2894
Sök

Hur räkna Hkr från kW?

83 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hej, enligt mina REG papper så står där att där ska vara 184kW EG....
Och jag har fått info om att man ska gånga dom 184 med 1.6 för att få ut HK men gör jag så, så får jag ut nästan 300HK men går man sen in på Mekonomens hemsida och skriver in sitt REG Nr där så står där också 184kW fast bara med 250HK så jag är förvirrad!
Och en annan fråga, vad står EG för i slutet på motorstyrkan (184kW EG)????
Senast redigerat av Bang_O_Conner (23 oktober 2008)


Häst
1 099 Inlägg
23 oktober 2008
#2
Du ska gånga KW med 1.36 för att få HK.
Senast redigerat av DoT (23 oktober 2008)

Än är inte den sista idioten född..

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 oktober 2008
#3
Bang_O_Conner skrev:
Hej, enligt mina REG papper så står där att där ska vara 184kW EG....
Och jag har fått info om att man ska gånga dom 184 med 1.6 för att få ut HK men gör jag så, så får jag ut nästan 300HK men går man sen in på Mekonomens hemsida och skriver in sitt REG Nr där så står där också 184kW fast bara med 250HK så jag är förvirrad!
Och en annan fråga, vad står EG för i slutet på motorstyrkan (184kW EG)????

Gångra med 1,3  ska de va noga så 1,36
Senast redigerat av mrbuggy (23 oktober 2008)

Montör
664 Inlägg
23 oktober 2008
#4
Glöm inte att Hästkraft inte är detsamma som horsepower smile Har för mig att det är KW*1,36=Horsepower, och KW*1,34=Hästkraft eller någonting i den stilen. Hursomhelst, som de andra killarna säger, räkna på 1,36, det är det man brukar använda.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Häst
1 099 Inlägg
23 oktober 2008
#5
berthelsen skrev:
Glöm inte att Hästkraft inte är detsamma som horsepower smile Har för mig att det är KW*1,36=Horsepower, och KW*1,34=Hästkraft eller någonting i den stilen. Hursomhelst, som de andra killarna säger, räkna på 1,36, det är det man brukar använda.

Det där har jag aldrig hört talas om. Källa på det?

Än är inte den sista idioten född..

9 108 Inlägg
23 oktober 2008
#6
Vet inte hur mycket detta räknas som källa men: http://www.toymods.net/forums/showthread.php?t=7459

kW -> HK -> 1.360
kW -> BHP -> 1.341

BHP = Brake Horse Power.. Används bara i länder som inte fattar att det metriska systemet är bättre verkar det som wink 1,36 är det man ska räkna på.


9 108 Inlägg
23 oktober 2008
#7
Sam176 skrev:
Du räknar antal kw och multiplicerar med 1.34, ska du vara nogrann så tar du 1.36 istället.

//Sam

hehe, om man nu ska vara nogrann så är ju 1,36 precis lika jobbigt att räkna på som 1,34, se mitt inlägg ovan istället.


BamZe84
23 oktober 2008
#8
Hahaha

Häst
1 099 Inlägg
23 oktober 2008
#9
MilleN skrev:
Vet inte hur mycket detta räknas som källa men: http://www.toymods.net/forums/showthread.php?t=7459

kW -> HK -> 1.360
kW -> BHP -> 1.341

BHP = Brake Horse Power.. Används bara i länder som inte fattar att det metriska systemet är bättre verkar det som wink 1,36 är det man ska räkna på.

Hehe, tack för klargörandet.
Och ja, metriska systemet är "the way to go". smile

Än är inte den sista idioten född..

83 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
#10
okej smile då var d juh inte konstigt att d blev för mycket med 1.6 juh tongue hehe men där é ingen av er som vet vad EG står för!? eller d har kanske ingen större betydelse!?
men tack för hjälpen ändån grabbar! smile


9 108 Inlägg
23 oktober 2008
#11
Extra Grym kanske? wink Nej det är nog inget att bry sig om det står massa konstigt i regbevisen.


4 001 Inlägg
23 oktober 2008
#12
MilleN skrev:
Vet inte hur mycket detta räknas som källa men: http://www.toymods.net/forums/showthread.php?t=7459

kW -> HK -> 1.360
kW -> BHP -> 1.341

BHP = Brake Horse Power.. Används bara i länder som inte fattar att det metriska systemet är bättre verkar det som wink 1,36 är det man ska räkna på.

att dom ska ha så svårt att förstå ett system där man ska multiplicera eller dividera med 10 lol

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

10 287 Inlägg
23 oktober 2008
#13
OT:
Varför är ett metriskt system bättre? Talbasen tio har bara två naturliga divisorer: två och fem.
Ett talsystem baserat på tolv har: två, tre, fyra och sex.
(Jag är lite sjuk när det gäller sånt här - jag vet...)

