4788
Sök

Viktig service på bil som stått länge?

1 237 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
Hej!

Tänkte skicka in bilen på lite service förrän det är dags för vintervila för den. Snackar självklart om min 200sx smile

Före jag köpte bilen så hade den stått (möjligtsvis en längre tid) stilla så det skulle säkert vara bra att byta oljor samt kanske något annat smile Vill nu veta vad som kan vara bra att få fixat, har en budget på 2k för denna service.. Så det är bara att börja tipsa smile

MVH

4 682 Inlägg
11 oktober 2008
själv skulle ja nog välja att serva bilen efter vintern.
de två viktigaste sakerna inför vintervilan är att du ser till att du har tillräckligt mycket glykol blandat i kylarvätskan och att skruvar bort ackumulatorn(annars död på våren).

1 237 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
Moparboy440 skrev:
själv skulle ja nog välja att serva bilen efter vintern.
de två viktigaste sakerna inför vintervilan är att du ser till att du har tillräckligt mycket glykol blandat i kylarvätskan och att skruvar bort ackumulatorn(annars död på våren).

mjo tänkte även på det.. nytt batteri måste jag defenitivt skaffa, går inte ens att föreställa sig hur det ser ut xD , men det känns även lite onödigt att köpa nu..

Giftig
419 Inlägg
11 oktober 2008
Se till att byta oljan innan du ställer av den och inte i vår. Oljan innehåller alltid aggressiva kemikalier från förbränningen och de gör att metallerna rostar. Ny, fräsch olja är bästa konserveringen under vintern. Sen kan du fylla bensintanken ända upp, så blir det ingen kondens under vinterförvaringen. En full tank innebär en hög brandrisk, men även en delvis full tank är farlig.
Tänk också på att inte lämna choklad/godis/mat eller något annat i bilen som kan uppfattas som oemotståndligt för möss och råttor. En mus kan totalförstöra en bils inredning och lämna en lukt efter sig som blir väldigt svår att bli av med.
Sen som Moparboy sa, se till så att det är ordentligt med glykol i kylsystemet.

Lycka till

LTJD

288 Inlägg
11 oktober 2008
om det funkar, plocka av däcken, för på ett halvår hinner de bli rätt ovala annars. Om inte, lossa däcken o smörj hjulbultarna, så slipper de rosta fast helt
Senast redigerat av BiggerDigger (11 oktober 2008)

1 237 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
_VeNoM_ skrev:
Se till att byta oljan innan du ställer av den och inte i vår. Oljan innehåller alltid aggressiva kemikalier från förbränningen och de gör att metallerna rostar. Ny, fräsch olja är bästa konserveringen under vintern. Sen kan du fylla bensintanken ända upp, så blir det ingen kondens under vinterförvaringen. En full tank innebär en hög brandrisk, men även en delvis full tank är farlig.
Tänk också på att inte lämna choklad/godis/mat eller något annat i bilen som kan uppfattas som oemotståndligt för möss och råttor. En mus kan totalförstöra en bils inredning och lämna en lukt efter sig som blir väldigt svår att bli av med.
Sen som Moparboy sa, se till så att det är ordentligt med glykol i kylsystemet.

Lycka till

Yes oljebyte får det bli då ivarjefall smile tack för svaret!

BiggerDigger : Däcken orkar jag inte bry mig om då jag troligtsvis köper nya fälgar + däck under vintern smile

2 123 Inlägg
11 oktober 2008
Byt motorolja, oljefilter, bränslefilter, luftfilter, tändstift, pumpa upp däcken lite högre än rekomenderat lufttryck för att få dom att behålla formen( helst stående på pallbockar), köp dig en torrboll att ha i bilen, ta bort minus poolen, starta bilen och kör den varm nån gång i månaden, extra viktigt om du har AC då tätningarna kan torka ut och all gasen försvinner och du har ingen AC efter vintern, Slå i lite extra glykol i kylaren så att det inte fryser. Då borde du klara dig : )
Har säkert glömt nåt.
MVH Fredrik

1 237 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
Fredrik.Gustavsson skrev:
Byt motorolja, oljefilter, bränslefilter, luftfilter, tändstift, pumpa upp däcken lite högre än rekomenderat lufttryck för att få dom att behålla formen( helst stående på pallbockar), köp dig en torrboll att ha i bilen, ta bort minus poolen, starta bilen och kör den varm nån gång i månaden, extra viktigt om du har AC då tätningarna kan torka ut och all gasen försvinner och du har ingen AC efter vintern, Slå i lite extra glykol i kylaren så att det inte fryser. Då borde du klara dig : )
Har säkert glömt nåt.
MVH Fredrik

Tackar för svaret! smile fortsätt gärna skriva! Underlättar en hel del då jag vet vad som borde bytas smile

Sök