3238
Sök

Vad är vad på Biltema lambdasond

35 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#1
hej..

min lambda har pajjat så jag va å köpte en ny på biltema men den har 2 vita , 1 svart och 1 grå kabel..
orginal så är de 1 röd , 1 gul, 1 svart å 1 vit..

nån som vet hur man ska koppla ihop dom ??

Mvh Ragz


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
20 oktober 2008
#2
fick du inte  med nått kopplings schema som säger vad som är vad?


Fordaherde
23 Inlägg
20 oktober 2008
#3
Haha! Feltema...
Brukar ju få med en liten lapp hur man kopplar ju...


35 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#4
jo jag vet , men de fick inte jag sad


10 287 Inlägg
20 oktober 2008
#5
Ring Biltema och be om infon.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 497 Inlägg
20 oktober 2008
#6
Personligen skulle jag aldrig rekomendera att skarva en lambdasond.
En lambda genererar spänning vid vissa syre/bränsle blandningar.

Och denna kan bli underlig då du får annan resistans om du skarvar
gentemot en som har hela sladdar.
Senast redigerat av AxlSam (20 oktober 2008)

1 004 Inlägg
20 oktober 2008
#7
AxlSam skrev:
Personligen skulle jag aldrig rekomendera att skarva en lambdasond.
En lambda genererar spänning vid vissa syre/bränsle blandningar.

Och denna kan bli underlig då du får annan resistans om du skarvar
gentemot en som har hela sladdar.

pesonligen har jag aldrig sett att kabeln går direkt till boxen... på mina bilar brukar det vara ett kontaktstyck en bit ifrån... vad är skilnaden?
Senast redigerat av 262turbo (20 oktober 2008)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

1 497 Inlägg
20 oktober 2008
#8
262turbo skrev:
AxlSam skrev:
Personligen skulle jag aldrig rekomendera att skarva en lambdasond.
En lambda genererar spänning vid vissa syre/bränsle blandningar.

Och denna kan bli underlig då du får annan resistans om du skarvar
gentemot en som har hela sladdar.

pesonligen har jag aldrig sett att kabeln går direkt till boxen... på mina bilar brukar det vara ett kontaktstyck en bit ifrån... vad är skilnaden?

Du får ju en annan resistans vid skravning.
Du får ju en helt annan kontaktyta om du tar kabelskor eller nått sånt.
Med en oskarvad sladd så leder du spänningen genom en viss area.
Om du skulle skarva sladden så blir det plötsligt en annan area spänningen skall gå igenom.
Då får du en annan resistans.
Kanske kan fungera om du lödar ihop allt
Om du inte sätter biltemasonden rätt i kontakten då.

Men det blir lite svårt då sladdarna från den är max 1dm långa.

På min bil blev det HELT GALET med en biltemasond.
Senast redigerat av AxlSam (20 oktober 2008)

Random Hero
4 047 Inlägg
20 oktober 2008
#9
man får mindre resistans om man skarvar med lödning o krympslang än om man tar ett kontaktstycke, men tror biltema har kopplings schemat upp på deras sida  ?

Dog food lid. Backwards

1 004 Inlägg
20 oktober 2008
#10
AxlSam skrev:
262turbo skrev:
AxlSam skrev:
Personligen skulle jag aldrig rekomendera att skarva en lambdasond.
En lambda genererar spänning vid vissa syre/bränsle blandningar.

Och denna kan bli underlig då du får annan resistans om du skarvar
gentemot en som har hela sladdar.

pesonligen har jag aldrig sett att kabeln går direkt till boxen... på mina bilar brukar det vara ett kontaktstyck en bit ifrån... vad är skilnaden?

Du får ju en annan resistans vid skravning.
Du får ju en helt annan kontaktyta om du tar kabelskor eller nått sånt.
Med en oskarvad sladd så leder du spänningen genom en viss area.
Om du skulle skarva sladden så blir det plötsligt en annan area spänningen skall gå igenom.
Då får du en annan resistans.
Kanske kan fungera om du lödar ihop allt
Om du inte sätter biltemasonden rätt i kontakten då.

Men det blir lite svårt då sladdarna från den är max 1dm långa.

På min bil blev det HELT GALET med en biltemasond.

jo jag är helt med på vad du menar.... är utbildad elektriker... men gör du en helt vanlig presskarv och ohm mäter en meter kabel kan jag nästan lova att du får noll i motstånd.... men jag ska prova på instrumentverkstan på jobbet  i morgon... har du provat eller är det något du läst/hört?  mvh jimmy

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
20 oktober 2008
#11
är också utbildad elektriker och vill även jag påstå att om man gör en vanlig presskarv och mäter resistansen så får du noll Ohm. så tycker de verkar underligt att de ska bli en annan resistans. kablarna är ju dimensionerade efter spänningen de ska leverera och de som möjligen skulle kunna leda till högre resistans och fel värden är om de blir kass kontakt eller att man använder en kabelsko som är underdimensionerad..

men kan ju vara nått som ja förbiser just nu...

