4599
Sök

Ljudbygge BMW 523- 97, något förvirrad

37 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
Allright, då blir det en huvudenhet, framsystem (vilket stort märke funkar väl, jag kräver inte det bästa), slutsteg (här bör jag inte pruta då detta är en viktig komponent?), sluten 10" eller 12" baslåda. Då bör det bli bra? Är en sluten baslåda samma sak som en passiv baslåda eller är jag helt ute och cyklar?

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
23 oktober 2008
Passiva är alla lådor utan slutsteg.
Sluten är vad det låter som.
DVS ingen port eller öppning på lådan.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

37 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
Det jag bör ha där bak är alltså en sluten eller passiv?

2 009 Inlägg
23 oktober 2008
Sluten och passiv om du ska använda steg till den.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

37 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
Och att köra utan slutsteg kommer inte på talan? Tänker aktiv baslåda eller är det ett sämre alternativ.

2 009 Inlägg
23 oktober 2008
aktiv går men är oftast sämre men inte alltid allt beror ju på men som sagt oftast sämre med färdiga lösningar.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

37 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
Tackar för alla tips! Om ni har fler så låt dem flöda. smile

1 634 Inlägg
23 oktober 2008
De viktigaste komponenterna är cd-läsaren och högtalarna. Spelar inte roll hur bra slutsteg du har om du inte har en bra läsare och ett par högalare som klarar av att spela rätt.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

37 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
Så är det okej att inleda med att bygga in ny huvudenhet samt ett framsystem och slutsteg? Bör göra ett lyft för ljudet. Sen därefter om jag känner att det behövs, bygga in en baslåda.

94 Inlägg
23 oktober 2008
Tarre skrev:
Så är det okej att inleda med att bygga in ny huvudenhet samt ett framsystem och slutsteg? Bör göra ett lyft för ljudet. Sen därefter om jag känner att det behövs, bygga in en baslåda.

låter bra tycker jag smile jag gjorde tvärt om och körde med en stor baslåda först, och framsystemet räcker inte till för det... men nu har jag nytt 6,5" system fram och det spelar bra som fan tycker jag, men har inte basen i nu tongue Btw bygger jag också i e34 big_smile

Lär mig allt du kan

37 Inlägg
24 oktober 2008
Trådstartare
Då tar jag och gör så istället. smile

2 009 Inlägg
Mr. Beemwee
2 Inlägg
24 oktober 2008
MDS lätt!! BRL litar jag inte på efter de hade kukat till det med en panel till min stereo.. sen så kuka dem till det med leveransen av den nya. så nja..

2 665 Inlägg
24 oktober 2008
Är du noga med detaljerna så tänk på om färgen stämmer på knappar o display på 6000UB.
Jag ska till o handla 5000UB bara för att där kan jag välja färg på både knappar o display. Då passar det in min bil nu o även nästa.

MDS har rätt när de pratar om typen av baslåda och montering.
MEN alla gör istort sätt som BRL föreslår. Kolla runt på garagets alla stereofanatiker, många med sedanbilar bygger låda o vinklar basen bakåt. Visst blir det massa bas även då. Men du vinner i ljudkvalitet om du får den att spela rakt in i kupen.

Men som någon har föreslagit så en sluten låda med en bas precis bakom skidluckan är en bra lösning.
Och ofta brukar man säga att den slutna lådan ger en tajt och ren basåtergivning. Vilket en bandpass låda inte är lika bra på.
Finns säkert någon fanatiker som kan mäta o bygga en måttanpassad låda till din BMW. Jag har gjort många lådor o det tar några timmar så är den klar. Själva trälådan alltså inte hela monteringen.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

37 Inlägg
24 oktober 2008
Trådstartare
Om jag nu köper huvudenhet, framsystem samt slutsteg; och sen därefter bestämmer mig för att senare installera en 10" eller 12" sluten baslåda riktad mot skidsäcken, måste jag då ha ett till slutsteg för baslådan eller räcker det med en som driver både framsystem och baslådan? Antar att de billigare för ca 1k-1.2k inte klarar det men de för ca 2000:-?

Ska nog köra allt från MDS. Men är lite orolig över det jag hört att MDS produkter inte riktigt håller måttet jämfört med t.ex. Rockford Fosgate, JBL, Kickers osv?

94 Inlägg
24 oktober 2008
Tarre skrev:
Om jag nu köper huvudenhet, framsystem samt slutsteg; och sen därefter bestämmer mig för att senare installera en 10" eller 12" sluten baslåda riktad mot skidsäcken, måste jag då ha ett till slutsteg för baslådan eller räcker det med en som driver både framsystem och baslådan? Antar att de billigare för ca 1k-1.2k inte klarar det men de för ca 2000:-?

Ska nog köra allt från MDS. Men är lite orolig över det jag hört att MDS produkter inte riktigt håller måttet jämfört med t.ex. Rockford Fosgate, JBL, Kickers osv?

Om du har ett 2 kanal så kan du inte driva basen på samma steg, men om du har ett kraftigt 4 kanal så borde du kunna brygga 2 av kanalerna till basen (tror jag) Annars har jag sett steg som har kanalet till tex. fram stystem och sen en kraftigare till basen, kan ju va nått? sen beror det ju på hur kraftg bas du köper osv osv...  Btw, vad ska du köra för framsystem? 5.25" lr  6.5"?
Senast redigerat av Newbie (24 oktober 2008)

Lär mig allt du kan

37 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
Kommer bli ett par 5,25" i framdörrarna då det är de enda som passar så vitt jag förstått?
Hur mycket kostar ett 4 kanal steg ca? Hade tänkt att basen ska vara på 10" eller 12".

956 Inlägg
25 oktober 2008
Tarre skrev:
Kommer bli ett par 5,25" i framdörrarna då det är de enda som passar så vitt jag förstått?
Hur mycket kostar ett 4 kanal steg ca? Hade tänkt att basen ska vara på 10" eller 12".

Hej Tarre.

Ska du ha ett hyffsat 4-kanalssteg får du nog lägga ut minst 2k på det. Det beror ju på stor del vilken bas och framsystem du väljer. Men det som du bähöver kolla på är vilken impendens basen ligger på dvs hur många ohm. Då de flesta 4 kanalssteg är 2-ohm stabila och om du ska brygga 2 kanaler, måste basen ha en 4 ohms talspole eller  2*2 ohms talspolar, om du ska nyttja steget till max.

Men de flesta bra stegen i 2k klassen lämnar ca 250 wrms bryggat, så det är vad du borde gå efter när du letar bas.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

7 277 Inlägg
25 oktober 2008
Finns väl även lite 3 kanaliga steg?
Dom brukar kunna ha lite kräm på sista kanalen.

44 Inlägg
25 oktober 2008
själv så köper jag inget från varken mds eller brl mera. bara skit som går sönder
köper allt från [img]www.ljudgaragen.se[/img] där får man kvalité iaf

Sök