2837
Sök

Dumpventil volvo 940 LTT

33 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#1
Hej jag skulle vilja veta hur man monterar en dumpventil på en 940 ltt. Har hört att de sitter de original men vart sitter den?.

MVH Robin


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
3 november 2008
#2
_Robin skrev:
Hej jag skulle vilja veta hur man monterar en dumpventil på en 940 ltt. Har hört att de sitter de original men vart sitter den?.

MVH Robin

orignal dumpen sitter på turbon ser ut som e runt lock lr så lr vad man ska kalla de


aldrig monterat en annan dump men den ska vell sitta på nån tryckslang till insuget
sen har jag hört att tomgångsmotorn brukar vilja ge upp då


1 062 Inlägg
3 november 2008
#3
det går att montera öppen dump på 940 med det är svårt att få den funka bra...

255 Inlägg
3 november 2008
#4
Kör med en JBR k25 dvs 50/50 med några brickor i pga av att fjädern i den va kapad för mycket.
och det fungerar kanon, pyser fint och tappar ingen tomgång vid koppling.
Men har hört att man kan flytta slangen som går till tomgångsmotorn före dumpen ist så dumpen kommer närmast spjället, samt så får man justera på skruvarna som sitter vid sidan om spjället tills den inte dör.
men det är bara vad jag hört, inget ja har testat själv..

//Marcus


Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
3 november 2008
#5
har för mig originaldumpen sitter där jag har min öppna dump nu (finns en bild vid min 740 turbo bil (fk motor) den blänkande saken innan turbon ska dock lfytta över den till andra sidan motorn innan någon klagar hehe tongue och ja LMMen är vääldigt känslig har skrotat 3st big_smile

~Andy~

13 Inlägg
2 december 2008
#6
ander3on skrev:
Kör med en JBR k25 dvs 50/50 med några brickor i pga av att fjädern i den va kapad för mycket.
och det fungerar kanon, pyser fint och tappar ingen tomgång vid koppling.
Men har hört att man kan flytta slangen som går till tomgångsmotorn före dumpen ist så dumpen kommer närmast spjället, samt så får man justera på skruvarna som sitter vid sidan om spjället tills den inte dör.
men det är bara vad jag hört, inget ja har testat själv..

//Marcus

Jag kör med samma dump som dig på min, jag satt dumpen där slangen från tomgångsmotorn går sen satt ja den slangen före dumpen och det funkar bra på tomgång, men om man tex gasar på rejält och släpper gasen så allt tryck försvinner så dör bilen efter en stund, men det funkar fint om man motorbromsar lite eftre man släppt de om man tex ska stanna vid rödljus smile

141 Inlägg
2 december 2008
#7
volvoandy90 skrev:
har för mig originaldumpen sitter där jag har min öppna dump nu (finns en bild vid min 740 turbo bil (fk motor) den blänkande saken innan turbon ska dock lfytta över den till andra sidan motorn innan någon klagar hehe tongue och ja LMMen är vääldigt känslig har skrotat 3st big_smile

på 940 så sitter den i turbon.. på 740 sitter den innan intecoolern mvh


9 Inlägg
2 december 2008
#8
Pettan8 skrev:
Återcirkulerande då väl? Öppen dump e ajaj på bilar med LMM. Det har vi lärt oss efter ett antal trådar i detta ämne.wink

Skulle man då inte kunna flytta LMM-mätaren till det rör som kommer efter IC:n och sedan sätta dumpen efter turbo och innan IC:n? Då skulle ju LMM-mätaren registrerar rätt mängd luft.

Hellre omogen än rutten.

Supraman
2 300 Inlägg
2 december 2008
#9
epsi skrev:
Pettan8 skrev:
Återcirkulerande då väl? Öppen dump e ajaj på bilar med LMM. Det har vi lärt oss efter ett antal trådar i detta ämne.wink

Skulle man då inte kunna flytta LMM-mätaren till det rör som kommer efter IC:n och sedan sätta dumpen efter turbo och innan IC:n? Då skulle ju LMM-mätaren registrerar rätt mängd luft.

men det blir inte rätt heller.
för att blandningen ska bli rätt ska lmm bara mäta okomprimerad luft.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

9 Inlägg
2 december 2008
#10
Stefan Varberg skrev:
epsi skrev:
Pettan8 skrev:
Återcirkulerande då väl? Öppen dump e ajaj på bilar med LMM. Det har vi lärt oss efter ett antal trådar i detta ämne.wink

Skulle man då inte kunna flytta LMM-mätaren till det rör som kommer efter IC:n och sedan sätta dumpen efter turbo och innan IC:n? Då skulle ju LMM-mätaren registrerar rätt mängd luft.

men det blir inte rätt heller.
för att blandningen ska bli rätt ska lmm bara mäta okomprimerad luft.

Varför ska livet vara så tråkigt? hehe

Hellre omogen än rutten.


Sök