3418
Sök

Volvo 740 hög bränsleförbrukning

551 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
#1
Har märkt att bilen drar mycket soppa runt 1.4-1.5 liter lugn körning .. bilen är från 1992. motorn en b230f. har letat runt på olika sidor men inte hittat det jag letar efter, alla snackar om att man ska kolla luftmassemätaren som sitter innan luftburken men min bil saknar en sådan och har bara ett hål rätt in.
bilen går inte dåligt alls..
på besiktningen kuggade jag på CO 2500 0.5(0.3).. lambdan var 1.00 dvs den fungerar som den ska. jag vet att avgassystemet läcker lite innan katten och därmed är det kanske inte så konstigt att den kuggade på avgasvärdena. jag ska börja felsöka på helgen men har redan bytt luftfilter, kollat luften i däcken och så att ingen broms ligger an. tänkte börja med att byta bränslefilter, sen vetti fan inga tips?

bild på motorutrymmet kolla längst ner till höger, har kollat på andra liknande 740 och dom har samma sak bara ett hål rakt in. tänkte plugga det nu i helgen också
http://www.garaget.org/?car=113144&image=1076213

/den runda skarven nere vid luftburken ser ut som en luftmängdmätare men det är som sagt ett hål.. jag hittar inga sladdar som inte e inkopplade heller
Senast redigerat av marven (13 oktober 2008)

You can't B serious, oh K

Gatebil Crew Sweden
125 Inlägg
13 oktober 2008
#2
LMM har du ju så de kan ju vara ett tips att kolla upp den..

551 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
#3
Thias skrev:
LMM har du ju så de kan ju vara ett tips att kolla upp den..

var sitter den nånstans? e det den som e vid spjällhuset?

You can't B serious, oh K

+Uppfinnare+
643 Inlägg
13 oktober 2008
#4
luftmängdsmätaren är en del av röret mellen insuget och luftburken, precis innan luftburken, där sitter en kontakt som är kopplad till röret, det är lmm.

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

551 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
#5
Evil_90 skrev:
luftmängdsmätaren är en del av röret mellen insuget och luftburken, precis innan luftburken, där sitter en kontakt som är kopplad till röret, det är lmm.

det är ju de det inte gör, där sitter ingenting :S, de e hål o hittar inga kontakter.. ska ta en bild på de

You can't B serious, oh K

Gatebil Crew Sweden
125 Inlägg
13 oktober 2008
#6
då e de någon som tagit bort den för där skall de sitta en

+Uppfinnare+
643 Inlägg
13 oktober 2008
#7
marven skrev:
Evil_90 skrev:
luftmängdsmätaren är en del av röret mellen insuget och luftburken, precis innan luftburken, där sitter en kontakt som är kopplad till röret, det är lmm.

det är ju de det inte gör, där sitter ingenting :S, de e hål o hittar inga kontakter.. ska ta en bild på de

Då är det kanske det som är problemet tongue för det e ju en insprutare, å då måste du ju ha lmm.

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

+Uppfinnare+
643 Inlägg
13 oktober 2008
#8
jag ser på bilden att du inte har något kontaktdon till lmm.

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Blästrare LITAB LACK
325 Inlägg
13 oktober 2008
#9
har du elektronis insprutning så skall det sitta lmm på den... annars kan du ju räkna med hög bränsleförbrukning...( behöver inte gå dåligt utan) på förgasar motor eller med mekaniskt sprut har du ej lmm

Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda....!!

551 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
#10
då förstår jag inte att bilen kan gå så jämt och fint.. tvekar inte alls osv..äe jag får gå in på skroten och undersöka saken.. jag förstår inte liksom var ska kontakterna sitta isåfall? var sitter boxen på denna bilen
Senast redigerat av marven (13 oktober 2008)

You can't B serious, oh K

Gatebil Crew Sweden
125 Inlägg
13 oktober 2008
#11
bränsle boxen sitter på passagerar sidan vid fötterna.. och tänd boxen sitter under ratten

