxeln tätningar i framkant eller bakkant på motorn.
När detta händer kommer det även bli oljeläckage och luften kommer att vilja ta oljan plats i oljetråget, är det riktigt illa skär motorn p.g.a oljebrist.
Målet är allså att trycket i vehuset skall vara under 0-bar, därför är VV:n kopplad till ställen där det råder undertryck (sug) hela tiden.
1. Slang ett är kopplad till insuget och fixar sug när motorn går på låglast/tomgång. Har man turbo blir det klurigt eftersom denna skapar övertryck i insuget men detta löser man genom att montera en backventil på slangen eller på annat sätt låta passagen stängas när det "slår om" till övertryck.
2. Slang 2 är kopplad till turbons sugsida och där skapas det mer undertryck ju mer turbon snurrar= dit går VV-luften på medellast/fullast.
Klarare?
MVH Jonas
..............