4671
Sök

Ljudbygge BMW 523- 97, något förvirrad

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 oktober 2008
Newbie skrev:
Tarre skrev:
Om jag nu köper huvudenhet, framsystem samt slutsteg; och sen därefter bestämmer mig för att senare installera en 10" eller 12" sluten baslåda riktad mot skidsäcken, måste jag då ha ett till slutsteg för baslådan eller räcker det med en som driver både framsystem och baslådan? Antar att de billigare för ca 1k-1.2k inte klarar det men de för ca 2000:-?

Ska nog köra allt från MDS. Men är lite orolig över det jag hört att MDS produkter inte riktigt håller måttet jämfört med t.ex. Rockford Fosgate, JBL, Kickers osv?

Om du har ett 2 kanal så kan du inte driva basen på samma steg, men om du har ett kraftigt 4 kanal så borde du kunna brygga 2 av kanalerna till basen (tror jag) Annars har jag sett steg som har kanalet till tex. fram stystem och sen en kraftigare till basen, kan ju va nått? sen beror det ju på hur kraftg bas du köper osv osv...  Btw, vad ska du köra för framsystem? 5.25" lr  6.5"?

Nja det FINNS steg som klarar att simultankopplas (en bas i mono samtidigt med andra högtalare i sterei....även kallat tri-mode). Men då gäller det att man vet vad man gör iom att allt måste delas passivt.
Dock är det inte lka många steg som klarar det idag som det var förr sad

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

37 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
Vad mycket det finns att veta om varje pryl. smile
Låt säga så här, jag ska inte montera allt själv utan ska låta antingen MDS eller BRL göra det så det där med att saker kan bli struligt gör väl inget då de kan sånt? Om jag bara vill ha ett steg och med möjlighet att senare koppla in en 10" eller 12" baslåda utöver framsystemet; vilket slutsteg kan ni rekommendera ? Länka gärna!

Tyskstuk
466 Inlägg
26 oktober 2008
Tarre skrev:
Kommer bli ett par 5,25" i framdörrarna då det är de enda som passar så vitt jag förstått?
Hur mycket kostar ett 4 kanal steg ca? Hade tänkt att basen ska vara på 10" eller 12".

Har nyss bytt alla högtalare i min e39a och orginalhögtalarna sitter monterade i cirkus 2 liter stora plastlådor. Om det ska bli riktigt bra så får du nog ta bort dessa lådor och täta hela dörrsidan men du kanske inte ska göra det montaget själv heller?

Själv kör jag med 4 * 5,25or och ett fyrkanaligt Kicker steg och jag tycker det låter skitbra.

Tycker du ska satsa på ett rejält kitsystem fram och ett steg till det och sedan om du känner att det behövs mer bas köpa till en låda. Så resonerade jag iaf:)

37 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
Rille_Pille skrev:
Själv kör jag med 4 * 5,25or och ett fyrkanaligt Kicker steg och jag tycker det låter skitbra.

Tycker du ska satsa på ett rejält kitsystem fram och ett steg till det och sedan om du känner att det behövs mer bas köpa till en låda. Så resonerade jag iaf:)

Skulle du kunna länka till det kitsystemet fram som du har? Och även en länk till steget. Klarar steget av att driva baslåda också eller har du nöjt dig med 4 * 5,25"? Jag tror att framsystem med steg kommer göra stort lyft mot originalhögtalarna jag nu har. Gjorde det inte för dig?

Edit: Det är 5,25" där fram vet jag, men är det även det där bak? De där bak (hatthyllan) är väl större än så?
Senast redigerat av Tarre (26 oktober 2008)

37 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
Vad säger ni om att jag skaffar 4-kanal slutsteg för att kunna driva framsystem och eventuellt baksystem i den nära framtiden. Sen när jag ska ha baslåda köper jag en aktiv så slipper jag köpa ett till steg? Är som sagt inte ute efter top-notch grejer så det gör inte så mycket om en passiv låda med separat slutsteg skulle låta lite bättre.

