2735
Sök

Golf IV GTI -02 Avgasvarningslampan började lysa och sen slutade den lysa.

l33t
65 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
Nu ska ni få höra om något udda. Var ute och körde häromkvällen och plötsligt från ingenstanns så börjar en gul lampa lysa. Kör av och ställer mig på en liten sidogata och börjar rota efter manualen. Visst fan, den står i bokhyllan i mappen där jag har alla bilrelaterade papper. Skitbra.

Kör hem lugnt och fint och rotar upp manualen. Lampan som lyser är tydligen en "avgasvarningslampa". Börjar söka febrilt på nätet efter folk som haft något liknande och det verkar tydligen vara allt ifrån vatten på underliga ställen till lamdor som är totalt kaputt. Inget bra svar någonstanns och jag är ju så klart orolig. Aldrig i livet att jag börjar åka buss till jobb igen! Det enda manualen säger är att man ska sänka hastigheten och köra direkt till en vw-verkstad.

Ringer direkt till volkswagen 07:15 när deras telefontid öppnar, dom svarar inte. Skitsamma, jag kör dit direkt, jobb ligger nära volkswagen i Lund. Får snacka med en typ jag haft att göra med tidigare och alltid fått ett bra och trevligt bemötande. Likadant denna gången han säger bara att jag ska lugna mig och med största sannolikhet är det en givare som blivit konstig. Han intygar att det är en givare som fått spel i 99% av fallen. Får en tid att lämna in bilen senare men dom har mycket att göra så det får vänta lite.

Nu kom helgen och eftersom detta skulle bli en rätt blöt helg så har jag låtit bilen stå. Men igårkväll så startade jag bilen och då har lampan slutat att lysa! Jag har fortfarande tiden på vw kvar och ska nog åka in, om inte annat så kan jag passa på att serva aset.

Men min teori: Veckan som gått så fick jag en underlig impuls. Jag skulle köra lugnt och fint för att se hur mycket bensin jag kunde spara in jämfört med min vanliga "kreativa" körstil. Bilen går helt normalt och jag märkte inget konstigt alls i gången. Jag tror således att givaren sotat igen! ;-)

Moralen i historien är nog att inte ändra körstil. Någon som råkat ut för något liknande med sin Golf/Audi/Skoda?

volvoraggare
4 776 Inlägg
12 oktober 2008
det kan vara lambdan som håller på och bökar igen

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Solfilmsmontör
947 Inlägg
12 oktober 2008
Jag hade nog åkt in på verkstaden och ialla fall fått felkoderna avlästa. Så ser dom direkt om det är någon givare som givit fel signal.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Sök