3157
Sök

vinande ljud

655 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
Hej! har ett störande problem, det viner någonstans ur motor, Det uppkommer vid 3000 varv ungefär, Och låter högt om ja har sportluftfilter, och hörs typ inte alls, med orginalburken, va kan de va för fel!
Mycket tacksam om nån kan hjälpa mig, blir tokig..

(none)
1 725 Inlägg
25 oktober 2008
Vad kör du för sportfilter? Alltså märke?

--Lev i går som det vore i morgon--

Mästare
2 947 Inlägg
25 oktober 2008
Var där inte en sådan här tråd för någon vecka sen också?  :hm:

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

655 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
För en vecka sen tror ja inte du, men fick inte ut något bra svar tycker jag, så gör ett nytt försök!smile

655 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
Braather skrev:
Vad kör du för sportfilter? Alltså märke?

Kör på detta http://www.tillbilen.com/?artnr=0XKLR17&cat_id=59

2 079 Inlägg
25 oktober 2008
Du kanske har en såndäringa "turbo" i bilen yikes

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

655 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
nehe, tror du de? yikes men ska inte låta så ändå, och turbon kan väl inte vara kass hoppas ja:O vrf skulle de då knappt höras nått med orginalburken?

655 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
Jaja, jag får hoppas ja hittar felet:P

CNC operatör
280 Inlägg
26 oktober 2008
mitt sportluftfilter va det ett vinande ljud i vid höga varv, blir ju ett sånt ljud i vissa, testa utan?

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra

4 586 Inlägg
26 oktober 2008
det är inga fel på bilen det ska vara så när du kör med ett öppet filter.  Ifall du är orolig att turbon är dårlig så känn efter glapp

655 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
okej, nej men så jävla svårt att förklara hur de låter, men ska inte va så iaf, så va de inte i början när ja hade sportfilter, började efter någon vecka.

CNC operatör
280 Inlägg
26 oktober 2008
wetese skrev:
okej, nej men så jävla svårt att förklara hur de låter, men ska inte va så iaf, så va de inte i början när ja hade sportfilter, började efter någon vecka.

okej, det lät ju värre.. men om du testar och köra utan?

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra

174 Inlägg
26 oktober 2008
Att det börjar vina vid ca 3000rpm beror på att det är turbon som laddar ordentligt då.
Att vinandet låter annorlunda nu än tidigare beror möjligtvis på att turbon är på väg att ge upp.
Som skrivet tidigare, känn efter glapp.
En ljudfil skulle underlätta om du vill ha hjälp att avgöra vad det kan tänkas vara som är fel.

655 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
MHperformance skrev:
wetese skrev:

okej, det lät ju värre.. men om du testar och köra utan?

Om du hade läst första inlägget hade du sett, att ja skrev att de inte hörs med orginalfiltret.

Svetsare
3 150 Inlägg
27 oktober 2008
Du råkade inte ha rutan nere första gången du hörde det?   Du har inte plockat bort nån inredning? (brukar vara ljudisolerande)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

655 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
nej, skulle ju kunna vara ett sånt litet problem, men har kollat allt sånt, inget sånt tyvärr, kan de bero på att ja inte hade en plåt som avskiljare?

655 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
Måste ja skruva bort hela turbon för att känna efter glapp?

4 586 Inlägg
28 oktober 2008
wetese skrev:
Måste ja skruva bort hela turbon för att känna efter glapp?

Nej du behöver inte skruva bort turbon

ifall du följer insugningsröret till dess ände ifrån filtret och framåt. Sen skruvar du bort den sedan kan du kolla efter glapp

Tuvär så är det allt för vanligt med turbobyte på just saab
Senast redigerat av jorre83 (28 oktober 2008)

655 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
okaj, ska kolla de, återkommer hur de gick senare!

Billackerare
58 Inlägg
28 oktober 2008
jag har då aldrig hört en turbo som är dålig "vina" mer än någon annan.

Sök