94 Inlägg
26 oktober 2008
Tarre skrev:
Vad säger ni om att jag skaffar 4-kanal slutsteg för att kunna driva framsystem och eventuellt baksystem i den nära framtiden. Sen när jag ska ha baslåda köper jag en aktiv så slipper jag köpa ett till steg? Är som sagt inte ute efter top-notch grejer så det gör inte så mycket om en passiv låda med separat slutsteg skulle låta lite bättre.

det skulle nog fungera mkt bra:P på pappret iaf smile

Lär mig allt du kan

37 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
Haha får väl hoppas att när det kommer till kritan så blir det även bra i praktiken! Hade tänkt dra till BRL imorgon. Fått intrycket av att de har bättre prylar än MDS då man måste punga ut mycket mer cash på MDS för att få bra grejer. Det här med generatorvinande lyckades dom med på MDS när de skulle installera en anläggning på min polares BMW 520 88. Drog de möjligtvis alla kablar på samma sida? smile

37 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
Fick fram dessa två alternativ från BRL och MDS; åsikter?

** BRL
Huvudenhet: Pioneer DEH-P6000UB – 1940: -
Framsystem: JBL GTO-507C – 1398: -
Slutsteg: GAS ALPHAX4100 (4 kanal) – 1798: -
TOTALSUMMA: 5136: -

** MDS
Huvudenhet: Pioneer DEH-P6000UB – 2088: -
Framsystem: MDS Dynamic DC525RS 5,25" 2-vägs kitsystem – 1599: -
Slutsteg: MDS Grand Prix GP4 2007-design (4 kanal) – 2299: -
TOTALSUMMA: 5986: -

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 oktober 2008
om du nu vill ha okejj saker,köp dls.elr pioneer,kika på www.nardik.se..ett paket fr tex pioneer där me den cdn,deras 5.25" deras 4kanals..
samma me dls..o de är inga större skillnader i priset..

sen finns de o köpa till både basar o annat,men ja skulle köra på de,alt,blekingebilradio.snacka me jimmy där..
du kommer få bättre pris.o bättre produkter big_smile
Senast redigerat av pattilatti2 (26 oktober 2008)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 oktober 2008
pioneer kitt detta:)
DEH-P6000UB
Pris: 1970:- 
GM-6300F
Superpris
Pris: 1995:- (2995:-)
4 kanaligt slutsteg

TS-E130Ci
Nyhet
Pris: 1695:- (1995:-)
5,25" 2-vägs system
180 Watt max
4 Ohm
som ett exmpel..sen monterar du de på mds ..elr brl big_smile
Senast redigerat av pattilatti2 (26 oktober 2008)

37 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
Tack för tipsen pattilatti! Det paketet du länkade såg bra ut... Om man skulle jämföra det Pioneer slutsteget med GAS-steget jag valde, är det stor skillnad?

Sen en liten dum fråga här, men på bilderna ser man högtalaren, diskanten och sen antar jag delningsfiltret. Vart någonstans placeras filtret? Och vet du eller någon annan vad för högtalare det finns bak i en E39, är det 5,25or där med eller 6x9?

Tyskstuk
466 Inlägg
26 oktober 2008
Om du har Business ljudet som jag tror att du har så är det 4 * 5,25 både fram och bak och orginalmontaget ser ganska likadant ut fram som bak.
Allt drivs med orignal HU utan extra slutsteg. De enda diskanterna sitter på "insidan" av backspeglarna. Det galler som sitter på dörren är förberett för mellanregister i de dyrare orginalsystemen(DSP). Detta är ett perfekt ställe att montera diskanterna på. Jag kan om du vill lägga upp bild på mitt montage av delningsfilter och diskant i hatthyllan om du vill ha lite inspiration.

Montaget i framdörrarna fick jag hjälp med genom denna guide:
http://www.n-core.se/index.php?option=c … ;Itemid=38

Detta kitsystem kör jag fram och bak:
http://www.carbonize.se/shop/product_in … cts_id=787

Rekomenderar detta system varmt om du vill ha mycket ljud för pengarna! spelar väldigt rent och fint!

Mitt steg är ett Kicker zx200.4 och går att köpa riktigt billigt nu:
http://ullareddigital.jetshop.se/default.aspx

4*50watt som räcker gott och väl till dessa kitsystem!

Frågor kan du PMa mig.

