2404
Sök

kamaxel volvo B20 Benämning?

7 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hjälp.
Jag har ett problem.
Håller på och ska bygga en B20 Turbo, och nu har jag plockat isär motorn som ska användas och jag vet inte vad det är för kam som sitter i.
Det som står på kammen är följande:
I bakre änden står det inknackat 1365.
ingjutet i axeln står det: MADE IN USA, WC, 235, 9192, samt troligtvis ett uppochnervänt R följt av 4.

Kan någon hjälpa mig????

Thomas


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
14 oktober 2008
#2
Skulle gissa på att dte är en R-kam. Ring till KG och fråga han de kan det. Jag har för mig att jag sett det någonstans just 1365 men kommer ej ihåg var. USA kam så är det någon form av trimkam.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

7 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#3
tack för det snabba svaret!

axeln är även markerad med blåfärg i bakre änden.

hmmm R-kam det passar nog inte till ett turbobygge???? eller????


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
14 oktober 2008
#4
Du brukar stå i bakänden vilken kamaxel det är. Märkningen är där. Jag vet faktiskt inte hur den fungerar på turbo men jag skulle inte rekommendera en USA kam till seriöst bygge då det är kopior och hade en tendens till att gå ner sig på nockarna. smile

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

7 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#5
Jag var över till grannen å hämtade en A-kam, det blir grejer ihop med turbo.
Nu behöver jag en orginaltopp (ej planad).
SÅ måste jag söka på nätet om jag hitttar nån information om tryckförstärkning av SU förgasarna.


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
15 oktober 2008
#6
Jag har orginal toppar Men det är lite långt till Ludvika. Se nu till att få tag på B20 E toppen. Är bättre kanaler samt den håller bättre. Är ett bättre förbränningsutrymme med!

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

7 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
#7
jahaja då får jag jaga efter en E-topp då.
Vet Topper nåt om att trycksätta SU?? måste kanske skaffa två Strombergare ist.


4 001 Inlägg
15 oktober 2008
#8
Topper skrev:
Jag har orginal toppar Men det är lite långt till Ludvika. Se nu till att få tag på B20 E toppen. Är bättre kanaler samt den håller bättre. Är ett bättre förbränningsutrymme med!

USCH för E-toppen till B20!!!! Jag vet inte om den är bättre än en "vanlig" topp till turbo men till sugmotor så är den alldeles för stor redan från början så den duger inte att bygga på.

Edit: det är alltså min åsikt om E-toppen, finns säkert dom som tycker att den är bra, men varken jag & Putte eller KG tycker om den

Lillqvist66//sätt förgasaren innan turbon istället så slipper du problem att trycksätta förgasaren, å häng dit en enkel Weber istället.
Senast redigerat av kolvas (15 oktober 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

440 Inlägg
15 oktober 2008
#9
jaG HAR EN B20B TOPP OM DU INTRESSERAD PM:A DÅ,. MVH jim

jim ..

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
17 oktober 2008
#10
kolvas skrev:
Topper skrev:
Jag har orginal toppar Men det är lite långt till Ludvika. Se nu till att få tag på B20 E toppen. Är bättre kanaler samt den håller bättre. Är ett bättre förbränningsutrymme med!

USCH för E-toppen till B20!!!! Jag vet inte om den är bättre än en "vanlig" topp till turbo men till sugmotor så är den alldeles för stor redan från början så den duger inte att bygga på.

Edit: det är alltså min åsikt om E-toppen, finns säkert dom som tycker att den är bra, men varken jag & Putte eller KG tycker om den

Lillqvist66//sätt förgasaren innan turbon istället så slipper du problem att trycksätta förgasaren, å häng dit en enkel Weber istället.

För stora?
Haha det är bara att plana och dona. smile

Volvos del är ju att arbeta med avgaskanalerna. smile

Haha på min ena bil är skit planad över 5mm men visst det är i värsta laget, använder man den till sug brukar 3.5-4 vara lagom. smile

Enkel weber brukar vara kass att ställa in så det blir bra.

Nej jag har ingen erfarenhet av tryckasätta förgasare.

MVH

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

4 001 Inlägg
17 oktober 2008
#11
Topper skrev:
För stora?
Haha det är bara att plana och dona. smile

Volvos del är ju att arbeta med avgaskanalerna. smile

Haha på min ena bil är skit planad över 5mm men visst det är i värsta laget, använder man den till sug brukar 3.5-4 vara lagom. smile

Enkel weber brukar vara kass att ställa in så det blir bra.

Nej jag har ingen erfarenhet av tryckasätta förgasare.

MVH

det jag menade med för stora är insugskanalerna som är för stora på fel ställe och det är svårt att fixa till för att få riktigt bra resultat.

Enkel Weber funkar bra när man sätter den innan turbon så snurran suger innan, det var en 164 som jag såg som lämnade över 350hk med enkel Weber 50 på det viset men enkel weber på sugmotor eller efter turbon är ju ingen höjdare.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Tottis_vbg
17 oktober 2008
#12
a-kam funkar skapligt om du ska turbomata. fungerar bra med D eller K-kam också. när det gäller toppar om du ska använda dig av bara en std topp ska du ha en ifrån årsmodell 74-75 av b20 för den har lite större ventiler

7 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
#13
Hej
Japp en b20 topp från 74 är under slipning/portning jag har fått tag på en turbo och dom sista renoveringsdelarna är på ingång så nu är jag på banan.big_smile

Thomas


Weber frälst!
223 Inlägg
26 oktober 2008
#14
lillqvist66 skrev:
Hej
Japp en b20 topp från 74 är under slipning/portning jag har fått tag på en turbo och dom sista renoveringsdelarna är på ingång så nu är jag på banan.big_smile

Thomas

vill du ha info om förgasarturbo så bli medlem på savarturbo.se, där grejjas det nästan bara med b20 motorer

7 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
#15
Hej
jag är redan medlem på sävarturbo. med samma namn.
Thomas


194 Inlägg
27 oktober 2008
#16
hallo har en B20 turbo jag.. min är uppborrad till 2,1 L med B21ans turbo kolvar och klanad portad topp och K-kam Går mycket fint:)


7 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
#18
HOJ

Har du förgasare i din b20 turbo eller kör du med sprut?

Thomas



Sök