3897
Sök

Ford Puma - Time Attack

OEM <3
6 957 Inlägg
27 november 2008
#261
En motor utan turbo vore ju mäktigast.
Använd motorn du har ståendes? Du spar ju pengar..
Men en gammal V-tec från civic skulle ju va ballt big_smile

BTW: Ska bli spännande att läsa om dig å bilen i kommande nr av Bilsport wink
Senast redigerat av Bjork (27 november 2008)

OEM <3

2 123 Inlägg
27 november 2008
#262
Snegla över på Toyotas 3S-GE motor som satt i Celica Gen 5 och 6 samt MR2, Tidigare celican 90-93 har 156hk och den senare har 177hk, motorn finns även med turbo och är tvärställd, men såg också att du inte ville ha turbo, finns flera i England och Japan som överladdat dessa motorer med kompressor, dock så behövs nog inte det om du sätter på vassare toppar, elakare kammar och ger den lite mer soppa och luft. Motorn är relativt liten men kanske bygger lite för mkt på höjden för din bil.
Värt att lägga en tanke på iaf och dom kostar inte skjortan.
MVH Fredrik

GSI_TIC
27 november 2008
#263
hade spännt fast lite tyngder bak i bilen vid besikting och kört med en tidig evo maskin och eclipse låda på det, mycket mer potent maskin får man nog leta efter

sånna går att hitta för kaffe pengar nästan smile


Coolt bygge för övrigt smile


Mvh

495 Inlägg
27 november 2008
#264
som Bjork skrev, en honda vtec motor säger ja! då har du driftsäkerhet och ett jäkla ös:)

mig <3 vtec = sant

52 Inlägg
27 november 2008
#265
klart de måste sitta en honda motor i wink de är ju riktiga grejjer:D


271 Inlägg
27 november 2008
#266
Focus ST motorn har 173hk orginal, och e förövrigt en mycket trevlig varvvillig motor!
Escort RS2000 motorn har 150hk orginal men går som där e 190 i den.

Klart du ska hålla dig till Ford! smile


798 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#267
Haha, mycket förslag nu! smile

Som sagt, alla motorer som radats upp har jag redan kikat på. Jag väntar helt enkelt på ett bra köptillfälle på något utav det, det är mycket som spelar in och till rätt pris så slår jag till. Det blev väldig fart i tråden när motorbytet inte blev som tänkt. Det är i stort sett samma motorer som upprepas också... tongue


427 Inlägg
27 november 2008
#268
timnordlof skrev:
Haha, mycket förslag nu! smile

Som sagt, alla motorer som radats upp har jag redan kikat på. Jag väntar helt enkelt på ett bra köptillfälle på något utav det, det är mycket som spelar in och till rätt pris så slår jag till. Det blev väldig fart i tråden när motorbytet inte blev som tänkt. Det är i stort sett samma motorer som upprepas också... tongue

Så sant. Dessutom sa du väl också att du gärna hade en motor med kompressor (då du snackade om Zetec-motorn). Tror faktiskt att rätt mappning med kompressor ger bättre gång på bana. Iofs kan du ha en turbo med snabb "spool-up" som ger effekt vid lite lägre varv för just bankörning. Fast om du går in 110% för det så spelar det ju ingen roll - då bana oftast körs på högre varvtal och med trimkam mm.....så nu har jag ägnad 2 min åt att bara skriva sånt som är självklart. big_smile

//Erik
Mitt Projekt!
If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura
Sponsorer sökes!

798 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#269
Lifeabuser skrev:
timnordlof skrev:
Haha, mycket förslag nu! smile

Som sagt, alla motorer som radats upp har jag redan kikat på. Jag väntar helt enkelt på ett bra köptillfälle på något utav det, det är mycket som spelar in och till rätt pris så slår jag till. Det blev väldig fart i tråden när motorbytet inte blev som tänkt. Det är i stort sett samma motorer som upprepas också... tongue

Så sant. Dessutom sa du väl också att du gärna hade en motor med kompressor (då du snackade om Zetec-motorn). Tror faktiskt att rätt mappning med kompressor ger bättre gång på bana. Iofs kan du ha en turbo med snabb "spool-up" som ger effekt vid lite lägre varv för just bankörning. Fast om du går in 110% för det så spelar det ju ingen roll - då bana oftast körs på högre varvtal och med trimkam mm.....så nu har jag ägnad 2 min åt att bara skriva sånt som är självklart. big_smile