/ Rickard

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 oktober 2008
Tarre skrev:
Tack för tipsen pattilatti! Det paketet du länkade såg bra ut... Om man skulle jämföra det Pioneer slutsteget med GAS-steget jag valde, är det stor skillnad?

Sen en liten dum fråga här, men på bilderna ser man högtalaren, diskanten och sen antar jag delningsfiltret. Vart någonstans placeras filtret? Och vet du eller någon annan vad för högtalare det finns bak i en E39, är det 5,25or där med eller 6x9?

hehe pioneer steget kostar eg,3lax..o ja de är klass skillnad på pioneer o gas tongue

skulle välja pios system alla dar i veckan:)

fast dls har ju o bra system dock ingen cd...

ja vsg:)

37 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
Rille_Pille: Ja, vänligen visa lite bilder för inspiration, skulle uppskatta det! smile Det jag har är BMW Reverse RDR, minns inte om ett "Business" ska in där i namnet. Men det jag har är en radiopanel samt ovanför bakom luckan finns en kasettspelare med Dolby-ljud haha.

pattilatti: Kan man påstå att GAS är ett budget-märke alltså och att man kan få mycket bättre utan att behöva punga ut så mycket mer?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 oktober 2008
Tarre skrev:
Rille_Pille: Ja, vänligen visa lite bilder för inspiration, skulle uppskatta det! smile Det jag har är BMW Reverse RDR, minns inte om ett "Business" ska in där i namnet. Men det jag har är en radiopanel samt ovanför bakom luckan finns en kasettspelare med Dolby-ljud haha.

pattilatti: Kan man påstå att GAS är ett budget-märke alltså och att man kan få mycket bättre utan att behöva punga ut så mycket mer?

gas är väl skapligt för den lilla pengen man betalar..får va man betalar för:P
inte så man får en fet o välljudande anläggning,i prisklasser under 25,men visst man får de o spela sen om de är bra elr anus,de bestämmer den som lyssnar:)

men ja skulle välja ett system fr pioneer dls,låter både bra o mkt för ungefär samma pengar kanske tom lite mindre om du hittar utgående produkter elr rea varor,då gör du klipp..
de ja försökte hitta åt dej,dom kostar ju eg,mkt mer än de du sku få betala för dem:)

finns många företag,som har bra produkter som kan slänga ihop ett ok system som slår mds-brls,grejjor..
i den prisklassen..
tex www.dbakuten.se www.nardik.se..www.blekingebilradio.se rekomenderar dom iaf..

37 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
Ska absolut gräva lite på dem hemsidorna. Det framsystemet från JBL jag först tänkte, är inte det bra? Enda delen från GAS var slutsteget.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
27 oktober 2008
Tarre skrev:
Ska absolut gräva lite på dem hemsidorna. Det framsystemet från JBL jag först tänkte, är inte det bra? Enda delen från GAS var slutsteget.

har ett sånt om du vill köpa.ett 6.5"kitt gto,2ohms..
duger,men skulle för de hellrre köra på någe annat:P
gillar inte deras ljud..

37 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
Behöver 5,25". Tror nog du har ett tränat öra jämfört med mig, jag lär ju inte höra skillnaden mellan t.ex. JBL, RF eller Kickers big_smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
27 oktober 2008
Tarre skrev:
Behöver 5,25". Tror nog du har ett tränat öra jämfört med mig, jag lär ju inte höra skillnaden mellan t.ex. JBL, RF eller Kickers big_smile

¨
man kan nästan alltid lösa 5.25" t 6.5" big_smile bara knacka lite:Pskära..elr så..

får mer bas ur elementet då,men visst spelar 5.25"grymt hadde ett dls magnesium kitt midbasar,spela utan faan för priset av 2300 tror ja de va,,som en baslåda:)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
27 oktober 2008
Tarre skrev:

jo de hör du:)
om man lyssnar så märker man stora skillnader tkr ja,,

men ska du satsa sådana cash saku ja köra på dls /pioneer elr brls rockfordserie.kanske..infinity:P osv..
fast de känns nästan äckligt o betala cash t mds o brl :S fyy fan...tongue
Senast redigerat av pattilatti2 (27 oktober 2008)

Sök