Entreprenör
1 784 Inlägg
13 oktober 2008
#12
marven skrev:
Har märkt att bilen drar mycket soppa runt 1.4-1.5 liter lugn körning .. bilen är från 1992. motorn en b230f. har letat runt på olika sidor men inte hittat det jag letar efter, alla snackar om att man ska kolla luftmassemätaren som sitter innan luftburken men min bil saknar en sådan och har bara ett hål rätt in.
bilen går inte dåligt alls..
på besiktningen kuggade jag på CO 2500 0.5(0.3).. lambdan var 1.00 dvs den fungerar som den ska. jag vet att avgassystemet läcker lite innan katten och därmed är det kanske inte så konstigt att den kuggade på avgasvärdena. jag ska börja felsöka på helgen men har redan bytt luftfilter, kollat luften i däcken och så att ingen broms ligger an. tänkte börja med att byta bränslefilter, sen vetti fan inga tips?

bild på motorutrymmet kolla längst ner till höger, har kollat på andra liknande 740 och dom har samma sak bara ett hål rakt in. tänkte plugga det nu i helgen också
http://www.garaget.org/?car=113144&image=1076213

/den runda skarven nere vid luftburken ser ut som en luftmängdmätare men det är som sagt ett hål.. jag hittar inga sladdar som inte e inkopplade heller

så ser den ut.

http://www.biltema.se/Archive/ProductCat/bil/luftmassematare.jpg

"Ijenkligen"
786 Inlägg
13 oktober 2008
#13

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

551 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
#14
Har varit på skroten och kollat nu, undersökte min bil och där e inga spår av att nån har klippt eller tagit bort kablar. hittade dock denna http://www.garaget.org/?car=113144&image=1088377 bland kablarna och den passar i det hålet jag skrev om innan. där e 2 st trådar inne i den. någon som kan förklara vad det är?

You can't B serious, oh K

Volvoskadad
6 017 Inlägg
13 oktober 2008
#15
vet ni vad ni pratar om?? 740 92 har ett annat system, det såkallade regina/rex systemet, de har inga lmm,
de har en givare som mäter luft tempraturen(har jag för mej) istället för lmm

Jonas

19 Inlägg
13 maj 2009
#16
Precis som "volvo_mannen" säger! de finns ingen LMM på bilar me insprutningssystemet regina, och tändsystemet heter förövrigt renix.. LH 2.4 finns ochså på bilar fram till 92

-Mycke varv
-Många möjligheter

Load3d
26 augusti 2010
#17
*tråd lyft gillas va*

En vän har en 740 -91 med regina sprut. Sitter en ''map-sensor'' där LMM brukar sitta har jag för mig?! rätta mig om jag har fel.

Han undrar vad som ska bytas om han ska hinka ner en 940 från -95 uppåt med turbo alltså en FK / FT? Eller är vägen att konvertera motorn som sitter i simplare vad säger ni?

Mvh Jonatan

P o r s c h e
1 700 Inlägg
26 augusti 2010
#18
Load3d skrev:
*tråd lyft gillas va*

En vän har en 740 -91 med regina sprut. Sitter en ''map-sensor'' där LMM brukar sitta har jag för mig?! rätta mig om jag har fel.

Han undrar vad som ska bytas om han ska hinka ner en 940 från -95 uppåt med turbo alltså en FK / FT? Eller är vägen att konvertera motorn som sitter i simplare vad säger ni?

Mvh Jonatan

Du måste byta kabelhärvan och boxarna till de som tillhör ft/fk för att det ska fungera. Normalt har man lh2.4 sitter i bilen redan, och då är det bara att hinka i den nya motorn och ansluta elen som sitter i bilen, men inte i det här läget eftersom regina ser annorlunda ut.

Vet dock inte exakt vad som skiljer, det kanske är samma kablar ändå?


Load3d
26 augusti 2010
#19
För att dra om elen vette attans om vi klarar av.. det känns som en chansning.. hoppas någon kan svara på detta:)

TACK!

15 Inlägg
2 april 2011
#20
HEJ.. Min 740 har börjat ta ovanligt mycke soppa.. vad kan de bero på?? tror de kan ha nått att göra med lmm men jag är inte säker nån som har någon aning??smile



Sök