14 oktober 2008
Trådstartare
Hej.
Hoppas någon kan tipsa mig om följande:
Min Volvo 740 GL från 1986 la av i en korsning efter 3 min körning, då den
upplevt första kalla natten och batteriet plötsligt blev urladdat.
Jag köpte då nytt batteri för att testa (biltema) och allt funkade perfekt igen.
Men så började batterilampan på instrumentpanelen att flämta och jag mätte laddningen hos OK.
Batteriet laddade inte ordentligt sa de och detta hade jag misstänkt redan.
Jag dök ner i huven och kollade plockade ut laddningsregulatorn ur generatorn och kolet var nästan helt nere på ena sidan och "snett" slitet på den andra. Trodde jag hittat felet och köpte en ny regulator på OK som enligt dem skulle passa till min generator (Bosch) och monterade denna.
Kanske gjorde jag fel (men det verkade så självklart, två skruvar och på plats) eller kanske fick jag fel typ på av regulator, för den såg inte lika dan ut som originalet...
När jag skulle ansluta batteriet igen sprakade det rejält från minuspoolen
trots att jag ej har någon kraftig stereo eller annan extrautrustning och
bilen var helt död. Inte ett ljud vid startförsök. värre än innan alltså.
Efter att ha laddat det nya batteriet igen under 24 h gjorde jag ett nytt försök. Detta resulterade i
att det sprakade och fräste ännu mer från batteriet (blev märken på
-poolen) och ur generatorn (vid nyinsatta regulatorn) slog kraftiga gnistor upp för
att sedan ryka och lukta bränt.
Vad tyder detta på? Jag har kräm i batteriet men har satt regulatorn fel? Är generatorn uppbränd nu (gnistade och rök ordentligt ur den) eller ska jag i så fall bara hitta rätt regulator och montera den på rätt sätt?
Mvh / joakim
Mvh / Joakim