2831
Sök

Generator, regulator, jord eller annat el-fel?

4 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hej.

Hoppas någon kan tipsa mig om följande:

Min Volvo 740 GL från 1986 la av i en korsning efter 3 min körning, då den
upplevt första kalla natten och batteriet plötsligt blev urladdat.
Jag köpte då nytt batteri för att testa (biltema) och allt funkade perfekt igen.

Men så började batterilampan på instrumentpanelen att flämta och jag mätte laddningen hos OK.
Batteriet laddade inte ordentligt sa de och detta hade jag misstänkt redan.

Jag dök ner i huven och kollade plockade ut laddningsregulatorn ur generatorn och kolet var nästan helt nere på ena sidan och "snett" slitet på den andra. Trodde jag hittat felet och köpte en ny regulator på OK som enligt dem skulle passa till min generator (Bosch) och monterade denna.

Kanske gjorde jag fel (men det verkade så självklart, två skruvar och på plats) eller kanske fick jag fel typ på av regulator, för den såg inte lika dan ut som originalet...

När jag skulle ansluta batteriet igen sprakade det rejält från minuspoolen
trots att jag ej har någon kraftig stereo eller annan extrautrustning och
bilen var helt död. Inte ett ljud vid startförsök. värre än innan alltså.

Efter att ha laddat det nya batteriet igen under 24 h gjorde jag ett nytt försök. Detta resulterade i
att det sprakade och fräste ännu mer från batteriet (blev märken på
-poolen) och ur generatorn (vid nyinsatta regulatorn) slog kraftiga gnistor upp för
att sedan ryka och lukta bränt.

Vad tyder detta på? Jag har kräm i batteriet men har satt regulatorn fel? Är generatorn uppbränd nu (gnistade och rök ordentligt ur den) eller ska jag i så fall bara hitta rätt regulator och montera den på rätt sätt?

Mvh / joakim



Mvh / Joakim

435 Inlägg
14 oktober 2008
#2
du kan ha satt nån kabel på fel ställe på generatorn om du nu kopplat bort den å satt + på - eller liknande så de blir kortslutning. så åk till skroten eller köp en ny generator på biltema.

21 761 Inlägg
14 oktober 2008
#3
Ta ur regulatorn och kolla så att inte kolen har gått av vid monteringen, kika även på kablarna vid generatorn så att inte någon kabel har lossnat och kortsluter. Om allting verkar vara som det ska, låt då fortfarande regulatorn vara bortkopplad och testa att ansluta batteriet igen.

Fast den här gången så bör du inte ansluta batteriets minuskabel. Ta istället en startkabel, koppla ena änden på minuspolen och andra änden på motorblocket. Detta för att inte eventuella gnistor ska komma i närheten av batteriet.

4 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#4
Okej, tackar för snabba svar. jag ska kolla kolen imorgon när det ljusnat. Jag har inte lossat generatorn utan bara regulatorn så jag tror inte jag satt någon kabel fel där, men ska försöka se om de kablar som finns sitter rätt. Har aldrig gjort det så jag får undersöka hur det ska se ut någonstans innan. Men

Drönirettab menar alltså att jag ska föröka starta motorn utan att ha regulatorn i?? Eller missuppfatade jag? Bra tips med startkabel - Tack.

Ni tror alltså att jag kan ha pajjat hela generatorn vid mitt senaste "sprakande" försök eller? Kan röken och gnistorna ur generatorn bero på fel typ av regulator, fel isatt eller att kolet gått av?

Entreprenör
1 784 Inlägg
14 oktober 2008
#5
herrjoakim skrev:
Okej, tackar för snabba svar. jag ska kolla kolen imorgon när det ljusnat. Jag har inte lossat generatorn utan bara regulatorn så jag tror inte jag satt någon kabel fel där, men ska försöka se om de kablar som finns sitter rätt. Har aldrig gjort det så jag får undersöka hur det ska se ut någonstans innan. Men

Drönirettab menar alltså att jag ska föröka starta motorn utan att ha regulatorn i?? Eller missuppfatade jag? Bra tips med startkabel - Tack.

Ni tror alltså att jag kan ha pajjat hela generatorn vid mitt senaste "sprakande" försök eller? Kan röken och gnistorna ur generatorn bero på fel typ av regulator, fel isatt eller att kolet gått av?
skillnaden på regulatorerna e att dom styr laddningen lite olika...men de kan inte bli så där av att de kanske är fel regulator...dvs. om den passar i hålet..men de kan ju vara nåt fel på den kanske...kan ju också blivit vid monteringen...kan vara lite knepiga att få rätt ibland...
Senast redigerat av mrbuggy (14 oktober 2008)


Sök