3863
Sök

Rallycross styla 240?

Bessewisser
556 Inlägg
26 februari 2006
Trådstartare
#1
Tjena alla! Tänkte att jag i framtiden skulle köpa en 240 och styla med saker från rallycross

Jag hade tänkt beställa:

1 st bur
2 st Stolar (sparco FIA godkännda)
2 st 4 punkts bälten (sparco FIA godkännda)
1 st "rally" ratt (Momo eller sparco)
1 st Säkerhets tank
Annan dämpning (för det lilla extra OBS! ingen sänkning)
1 st tävlings avgassystem med extra lite motstånd från simons (Inte ha denna på vid besiktning)
plus lite allmänt trim så som annan kam osv

Det som ska göras:

Rensa hela bilen på inredningen

Lacka den vit

Montera bur stolar och det andra (Tänkte jag skulle fästa bätena i hatthyllan)

och sist så tänkte jag skicka in bilen på en dekor firma så dom får styla den med rally dekor över hela bilen

Men är det något som man ska tänka på när man gör detta? Kan det bli problem att besikta/regga?
Och vilken års modell är att föredra när man ska göra nått sånt här? tacksam för svar //SkyNard

How low

1 432 Inlägg
26 februari 2006
#2
Flytta denna till Projekt kanske?
____________________________________________________
Ska du bygga på en 240 så ska du helt klart satsa på en -76 eller äldre bara för att det är mindre kvar på dem, du kan t.ex. stoppa i en större motor utan att det blir tjafs...

I övrigt så måste buren vara konstruerad så du kan ta dig in och ur utan problem.

Och sen ska du veta att du kan bli stoppad på flygande med ditt "tävlings system" och torska på det.

Men frågan är... Är det inte smartare att köpa dig en folkrace bil och plocka bur mm ifrån den?

Och rensar du hela inredningen så får du inte ha några vassa kanter som du kan slå dig i vid en krock. det är mycket mer än vad du verkar tro...

Skulle nog rekomendera att du tänker om och om du fortfarande vill ha tävlingsinspirerat, varför inte bygga något som är mer banracing inspirerat, då ska du fortfarande klara avgastester och dylikt med ditt system.

Samt en sak till jag tänkte på, du kan inte fästa dina bälten i hathyllan de måste vara fäst i chassit.. och jag tror inte hatthyllan är godkänd..

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

Avstängd
257 Inlägg
26 februari 2006
#3
bygg hellst på en -75:a för då slipper du en del krav från besiktningen med avgasrening å sånt.
Bur bockar du själv bara att höra med någon firma i närheten om dom har någon rörbock å om du kan vara där & bocka lite rör. köper du rören av dom så brukar de gå.

är inte svårt att bocka en bur. lite jobbigare för mig som ska bygga extraktor till både min bil & till en polares golf 2 16v så att han kan turbo konvertera smile

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta

1 432 Inlägg
26 februari 2006
#4
callook_skane skrev:
bygg hellst på en -75:a för då slipper du en del krav från besiktningen med avgasrening å sånt.
Bur bockar du själv bara att höra med någon firma i närheten om dom har någon rörbock å om du kan vara där & bocka lite rör. köper du rören av dom så brukar de gå.

är inte svårt att bocka en bur. lite jobbigare för mig som ska bygga extraktor till både min bil & till en polares golf 2 16v så att han kan turbo konvertera smile

Bara så du vet så är det -06 nu... dvs att det är inte -75 utan -76 wink

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

Avstängd
257 Inlägg
26 februari 2006
#5
japp men om du kollar reglerna för avgasrening så é de -75. har byggt en del bilar & det har varit -75 från de att jag började med bilar -96 smile

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta

1 432 Inlägg
26 februari 2006
#7
OK.... Hmm... Undra hur polarn just fick igenom sin 242 -76 som isf? för den e allt annat än diskret....
Mne du kan ha rätt.. har ju norrlandsbesiktning här så tongue
Senast redigerat av SpeedOfLight (26 februari 2006)

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

782 Inlägg
27 februari 2006
#8
jag ser inga problem med bygget förutom att det kommer bli ganska löjligt att åka runt i en färdig rallycrossbil och bara lite halvvässad motor (en normal 240 rallycrossare har 2,4 liter och 240-250 hk). skulle jag bygga bil så skulle jag ha en besiktningsmotor och en åk motor så slipper du bry dej om avgasvärdena. Vill du ha koll på reglerna så köp sfro:s bilbyggarhandbok.


