3230
Sök

Trafikolycka, hjälp

2 982 Inlägg
3 november 2008
andreasgustavsson skrev:
tror faktiskt inte någon här inne kan hjälpa dig med det här, för som sagt det går nog att vrida och vända på det hursomhelst. Och försäkringsbolagen brukar ha sin egna åsikt om saken, så ring ditt försäringsbolag och prata med dom.

föregående har rätt till 110%..
men jag skulle stått på mig om jag var du...

Leg. Spådam
816 Inlägg
3 november 2008
Det finns inget vridande och vändande i denna situationen. Du gör en vänstersväng framför en mötande bil som inte hinner stanna. Felet är ditt. Och ta gärna bort lite i första inlägget, som det är skrivet nu blir det för vissa klurigt att lista ut vad som hänt. Det syns tydligt i svaren. Det är oviktigt att du först svängt in en gång och då behövt backa ut på vägen igen, olyckan skedde när du svängde in på parkeringen via en vänstersväng. Då har man alltid väjningsplikt för mötande trafik. Så felet är ditt, ingen annans.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

Leg. Spådam
816 Inlägg
3 november 2008
Hermansson skrev:
Jag blir fortfarande inte påkörd när jag kör ut från parkeringen, utan när jag kör in!
Det jag tänkte på var att om jag hade hunnit så långt in på parkeringen så att hon kör in i min bakstötfångare så borde hon ju haft lite bristande i sin uppmärksamhet

Det spelar ingen roll hur långt in du  har kommit, inte ens om du hade stått still i väntan på att andra bilar som redan fanns inne på parkeringen skulle ta sig längre in (vid köbildning på parkeringen på grund av t.ex en annan bil som backar ur sin ficka, och struntar i att backande ska lämna företräde). Om du inte fått in din bil innan mötande fordon har hunnit fram till korsningen/infarten är det helt och hållet ditt fel. Man måste planera sin körning och ska inte vara ivägen för andra trafikanter.

Two words; You LOSE!

2 283 Inlägg
3 november 2008
Vänstersvängar är alltid den som genomför svängens fel oavsett vad.

R.I.P. Michael Jackson!

223 Inlägg
3 november 2008
Blir faktiskt ditt fel denna gången broder, men bara upp med hakan och betala. man får göra fel ibland smile

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
3 november 2008
Fan va folk skissar och gissar. Prata med försäkringsbolaget, det är dom i slutändan som fäller avgörandet.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Mångsysslare
303 Inlägg
3 november 2008
Om de nu skulle vara så att du åker på detta , fans de vittnen som kan intyga att detta hände på en parkering ???? för då har du ju i allafall mindre självrisk att betala , skulle dock tippa på att ni får delad sj att ni får betala båda 2 vill säga

Leg. Spådam
816 Inlägg
3 november 2008
discokapten skrev:
Fan va folk skissar och gissar. Prata med försäkringsbolaget, det är dom i slutändan som fäller avgörandet.

Jag gissar då inte, tar ofta hand om sådana och liknande ärenden på jobbet.

Two words; You LOSE!

2 982 Inlägg
3 november 2008
Merclone skrev:
Det finns inget vridande och vändande i denna situationen. Du gör en vänstersväng framför en mötande bil som inte hinner stanna. Felet är ditt. Och ta gärna bort lite i första inlägget, som det är skrivet nu blir det för vissa klurigt att lista ut vad som hänt. Det syns tydligt i svaren. Det är oviktigt att du först svängt in en gång och då behövt backa ut på vägen igen, olyckan skedde när du svängde in på parkeringen via en vänstersväng. Då har man alltid väjningsplikt för mötande trafik. Så felet är ditt, ingen annans.

men killen "väntar pga trafik på p platsen" och saaben kommer från långt hål... hon  håller hastigheten....
vems är felet?
det är ju en annan femma om han hade svängt framför saab precis
- obs! -  detta är endast min åsikt smile
Senast redigerat av Residence (3 november 2008)

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
3 november 2008
Merclone skrev:
discokapten skrev:

Jag gissar då inte, tar ofta hand om sådana och liknande ärenden på jobbet.

Jag syftade verkligen inte på dig.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
3 november 2008
Plocka fram din fina lapp för skadeanmälan och rita upp en NOGRANN skiss över hur stället såg ut, bilarnas position och vad varje bil gjorde när olyckan inträffade.

Med nogrann menar jag alltså att du ska åka tillbaka och mäta upp hela platsen och använda korrekt proportioner när du gör skissen.

Tack vare att jag gjorde så när jag blev påkörd av en lastbil så fick jag rätt av försäkringsbolaget, tvivlar på att dom hade gett mig rätt utan den skissen då jag precis tagit kortet vid den tidpunkten och det var ord mot ord med en utbildad yrkesförare...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

2 982 Inlägg
3 november 2008
discokapten skrev:

jag tycker att det är riktigt bra av er att diskutera men samtidigt så måste TS förstå att våra åsikter inte kan hjälpa honom oavsett om det är så att försäkringsbolaget går i saabens favör.

samt att forumet här är för att diskutera bilar och allmänt, visst alla har olika åsikter och tankesätt och även detta måste respekteras.
oavsett skissande och gissande

killen vill ha stöd även om han i slutändan får pröjsa.
Senast redigerat av Residence (3 november 2008)

FreddeK
3 november 2008
Varför skrev ni ingen skadeanmälan på platsen??
Senast redigerat av Freddeponken (3 november 2008)

Leg. Spådam
816 Inlägg
3 november 2008
Residence skrev:
Merclone skrev:

men killen "väntar pga trafik på p platsen" och saaben kommer från långt hål... hon  håller hastigheten....
vems är felet?
det är ju en annan femma om han hade svängt framför saab precissssss

Nej, man ska inte utföra manövrar i trafiken som gör att man hamnar i direkt väg för eller blir till ett hinder för annan trafik. Det är inte alltid ett lagbrott att inte följa dessa "riktlinjer", men sänker en garanterat i försäkringsfrågor.