EDIT: Förövrigt har ja skarvat två lambdasonder från biltema ihop med originalkabelstammar. Ena bilen var en volvo 740, andra var en Peugeot 605 och båda funkar klockrent.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (20 oktober 2008)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

1 497 Inlägg
20 oktober 2008
#12
262turbo skrev:
AxlSam skrev:
262turbo skrev:
pesonligen har jag aldrig sett att kabeln går direkt till boxen... på mina bilar brukar det vara ett kontaktstyck en bit ifrån... vad är skilnaden?

Du får ju en annan resistans vid skravning.
Du får ju en helt annan kontaktyta om du tar kabelskor eller nått sånt.
Med en oskarvad sladd så leder du spänningen genom en viss area.
Om du skulle skarva sladden så blir det plötsligt en annan area spänningen skall gå igenom.
Då får du en annan resistans.
Kanske kan fungera om du lödar ihop allt
Om du inte sätter biltemasonden rätt i kontakten då.

Men det blir lite svårt då sladdarna från den är max 1dm långa.

På min bil blev det HELT GALET med en biltemasond.

jo jag är helt med på vad du menar.... är utbildad elektriker... men gör du en helt vanlig presskarv och ohm mäter en meter kabel kan jag nästan lova att du får noll i motstånd.... men jag ska prova på instrumentverkstan på jobbet  i morgon... har du provat eller är det något du läst/hört?  mvh jimmy

Jag har inte provat det du nämnt.
Gjorde en liten simpel lösning..

Köpte en biltemasond till min bil och det fungerade inte alls.
Dock tror jag att Saab är rätt känsliga där också.

// Axel
Senast redigerat av AxlSam (20 oktober 2008)

143 Inlägg
20 oktober 2008
#13
Fyra Trådar

Svart: Signal
Grå: Jord (Minus)
Vit: Förvärmning
Vit: Förvärmning


53 Inlägg
20 oktober 2008
#14
AxlSam skrev:
Jag har inte provat det du nämnt.
Gjorde en liten simpel lösning..

Köpte en biltemasond till min bil och det fungerade inte alls.
Dock tror jag att Saab är rätt känsliga där också.

// Axel

Jag vet att Saab inte är mer känsliga än andra märken.

Har monterat Biltemas och andra eftermarknadssonder på många bilmärken, däribland tjogvis med Saab, och har aldrig stött på patrull.
Det är alltså vad jag vet och inte tror.

Så det är nog ganska lungt att använda dessa eftermarknadsprylar. Ett tips på vägen är att använda klämskarvar med "inbyggd" krympslang eller att löda kablarna och använda lös krympslang för att slippa oxid om något år.

9000 CSE 2,3T/200 Aut A50 -97

1 019 Inlägg
20 oktober 2008
#15
I Bosch's sensorkatalog kan man bl.a läsa följande under installationsanvisningarna för en lambdasond:
– The sensor is supplied with reference air via the connecting cables. The connectors must therefore be clean and dry. The use of contact spray, anti-corrosion agents or the like is not permitted.
– Connecting cables are not to be soldered, but rather crimp, clamp or screw connections should be used.


hej
291 Inlägg
21 oktober 2008
#16
Ragz skrev:
jo jag vet , men de fick inte jag sad

får man visst, finns med i förpackningen. nån av dom är signal, dom andra är till förvärmning av lamda. minns ej hur det såg ut på dom sladdarna, biltemas lamdasonder funkar, om man lyckas köpa en som funkar smile

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

35 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
#17
Mccoy:  det tackar jag för...

tack alla andra oxå smile

Mvh


10 287 Inlägg
21 oktober 2008
#18
Det är inga problem att skarva vanliga s.k binär-lambdasonder. Nyare s.k bredbanslambdasonder är en helt annan historia.

/Göran


AxlSam skrev:
Personligen skulle jag aldrig rekomendera att skarva en lambdasond.
En lambda genererar spänning vid vissa syre/bränsle blandningar.

Och denna kan bli underlig då du får annan resistans om du skarvar
gentemot en som har hela sladdar.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Olika
907 Inlägg
21 oktober 2008
#19
Sharky skrev:
Det är inga problem att skarva vanliga s.k binär-lambdasonder. Nyare s.k bredbanslambdasonder är en helt annan historia.

/Göran


AxlSam skrev:
Personligen skulle jag aldrig rekomendera att skarva en lambdasond.
En lambda genererar spänning vid vissa syre/bränsle blandningar.

Och denna kan bli underlig då du får annan resistans om du skarvar
gentemot en som har hela sladdar.


Kan du förklara vad skillnaden är när man skarvar till en bredbandssond ?
Den tar väl inte referenssyre från kablarna tex ?

Mvh
Fredrik

10 287 Inlägg
21 oktober 2008
#20
Såvitt jag vet så sitter det lasertrimmade motstånd i kontaktstycket till bredbandslambdasonder (för Ipump?). Problemet uppkommer när man inte inser detta och tex försöker skarva på en ny sond mot sitt gamla kontaktstycke.
Referenssyre skapar väl en bredbandslambda själv genom sin inbyggda pump-cell.

/Göran

fredriq skrev:
Kan du förklara vad skillnaden är när man skarvar till en bredbandssond ?
Den tar väl inte referenssyre från kablarna tex ?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök