3335
Sök

Fylla på kylarvätska i volvo 850 T5.

57 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
#1
Tjena, dags att fylla på kylarvätska för första gången nu i min Volvo 850 T5 -94. Vad rekommenderas egentligen? Kylarvätskan som dom säljer nere på volvo?

Något annat man bör tänka på?

Tack på förhand.
Senast redigerat av belzebubb (9 oktober 2008)

8 248 Inlägg
9 oktober 2008
#2
Bara att köpa vanlig blå eller grön glykol och blanda 50/50. Annars så funkar väl egentligen alla färdigblandade med, men då brukar man få betala dyrt för vattnet.


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
9 oktober 2008
#3
Spelar ingen roll vilken så länge vattnet inte fryser under minusgrader Själv kör jag 100% vatten
fast mitt kylsystem läcker och behöver fyllas på till 100% varjegång bilen ska ut


-utan 940
1 728 Inlägg
9 oktober 2008
#4
Röd glykol ska inte blandas med blå eller grön. Blå+grön går bra.

57 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
#5
Har varit nere på volvo och köpt volvos färdigblandade. Det är bara att hälla i eller tills nivån är mellan MIN och MAX? Eller ska den ända upp till MAX-strecket?

I volvo 850 handboken står det ju dock att man inte får blanda olika kylarvätskor. Men jag har ju inte en aning om vad den förra ägaren använde för något.

1 587 Inlägg
9 oktober 2008
#6
Då tömmer du gamla o häller i ny wink


8 248 Inlägg
9 oktober 2008
#7
belzebubb skrev:
Har varit nere på volvo och köpt volvos färdigblandade. Det är bara att hälla i eller tills nivån är mellan MIN och MAX? Eller ska den ända upp till MAX-strecket?

Min - max-nivån är ju när motorn är genomvarm. Och fyller man på när den är kall så räcker det oftast om man fyller upp till min.

Vad tidigare ägare har hällt behöver du inte bry dig i, har det inte hänt nåt tidigare komemr det inte hända nåt när du häller i nu så länge du håller i rätt.


57 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
#8
Marlboroman skrev:
belzebubb skrev:
Har varit nere på volvo och köpt volvos färdigblandade. Det är bara att hälla i eller tills nivån är mellan MIN och MAX? Eller ska den ända upp till MAX-strecket?

Min - max-nivån är ju när motorn är genomvarm. Och fyller man på när den är kall så räcker det oftast om man fyller upp till min.

Vad tidigare ägare har hällt behöver du inte bry dig i, har det inte hänt nåt tidigare komemr det inte hända nåt när du häller i nu så länge du håller i rätt.

Jag förstod inte riktigt det sista där. "om det inte har hänt något tidigare", detta är ju första gången jag fyller på kylarvätskan. Vad som hänt den tidigare ägaren vid dennas påfyllningar vet jag ju inte..

Och sen "kommer det inte hända nåt när du häller i nu så länge du håller i rätt." Du menar sålänge jag häller i rätt kylarvätska? Men vad är "rätt" kylarvätska isåfall då. Jag har ju köpt volvos färdigblandade. Är det inte den jag ska ha?

629 Inlägg
9 oktober 2008
#9
belzebubb skrev:
Marlboroman skrev:
belzebubb skrev:
Har varit nere på volvo och köpt volvos färdigblandade. Det är bara att hälla i eller tills nivån är mellan MIN och MAX? Eller ska den ända upp till MAX-strecket?

Min - max-nivån är ju när motorn är genomvarm. Och fyller man på när den är kall så räcker det oftast om man fyller upp till min.

Vad tidigare ägare har hällt behöver du inte bry dig i, har det inte hänt nåt tidigare komemr det inte hända nåt när du häller i nu så länge du håller i rätt.

Jag förstod inte riktigt det sista där. "om det inte har hänt något tidigare", detta är ju första gången jag fyller på kylarvätskan. Vad som hänt den tidigare ägaren vid dennas påfyllningar vet jag ju inte..

Och sen "kommer det inte hända nåt när du häller i nu så länge du håller i rätt." Du menar sålänge jag häller i rätt kylarvätska? Men vad är "rätt" kylarvätska isåfall då. Jag har ju köpt volvos färdigblandade. Är det inte den jag ska ha?

Eftersom föra ägaren inte har haft några problem med kylvätskan/kylsystemet innan så är det bara till att fylla på med grön eller blå kylvätska!