Two words; You LOSE!

2 982 Inlägg
3 november 2008
Merclone skrev:
Residence skrev:
Merclone skrev:

vems är felet?
det är ju en annan femma om han hade svängt framför saab precissssss

Nej, man ska inte utföra manövrar i trafiken som gör att man hamnar i direkt väg för eller blir till ett hinder för annan trafik. Det är inte alltid ett lagbrott att inte följa dessa "riktlinjer", men sänker en garanterat i försäkringsfrågor.

yes absolute! du har rätt smile

Muttley
3 november 2008
Residence skrev:
Hermansson skrev:
Residence skrev:

backade du vid smällen eller stod du still..:?
om du stod still så kan du hävda att du väntade på bilar som skulle ut och saaben smällde i där bak, - dvs. det blir automatiskt saabens fel.

men BACKADE du samtidigt som det smällde så är det ditt fel.

Var på väg in, stod inte stilla.

då slipper du problem. hennes fel glasklart!

ska hon få skulden för att en bil svänger ut framför henne ? glasklart trådskaparens fel då han missbedömer avståndet från mötande.

sen de som tror att de har förtur från en parkering borde göra om teoriprovet en gång till.

blacken
3 november 2008
Merclone skrev:
Hermansson skrev:
Jag blir fortfarande inte påkörd när jag kör ut från parkeringen, utan när jag kör in!
Det jag tänkte på var att om jag hade hunnit så långt in på parkeringen så att hon kör in i min bakstötfångare så borde hon ju haft lite bristande i sin uppmärksamhet

Det spelar ingen roll hur långt in du  har kommit, inte ens om du hade stått still i väntan på att andra bilar som redan fanns inne på parkeringen skulle ta sig längre in (vid köbildning på parkeringen på grund av t.ex en annan bil som backar ur sin ficka, och struntar i att backande ska lämna företräde). Om du inte fått in din bil innan mötande fordon har hunnit fram till korsningen/infarten är det helt och hållet ditt fel. Man måste planera sin körning och ska inte vara ivägen för andra trafikanter.

Vad har hänt med "Force majure"..?(osäker på stavning)
Senast redigerat av blacken (3 november 2008)

6 170 Inlägg
3 november 2008
blacken skrev:
Merclone skrev:
Hermansson skrev:

Vad har hänt med "Force majure"..?(osäker på stavning)

Force majeur är ju bara en term försäkringsbolagen tar till för att slippa betala ut pengar för skador vid tex naturkatastrofer osv.

Vad skulle det ha med detta att göra ??

Skulle bilarna påväg in till parkeringen vara "force majeur" eller hur tänkte du ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

80 Inlägg
3 november 2008
Hermansson skrev:
Hej!

Imorse så blev de lite krångel. Svängde vänster in till en parkering och felbedömde mötande bil och  blir påkörd. Kvinnan som körde på mig tog hörnet på min kofångare bak och det blev inget på min bil, men hon spräckte fronten på saaben. Hon tog mina uppgifter och åkte.

Jag antog att det var mitt fel, men har hört delade meningar nu under dagen. Vad tycker ni?

Min uppfattade att DET är kvinnans fel pga du som svänga in parkering med orange blinkande så det bakifrån har bromsplikt för du ska svänga in parkering..

Det står i trafikregler, Person som blev krockad från annan bil bakfrån så bak bilens fel.

Det fungerar samma sak som någon bilen ska svänga ur landsvägen så bak ska bromsa för hindra ifrån kollision.

min åsikt är det kvinnans fel, för hon bromsa inte när du skulle svänga vänster. "OM du har visat din orange blinkande till vänstern*

6 170 Inlägg
3 november 2008
Marten87 skrev:
Hermansson skrev:
Hej!

Imorse så blev de lite krångel. Svängde vänster in till en parkering och felbedömde mötande bil och  blir påkörd. Kvinnan som körde på mig tog hörnet på min kofångare bak och det blev inget på min bil, men hon spräckte fronten på saaben. Hon tog mina uppgifter och åkte.

Jag antog att det var mitt fel, men har hört delade meningar nu under dagen. Vad tycker ni?

Min uppfattade att DET är kvinnans fel pga du som svänga in parkering med orange blinkande så det bakifrån har bromsplikt för du ska svänga in parkering..

Det står i trafikregler, Person som blev krockad från annan bil bakfrån så bak bilens fel.

Det fungerar samma sak som någon bilen ska svänga ur landsvägen så bak ska bromsa för hindra ifrån kollision.

min åsikt är det kvinnans fel, för hon bromsa inte när du skulle svänga vänster. "OM du har visat din orange blinkande till vänstern*

Men fruntimmret kom ju inte bakifrån utan hon kom från andra hållet.

Sök