Peppe Vectra
1 076 Inlägg
27 februari 2006
#9
SkyNard skrev:
Tjena alla! Tänkte att jag i framtiden skulle köpa en 240 och styla med saker från rallycross

Jag hade tänkt beställa:

1 st bur
2 st Stolar (sparco FIA godkännda)
2 st 4 punkts bälten (sparco FIA godkännda)
1 st "rally" ratt (Momo eller sparco)
1 st Säkerhets tank
Annan dämpning (för det lilla extra OBS! ingen sänkning)
1 st tävlings avgassystem med extra lite motstånd från simons (Inte ha denna på vid besiktning)
plus lite allmänt trim så som annan kam osv

Det som ska göras:

Rensa hela bilen på inredningen

Lacka den vit

Montera bur stolar och det andra (Tänkte jag skulle fästa bätena i hatthyllan)

och sist så tänkte jag skicka in bilen på en dekor firma så dom får styla den med rally dekor över hela bilen

Men är det något som man ska tänka på när man gör detta? Kan det bli problem att besikta/regga?
Och vilken års modell är att föredra när man ska göra nått sånt här? tacksam för svar //SkyNard

Rensa bilen kan du ju göra men montera baksätet får du allt göra igen annars går den ej igenom bessom vanlig bil.
Året är 06 och nya regler för bur bygge kolla upp dessa först på www.sbf.se under regler, det handlar om mc.fergerson stag och toyota stag i bågen.
Ja du ska ha den som vanlig vägbil antar jag men burregler gäller ändå för alla burbyggen. Du ska göra en regbes på bilen när du är klar för en vanlig bes räcker inte om du monterat stolar och båge + bälte i bilen.
Regbesiktiga som standard rally är att föredra med tanke på alla dina planer då får den användas i trafik också.

Tanken du vill sätta in skall också regbesiktigas pga att den ska monteras inne i bilen då detta måste stå med i regpappret och måste tilläggs homoligeras.
Senast redigerat av Lucifer84 (27 februari 2006)

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Avstängd
257 Inlägg
27 februari 2006
#10
patrik79 skrev:
jag ser inga problem med bygget förutom att det kommer bli ganska löjligt att åka runt i en färdig rallycrossbil och bara lite halvvässad motor (en normal 240 rallycrossare har 2,4 liter och 240-250 hk). skulle jag bygga bil så skulle jag ha en besiktningsmotor och en åk motor så slipper du bry dej om avgasvärdena. Vill du ha koll på reglerna så köp sfro:s bilbyggarhandbok.

Håller med patrik.
besiktiga med originalmotorn & sen é de bara att lägga i den andra motorn.
samt köp sfro boken. den har jag haft nytta av många gånger när jag har byggt.

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta

rallyförare
48 Inlägg
30 mars 2006
#11
varför fästa bältena i hatthyllan.. det är ju lite det som bågen är till för.. och varför över huvud taget göra om en vanlig bil till "rallycrossbil"... jag lovar ..har man inte fått ont i ryggen innan så får man det när man sitter för länge i stortstolar... efter en dags körning ute på tävlingar e man ganska slut

mycket svängar och hårnålar åt folket

"Ijenkligen"
788 Inlägg
30 mars 2006
#12
Lucifer84 skrev:
Rensa bilen kan du ju göra men montera baksätet får du allt göra igen annars går den ej igenom bessom vanlig bil.

baksätet behöver inte vara i. det räcker med säkerhetsbältena för att den ska gå igenom besiktning

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
30 mars 2006
#13
opeltiffi skrev:
Lucifer84 skrev:
Rensa bilen kan du ju göra men montera baksätet får du allt göra igen annars går den ej igenom bessom vanlig bil.

baksätet behöver inte vara i. det räcker med säkerhetsbältena för att den ska gå igenom besiktning

prova.min bil gjorde inte de ivarjefall.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot


Sök