TurbOla skrev:
caromania skrev:
Ja, fast ihålig och längre.
Förstår du inte principen? Det är inte jag som kommit på det ut det har varit CK i 100år. Bara för att Kalle Banan och hans McD-raggarpolare i Orsa kör med 3,5tums rör efter katen så betyder inte det att det är bra.
Jodå, jag förstår vad du menar, och om du läser mitt inlägg (vilket du uppenbarligen inte har gjort) så skriver jag verkligen inte att man ska ha 3,5tums på en sugmotor.
Var fan ligger Orsa förresten?
Men att förklara någon att han ska ha extraktorgrenrör, och sen 1" ändrör, tja, du kan ju prova om det går hem.
Jag hade iofs läst ditt inlägg och jag hävdar inte att du påstått att man ska ha 3,5tums rör heller. Precis på samma sätt som du säkert inte hävdar att jag påstått att man ska ha 1" rör hoppas jag...?
Men faktum kvarstår, en bilmotor ska inte ha något mottryck utan ett jämnt flöde av avgaserna. Uttrycket
mottryck är något skitord som någon börjat slänga sig med och det har blivit någon slags sanning.
Tre viktiga regler när du planerar avgassystem:
1) GLÖM snacket om MOTTRYCK.
2) GLÖM snacket om MOTTRYCK.
3) GLÖM snacket om MOTTRYCK.
Grovlek (på röret, inget annat snuskhummer)
Diametern på röret är en direkt matematisk korrellation mellan varvtal och cylindervolymens effektivitet (fyllnadsgrad). Som du kanske vet så fylls
aldrig en cylinder helt på en sugmotor. Det är
alltid ett visst undertryck i cyindern då insugsventiolen stänger. Det är därför insugsventilen fortfarande är öppen då kolven är på väg upp i kompressionsfasen, cylindern är helt enkelt inte full fastän BDC är uppnådd.
Ju högre fyllnadsgrad/effektivitet och cylindervolym, desto mer gas bildas. Högre varv ökar detta förhållande ännu mer. Stor mängd gas=grovt rör. Liten mängd gas=litet rör.
Vad händer om jag använder:
FÖR stort rör? Gasen kommer ut i röret, svalnar av, stannar upp och bildar en propp. INTE bra om man inte varvar som en galning hela tiden så gaserna alltid har full fart och är maximalt heta och maximal mängd.
Samma diameter rör hela vägen? Gasen kommer ut, färdas bakåt, svalnar av, stannar upp då den lättare får plats. Bildar propp. INTE bra men en hyfsad mittemellanlösning. Så ser det ofta ut.
Hur ska det vara då? Jo: Avsmalnade rör i steg, t ex efter katen steg ett samt vid bakaxeln steg två. Men vänta nu, så ser ju massor av avgassystem ut. Jaha! Det var ett syfte med det? Just det.