Boostrider skrev:
henrikh skrev:
Saab eller Volvo turbo + chip. Köpa en gammal lyxbil typ MB, BMW eller Audi är ju roligt så länge de fungerar sen får du betala mer än bilens inköpsvärde i reparationer. Det är därför de är billiga.
Jadu e30 har billigare reservdelar än volvo om man kollar mekonomen autoexperten för volvo. Sen tar du å kollar motornord som bara säljer bmw grejer. Skiljer många 100lappar i pris på många grejer.
De ä ju de att motordelarna till en 6a är dyrare. Men ja tror nog volvos 6a har ganska dyra delar å. Ju mer cylindrar ju dyrare brukar de bli om nått går sönder.
De där med att bmw har dyrare delar kan ju iofs va sant men då kollar ni på bmw som man inte kan få för ens 50k Bmw har kraftigare grejer på sina bilar än va de igetnligen behöver. å ofta 6or blir de dyrare. Men i slitdelar är de inget
Sen de här med lådorna. Mellan saab å volvo. Ja Saablådorna håller bara man inte pöntar dom. Volvos lådor håller för mer pönting men en bil med mycke vrid tar snabbt död på dem. M90 ä dyr å alla volvo har inte m90. Men kör man mä m45 kan man ju byta låder då å då om de skulle behövas.
Har kört en 740tic å tyckte INTE den gick bättre än en saab 2,3T. Saabarna är billigare och finare. Goare å köra långt i. Men 740in ä bra mycke roligare å köre pga rwd.
E30, E34 och nu min E36a har inte dyrare delar än volvo iaf, mätt på snittpriset av delarna då. Detta jämfört med ungefär motsvarande 850 och betydligt klenare 740. Dessutom drar Bmwna betydligt mindre jämfört med volvorna, speciellt med tanke på att tex 850n hade 140hp? (ungefär) och bmwn 192. Och 740 ska vi inte snacka om.
Dock har Bmw ofta dyrare försäkring, skillnaden är som störst mellan dom motorstarka modellerna medans det skiljer marginellt bland de motorsvagare. Sedan är inköpspriset ofta mkt högre på bmwn. En Bmw blir i mitt fall billigare eller jämndyr med motsvarande volvo att äga, lite beroende på effekten. Dock är dom dyrare i inköp men jag tycker den tar igen det på körglädje och kvalitet. Och precis som med volvo skall man inte stirra sig blind på miltalet, båda går lätt över 40k mil med rätt skötsel.
Och vid buskörning går alla bilar sönder till slut, oavsett om det är en Lada eller en Ferrari. Men detta gäller i hög grad populära busbilar som Bmw och Saab/vovlo turbo.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.