2255
Sök

Är topplockspackningen trasig, Volvo 850 -96?

96 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
Har en 850 96 som läcker olja någonstans på blockets framsida under insuget. Eftersom jag inte har börjat riva i det än, så är min fråga borde vara orolig för att det ät topp packningen som har gett sig, kylarvattnet blir inte mindre, inga vita avgaser, och oljan ser bra ut.

Ändrade rubriken till en godkänd.
mvh jonTe/moderator
Senast redigerat av Turbo_virus (8 oktober 2008)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 oktober 2008
Säker på att de inte är ventilkåps tätningen som läker då?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

96 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
te_wik skrev:
Säker på att de inte är ventilkåps tätningen som läker då?

Mvh Tommy

men ventilkåps packningen är väl inte under insuget. övre delen på blocket e torr å fin..dvs. över insuget.
mvh janne

96 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
nu på morgonen när bilen va varm ( dvs. full arbetstemperatur)  å jag kom hem så kollade jag kylar vattnet men när jag öppnade locket fick jag ett övertryck, inte så att det rann över. ( bilen va igång). E d på grund att cirkulationen är igång å d e varmt. eller e det ett tecken på att topp packningen e slut?

5 710 Inlägg
8 oktober 2008
Turbo_virus skrev:
. eller e det ett tecken på att topp packningen e slut?

Nej, ett övertryck har man alltid i systemet och öppnar man systemet under drift stiger nivån samt att det kan pysa från locket när det öppnas.
Är topplockspackningen trasig bubblar/kan det bubbla  i
kärlet samt att det luktar avgaser.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

96 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
jonTe skrev:
Turbo_virus skrev:
. eller e det ett tecken på att topp packningen e slut?

Nej, ett övertryck har man alltid i systemet och öppnar man systemet under drift stiger nivån samt att det kan pysa från locket när det öppnas.
Är topplockspackningen trasig bubblar/kan det bubbla  i
kärlet samt att det luktar avgaser.

mvh Jonas

Då vet jag det! Det varken bubblade eller luktade avgaser.

Mvh janne

96 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
Har tittat på det som läcker...oljefällan tät. vad kostar det att köpa en ny ?
Finns den i eftermarknads reservdel? är det svårt att riva ner insuget på motorn? ska packningen bytas på insuget?
Senast redigerat av Turbo_virus (11 oktober 2008)

4 822 Inlägg
11 oktober 2008
Själva oljefällan kostar ett par hundralappar sen behöver du några slangklammor samt ev byta en eller flera av slangarna som är till vevhusventen beroende på skick.

Det är inte så svårt att demontera insuget.

Ja det är lika bra att skafffa ny packning för den går antagligen sönder när du tar bort insuget.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Sök