Men iallafall jag funderar på att skaffa mig ett annat luftfilter än orginal men jag har en kompis som har en Volvo V40 som felkodar hela tiden på grund av luftmassemätaren och jag är inte så pigg på att få en massa felkoder i min Saab 9-5a är det någon som är insatt i detta som kanske vet om den felkodar och har sig om man byter filter. eller om det är något annat man bör tänka på?
kanske förslag på filter
Min Saab är en årsmodell 2005 med 2,3t motor på 185 hk inte chippad eller nått sånt ännu
Köp insatsfilter men då sport filter till din bil. Finns på många biltillbehörs firmor. Några som finns på nätet och är saab specialicerade är ju Maptun, speedparts och racestuff.
Saab använder sig inte av HFM mätare ( Hetfilmsluftmassemätare) eller HTM (hettrådsluftmassemätare) utan en luftmassemätare som har helt vanliga mostånd. Detta gör att saabarnas luftmassemätare tål olja och smuts som kommer igenom filtret.
Med andra ord så går det helt utmärkt att ha öppetfilter på en 9-5a.
Kan stämma men har man öppet filter så höjs temperaturen i luften som kommer in till turbon och då måste man först ta och flytta ner de till bakom dimljuset. Mitt tips om man inte har över 300hk är insats filter för du förlorar effekt annars.
Saab använder sig inte av HFM mätare ( Hetfilmsluftmassemätare) eller HTM (hettrådsluftmassemätare) utan en luftmassemätare som har helt vanliga mostånd. Detta gör att saabarnas luftmassemätare tål olja och smuts som kommer igenom filtret.
Med andra ord så går det helt utmärkt att ha öppetfilter på en 9-5a.
/Eric.
Är du fullständigt säker på att LMM:en på T7-motorerna pallar olja/smuts? I beg to differ, jag tror inte att de pallar det så bra. Men jag väntar ideligt på fler inlägg från folk med mer erfarenhet än mig(haft en trimmad 9-5a, med öppet och senare i originalburk).
Vet flera som har fått byta när dom har haft öppet så dom klarar inte de nej men gör man rätt med de öppna filtret så kan de gå på alla bilar bara de är långt till LMM. Dra ner den bakom dimljuset om man ska använda öppet filter annars insatsfilter.
lmm till 9-5an är väll väldigt kännslig tycker dom verkar gå sönder för minsta lilla... till och med återförsäljare av öppna filter skriver att filtret kan göra så ce lampan lyser men det är ingen fara enligt dom..
Vet flera som har fått byta när dom har haft öppet så dom klarar inte de nej men gör man rätt med de öppna filtret så kan de gå på alla bilar bara de är långt till LMM. Dra ner den bakom dimljuset om man ska använda öppet filter annars insatsfilter.
MVH
F
Någon som har förslag på hur man gör detta? Köper en slang och kopplar på och drar fram den till främre delen av motorrummet?
Saab använder sig inte av HFM mätare ( Hetfilmsluftmassemätare) eller HTM (hettrådsluftmassemätare) utan en luftmassemätare som har helt vanliga mostånd. Detta gör att saabarnas luftmassemätare tål olja och smuts som kommer igenom filtret.
Med andra ord så går det helt utmärkt att ha öppetfilter på en 9-5a.
/Eric.
Okej. Ett tips från min sida är att doppa exempelvis din förstärkare i olja och sedan återkomma med resultat. Elektronik och smuts har väl sällan gått bra ihop? Dålig kontakt inom elektronikbranschen brukar inte sällan ha med smuts att göra. Fundera sedan på hur korrekta värden man får om resistorn är indränkt i olja och luften som skall mätas upp inte når tråden. Tror du att styrsystemet får korrekta värden om luftmassa i ett sådant fall?