/Göran


kolvas skrev:
Används bara i länder som inte fattar att det metriska systemet är bättre verkar det som wink

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
23 oktober 2008
#14
Sedan så kan man ju alltid klappa till med detta:

Hästkrafter definieras som utfört arbete per tidsenhet, men på olika sätt:
# USA/UK: En amerikansk/engelsk hästkraft är den effekt som krävs för att lyfta 550 pounds 1 foot på 1 sekund, eller 33000 lb.ft./min.
# Metriskt: En metrisk hästkraft är den effekt som krävs för att lyfta 75 kilo 1 meter på 1 sekund, eller 75 kpm/s.

Den 1 januari 1959 definierades dock bland annat foot (ft) och pound (lb) utifrån det metriska SI-systemet. 1 ft = 0,3048 m och 1 lb = 0,45359237 kg (båda siffrorna är den exakta definitionen). Dessutom fastställdes den standardmässiga gravitationskraften (g) till exakt 9,80665 m/s2 redan 1901, vilken används för att konvertera massa till lägesenergi, vilket mäts i kilopond (kp), pound-force (lbf) eller enligt SI-systemet i Newton (N). Lägesenergin multipliceras sedan med längden och divideras med tiden för att få fram styrkan, vilken mäts i antingen Nm/s, Watt (W) eller förstås hästkrafter. Formeln är: vikt x g x längd / tid.

1 amerikansk/engelsk hästkraft (hp) = (550 x 0,45359237 x 9,80665 x 1 x 0,3048 / 1) = exakt 745,69987158227022 W. Detta brukar alltid avrundas till 1 hp = 745,7 W.

1 metrisk hästkraft (hk) = (75 x 9,80665 x 1 / 1) = exakt 735,49875 W. Detta avrundas ofta till 1 hk = 735,5 W.

1 hp (USA och UK) = ca 1.01387 hk (metrisk hästkraft). Skillnaden är alltså ungefär 1,387%

Läs och gråt....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 001 Inlägg
23 oktober 2008
#15
Sharky skrev:
Sedan så kan man ju alltid klappa till med detta:

Hästkrafter definieras som utfört arbete per tidsenhet, men på olika sätt:
# USA/UK: En amerikansk/engelsk hästkraft är den effekt som krävs för att lyfta 550 pounds 1 foot på 1 sekund, eller 33000 lb.ft./min.
# Metriskt: En metrisk hästkraft är den effekt som krävs för att lyfta 75 kilo 1 meter på 1 sekund, eller 75 kpm/s.

Den 1 januari 1959 definierades dock bland annat foot (ft) och pound (lb) utifrån det metriska SI-systemet. 1 ft = 0,3048 m och 1 lb = 0,45359237 kg (båda siffrorna är den exakta definitionen). Dessutom fastställdes den standardmässiga gravitationskraften (g) till exakt 9,80665 m/s2 redan 1901, vilken används för att konvertera massa till lägesenergi, vilket mäts i kilopond (kp), pound-force (lbf) eller enligt SI-systemet i Newton (N). Lägesenergin multipliceras sedan med längden och divideras med tiden för att få fram styrkan, vilken mäts i antingen Nm/s, Watt (W) eller förstås hästkrafter. Formeln är: vikt x g x längd / tid.

1 amerikansk/engelsk hästkraft (hp) = (550 x 0,45359237 x 9,80665 x 1 x 0,3048 / 1) = exakt 745,69987158227022 W. Detta brukar alltid avrundas till 1 hp = 745,7 W.

1 metrisk hästkraft (hk) = (75 x 9,80665 x 1 / 1) = exakt 735,49875 W. Detta avrundas ofta till 1 hk = 735,5 W.

1 hp (USA och UK) = ca 1.01387 hk (metrisk hästkraft). Skillnaden är alltså ungefär 1,387%

Läs och gråt....

/Göran

du borde spärras in på något institut tongue

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 oktober 2008
#16
kolvas skrev:
Sharky skrev:
Läs och gråt....

/Göran

du borde spärras in på något institut tongue

Nej, det finns internet där också...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Svetsare
3 150 Inlägg
23 oktober 2008
#17
kW / 0.732 = HK

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

6 Inlägg
23 oktober 2008
#18
EG är effektnormen. Effektnormen anger på vilket sätt effekten mätts upp.

Sometimes even to live is an act of courage


Sök