Haha, sant! wink

Men det är som du säger, kompressor eller sugis funkar ju bäst på bana. Det är det jag helst vill ha! Men både kompressor och sugtrim kostar pengar eller kräver en del jobb. Turbo är ju pissdåligt egentligen, gillar det verkligen inte på bana. Men det är ju det enda sättet att få massa effekt och kunna regga bilen. Sugtrim blir våldsamt dyrt och jag hamnar ändå på max 220 hk kanske... Med turbomotor får man ju enkelt 300 hk för samma pengar!
Senast redigerat av timnordlof (27 november 2008)


Meister
6 763 Inlägg
27 november 2008
#270
_MaCCe_ skrev:
Som nämnt tidigare Sr20de! sitter väl i almeran och primera gt ? Där har du ju lite effekt att plocka fram.

De är nog en vettig maskin med tanke på att den sitter i 200:orna så finns de ju trimm att hänga dit.
Dock hade den turbo i 200 och heter sr20det big_smile
Senast redigerat av camaro67 (27 november 2008)


798 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#271
camaro67 skrev:
_MaCCe_ skrev:
Som nämnt tidigare Sr20de! sitter väl i almeran och primera gt ? Där har du ju lite effekt att plocka fram.

De är nog en vettig maskin med tanke på att den sitter i 200:orna så finns de ju trimm att hänga dit.
Dock hade den turbo i 200 och heter sr20det big_smile

SR20DE är tråkig och SR20DET har för mycket effekt. Tänk på att standardmotorn måste ha runt 200hk för att det ska vara möjligt överhuvudtaget! hmm


519 Inlägg
27 november 2008
#272
Hmm 4A-GE då? Ska finnas en 170HKs variant av dem... smile


798 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
#273
Larschan skrev:
Hmm 4A-GE då? Ska finnas en 170HKs variant av dem... smile

Inte direkt något man hittar på en svensk skrot... Kostar förmodligen lika mycket att ha hem från Japan som det skulle kosta att bygga en riktig värsting motor.

Jag har i stort sett bestämt mig för vad det blir för motor. Nu behöver jag bara leta lite för att kunna ta lite mått osv...


Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
28 november 2008
#274
Wankelmotor från en RX-7 turbo II då? Dom har väll 200hk original om jag inte har helt fel.

427 Inlägg
28 november 2008
#275
Den lär vara svindyr, men det är kul att komma med förslag: SR20DET från Nissan Sunny gti-r pulsar big_smile
Tvärställd och turboladdad! Går lätt att skrämma upp i 300+

//Erik
Mitt Projekt!
If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura
Sponsorer sökes!

798 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
#276
Det finns betydligt billigare motorer som lätt klämmer ut 300hk. Jag avvaktar dock lite med motorn och bygger nog buren först... smile


907 Inlägg
29 november 2008
#277
timnordlof skrev:
SR20DE är tråkig och SR20DET har för mycket effekt. Tänk på att standardmotorn måste ha runt 200hk för att det ska vara möjligt överhuvudtaget! hmm

då har ju inte SR20DET för mycket effekt då den har 205hk.


798 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#278
primeramannen skrev:
timnordlof skrev:
SR20DE är tråkig och SR20DET har för mycket effekt. Tänk på att standardmotorn måste ha runt 200hk för att det ska vara möjligt överhuvudtaget! hmm

då har ju inte SR20DET för mycket effekt då den har 205hk.

Det blir ändå på gränsen, dessutom kommer den att få mycket mer effekt när den kommer gå på etanol...

Jag tror faktiskt det blir en lite mer vanlig och svagare turbomotor.


798 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
#279
Lite trött idag, måndag och allt. smile Men imorgon ska jag skruva lite, slänger upp lite bilder imorgon kväll.


kevlar_soul
2 december 2008
#280
Snälla märk upp projekttrådens namn med datum när du lägger upp nya bilder. Nu går man in dagligen för att det står nya bilder, börjar bli lite störigt tongue

Schysst projekt annars..


Sök