3599
Sök

samma vevaxel på alla B230 motorer?

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
#1
Ja är det samma vevaxel på alla B230 motorer? alltså samma på sugmotor som på turbo?


Blyfot
829 Inlägg
27 oktober 2008
#2
nu svamlar ja säkert.. men i stort sett är de samma grejer för mig att sugmotorn har något klenare

"bara en mor kan älska en sån son"

8 252 Inlägg
28 oktober 2008
#3
Det finns 2 versioner på 230-vevaxel, en med klenare och en med grövre ramlager.


69 Inlägg
28 oktober 2008
#4
det finns bara 1 vevaxel (med undantag för penta) samma på sug som turbo, lagren är samma men sugisen har grövre stakar. dvs b230/4 a f k et ft fk


Fri fart för ett fritt folk!
14 214 Inlägg
28 oktober 2008
#5
lindberg_racing skrev:
det finns bara 1 vevaxel (med undantag för penta) samma på sug som turbo, lagren är samma men sugisen har grövre stakar. dvs b230/4 a f k et ft fk

där har du fel!


det finns 2st olika vevaxlar

en till B230 85-88
och en 88b-98

den förstnämnda är inte något bra alls eller själva veven är inte problemet
men mindre lagerbanor och sämre koaxiallager gör att dom oftast går sönder

dock passar tex vevstakarna från en nyare på den äldre och viseversa

men vevaxeln passar ej i fel block

Kör fort så hinner inget hända...

1 004 Inlägg
28 oktober 2008
#6
koaxial är en antenkabel smile annars är det olika axiallager smile mvh jimmy

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

4 001 Inlägg
28 oktober 2008
#7
Growe skrev:
lindberg_racing skrev:
det finns bara 1 vevaxel (med undantag för penta) samma på sug som turbo, lagren är samma men sugisen har grövre stakar. dvs b230/4 a f k et ft fk

där har du fel!


det finns 2st olika vevaxlar

en till B230 85-88
och en 88b-98

den förstnämnda är inte något bra alls eller själva veven är inte problemet
men mindre lagerbanor och sämre koaxiallager gör att dom oftast går sönder

dock passar tex vevstakarna från en nyare på den äldre och viseversa

men vevaxeln passar ej i fel block

det gör dom inte eftersom det är olika diameter på vevaxeltapparna.
Det är som Growe skrev, en version med axiallager i mitten och klena vevstakar 85-88 och den som har axiallager i bakkant 88-98 och det är det blocket man ska använda.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
#8
Okej, tack för alla svar:P

har nämligen köpt en 740 turbo med rasade lager, så man vet ju inte om veven tagit stryk av det, håller på att riva ner motorn nu!

Så om veven är kass skajag alltså har en vev från 88 och framåt?
Motorn är en B230fk, så den är väl från 90 talet iaf:P
Senast redigerat av Rooth07 (28 oktober 2008)



Sök