2637
Sök

Luftfilter och Luftmassemätare 9-5a

71 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
Hej

försökte verkligen söka men hittade inget.

Men iallafall jag funderar på att skaffa mig ett annat luftfilter än orginal men jag har en kompis som har en Volvo V40 som felkodar hela tiden på grund av luftmassemätaren och jag är inte så pigg på att få en massa felkoder i min Saab 9-5a är det någon som är insatt i detta som kanske vet om den felkodar och har sig om man byter filter. eller om det är något annat man bör tänka på?

kanske förslag på filter

Min Saab är en årsmodell 2005 med 2,3t motor på 185 hk inte chippad eller nått sånt ännu

/Andreas

89 Inlägg
21 oktober 2008
Jag stoppade i ett öppet i min Saab 900.
Ett BSR som jag inhandlade från Speedparts.

--- (+) ---
Bättre vid gaspådrag.
Lite mysigare ljud vid avsläpp på gasen.

--- (-) ---
Aninen burkigt ljud på låga varv annars har jag inte märkt något strul.

2 164 Inlägg
21 oktober 2008
Köp insatsfilter men då sport filter till din bil.
Finns på många biltillbehörs firmor.
Några som finns på nätet och är saab specialicerade är ju Maptun, speedparts och racestuff.

MVH

F

Häst
1 099 Inlägg
21 oktober 2008
Hade öppet filter på min gamla 9-3a (T7, luftmassemätare) och det var nemas problemas.

Än är inte den sista idioten född..

20 Inlägg
21 oktober 2008
Kör med öppet JR filter från speedparts, funkar kanon, inga felkoder eller liknande.

234 Inlägg
21 oktober 2008
Saab använder sig inte av HFM mätare ( Hetfilmsluftmassemätare) eller HTM (hettrådsluftmassemätare) utan en luftmassemätare som har helt vanliga mostånd. Detta gör att saabarnas luftmassemätare tål olja och smuts som kommer igenom filtret.

Med andra ord så går det helt utmärkt att ha öppetfilter på en 9-5a.

/Eric.

2 164 Inlägg
21 oktober 2008
Kan stämma men har man öppet filter så höjs temperaturen i luften som kommer in till turbon och då måste man först ta och flytta ner de till bakom dimljuset.
Mitt tips om man inte har över 300hk är insats filter för du förlorar effekt annars.

MVH

F

"Unloaded"
1 557 Inlägg
21 oktober 2008
Dahlhjelm skrev:
Saab använder sig inte av HFM mätare ( Hetfilmsluftmassemätare) eller HTM (hettrådsluftmassemätare) utan en luftmassemätare som har helt vanliga mostånd. Detta gör att saabarnas luftmassemätare tål olja och smuts som kommer igenom filtret.

/Eric.

Är du fullständigt säker på att LMM:en på T7-motorerna pallar olja/smuts? I beg to differ, jag tror inte att de pallar det så bra. Men jag väntar ideligt på fler inlägg från folk med mer erfarenhet än mig(haft en trimmad 9-5a, med öppet och senare i originalburk).

"When innovation meets passion!"

2 164 Inlägg
22 oktober 2008
Vet flera som har fått byta när dom har haft öppet så dom klarar inte de nej men gör man rätt med de öppna filtret så kan de gå på alla bilar bara de är långt till LMM.
Dra ner den bakom dimljuset om man ska använda öppet filter annars insatsfilter.

MVH

F

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
22 oktober 2008
lmm till 9-5an är väll väldigt kännslig tycker dom verkar gå sönder för minsta lilla... till och med återförsäljare av öppna filter skriver att filtret kan göra så  ce lampan lyser men det är ingen fara enligt dom..

2slow

24 Inlägg
27 maj 2009
Fredrik-79 skrev:
Vet flera som har fått byta när dom har haft öppet så dom klarar inte de nej men gör man rätt med de öppna filtret så kan de gå på alla bilar bara de är långt till LMM.
Dra ner den bakom dimljuset om man ska använda öppet filter annars insatsfilter.

MVH

F

Någon som har förslag på hur man gör detta? Köper en slang och kopplar på och drar fram den till främre delen av motorrummet?

Någon som har bilder på det här?

371 Inlägg
27 maj 2009
Dahlhjelm skrev:

/Eric.

Okej. Ett tips från min sida är att doppa exempelvis din förstärkare i olja och sedan återkomma med resultat. Elektronik och smuts har väl sällan gått bra ihop? wink
Dålig kontakt inom elektronikbranschen brukar inte sällan ha med smuts att göra. Fundera sedan på hur korrekta värden man får om resistorn är indränkt i olja och luften som skall mätas upp inte når tråden. Tror du att styrsystemet får korrekta värden om luftmassa i ett sådant fall?

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

Sök