Grön = Rätt!
Blå = Rätt!
Grön + Blå = Rätt!
Röd = Får EJ blandas med grön eller blå!
Finns även gul som volvo har till lastbilarna..


57 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
#10
Och volvos färdigblandade är blå antar jag? Jag behöver alltså inte komplettera den med någonting utan det är bara att hälla i?

629 Inlägg
9 oktober 2008
#11
belzebubb skrev:
Och volvos färdigblandade är blå antar jag? Jag behöver alltså inte komplettera den med någonting utan det är bara att hälla i?

Exakt.
Men öppna och häll ut lite i vasken eller toan så ser du smile


#2573
1 489 Inlägg
9 oktober 2008
#12
belzebubb skrev:
Har varit nere på volvo och köpt volvos färdigblandade. Det är bara att hälla i eller tills nivån är mellan MIN och MAX? Eller ska den ända upp till MAX-strecket?

I volvo 850 handboken står det ju dock att man inte får blanda olika kylarvätskor. Men jag har ju inte en aning om vad den förra ägaren använde för något.

Vet du var man startar bilen?

• Även den starka måste ta i när han skiter

57 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
#13
MarcusL skrev:
belzebubb skrev:
Har varit nere på volvo och köpt volvos färdigblandade. Det är bara att hälla i eller tills nivån är mellan MIN och MAX? Eller ska den ända upp till MAX-strecket?

I volvo 850 handboken står det ju dock att man inte får blanda olika kylarvätskor. Men jag har ju inte en aning om vad den förra ägaren använde för något.

Vet du var man startar bilen?

Detta är mitt första bilägande och jag är inte så insatt i detta nej.. Jag frågar hellre en extra gång istället för att göra fel.

Du behöver inte försöka spela rolig. Jag trodde bland annat att forumet var till för ifall man behövde hjälp utan att få massa taskiga kommentarer emot sig för att man är amatör.
Senast redigerat av belzebubb (9 oktober 2008)

85 Inlägg
9 oktober 2008
#14
håller med om att forumet är till för alla även nybörjare. och det är rätt att fråga en extra gång istället för göra fel. när jag skulle fylla olja i min första bil då fyllde jag tills oljan kom upp ur hålet där man fyller på hehe blev dyrt med oljan och allt extra jobb att tömma. önskar ja hade frågat en gång för mycket.


Filkörning?
852 Inlägg
9 oktober 2008
#15
Skruva av slangklämmorna och dra loss kylarslangen i nedre delen på kylet så att allt vatten rinner ut. när det slutat rinna trycker du tebax slangen och drar åt slangklämman igen. fyll på kylarvatten till max strecket och sedan klämmer du på kylarslangen som går från övre hålet i kylen (då pumpar du fram vattnet hela vägen runt) fortsätt så tills vatten nivån slutat sjunka.  fyll till mellan max och min. glöm inte att ta med lite vatten för säkerhets skull när du kör en testrunda!

MVH Andreas smile


57 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
#16
Portal skrev:
Skruva av slangklämmorna och dra loss kylarslangen i nedre delen på kylet så att allt vatten rinner ut. när det slutat rinna trycker du tebax slangen och drar åt slangklämman igen. fyll på kylarvatten till max strecket och sedan klämmer du på kylarslangen som går från övre hålet i kylen (då pumpar du fram vattnet hela vägen runt) fortsätt så tills vatten nivån slutat sjunka.  fyll till mellan max och min. glöm inte att ta med lite vatten för säkerhets skull när du kör en testrunda!

MVH Andreas smile

Är det verkligen såhär komplicerat att fylla på kylarvätska? hmm

Quattro User
260 Inlägg
10 oktober 2008
#17
belzebubb skrev:
Portal skrev:
Skruva av slangklämmorna och dra loss kylarslangen i nedre delen på kylet så att allt vatten rinner ut. när det slutat rinna trycker du tebax slangen och drar åt slangklämman igen. fyll på kylarvatten till max strecket och sedan klämmer du på kylarslangen som går från övre hålet i kylen (då pumpar du fram vattnet hela vägen runt) fortsätt så tills vatten nivån slutat sjunka.  fyll till mellan max och min. glöm inte att ta med lite vatten för säkerhets skull när du kör en testrunda!

MVH Andreas smile

Är det verkligen såhär komplicerat att fylla på kylarvätska? hmm

Nej, han beskrev hur du byter <all> kylvätska. Att bara fylla på, är just bara att - fylla på. cool

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.


Sök