2681
Sök

Böter vid flygande besiktning?

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
5 november 2008
#21
Smajly skrev:
Sqweebz skrev:
Smajly skrev:
Finns ju t.ex. en del BMW e60 som har orange ljus ovanför strålkastarna som är tända hela tiden.. Varför får man ha det på dom och inte i sina vanliga blinkers på andra bilar...

För att dom lysena sitter där från fabrik, alltså det är inge eftermarknads saker. Lika så på Volvo v50 såg jag.

http://www.autopress.be/Temporaires/SAL … %20V50.jpg

http://weaky.bmw.free.fr/galeries/bmw/m5/M5_E60_041.jpg

Ja men lagen säger att enbart vitt eller gult sken får lysa framåt.
Varför får man då tillverka bilar så om lagen säger att man inte får..

Hmm, välkommen till verkligheten? big_smile Jag har inte den blekaste om det.. Helt klart värt att kolla upp egentligen. Tydligen ska det vara skillnad på saker som egentligen är samma sak fast olika när det är tisdag och att solen kanske skiner och då blir vi alla glada när glassbilen kommer.. Så krångliga är Sveriges lagar ibland, ja.

Ont om hästkrafter är det gott om.

12 086 Inlägg
5 november 2008
#22
Sqweebz skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Sqweebz skrev:
Att ha USA blink på en svensk/europa såld 850 ger eventuellt böter ja eftersom det är eftermarknads saker. Om bilen är reggad med det blir det inga böter. Min polare hade det på sin och dom förklarade för honom hur det var. Han klarade sig från böter, vad jag kan minnas.
Böterna kan ju också skilja beroende på mycket egentligen. Böter kan man få om man har slitna däck, för hög decibel nivå, olaglig toning och så vidare.

Jag, personligen, tror inte man får böter så ofta vid flygande besiktning utan det är mest att man får en ombesiktning. 300:- för en bes. kan ju ibland vara en tråkig summa nog för många. smile

Varför måste alla jänkare ta bort usa lyserna då när dom importeras till sverige  roll  ????
Bra fråga va

Om den är importerad från usa får du ha dom blinkerserna eftersom dom är reggade med dom. Men det är inte den svenska/europeiska varianten av Volvo 850.

Freddeponken, tror ja du hette.. Det är inte det som är grejen. OM det inte var så att det lyste orange FRAMMÅT, då blir det en olaglig kombination. USA blinkers är olagliga i sverige för att, hmm, sverige har värdelös fordons journalistik? Sverige har ju trots allt världens strängaste fordons lags regleringar. tongue

I sverige får belysning framtill lysa i vitt ELLER gult. Inga andra färger, "Usa-lysen, blinkers mm" lyser oftast orange framåt samtidigt som orginal belysning. Alltså 2 fel, därav olagligt.

Att vissa amerikanska bilar bryter mot regler beror oftast på att de har dispans, reglerade dispanser som förövrigt blivit hårdare har jag för mig. Oftast handlar det om äldre bilar detta gäller.
Du kan tex inte ta hem en bil från USA idag och få den godkänd med amerikanska ljus om de bryter mot svenska regler.

Ang Bmw och tex fords minibuss med positionsljus i dimljusen vet jag fkt inte.
Antingen har de dispans, lr så har ingen orkat bry sig om de. Jag har inte uppfattat någon lagändring iaf.
Senast redigerat av JapMax (5 november 2008)

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
5 november 2008
#23
JapMax skrev:
Sqweebz skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

Varför måste alla jänkare ta bort usa lyserna då när dom importeras till sverige  roll  ????
Bra fråga va

Om den är importerad från usa får du ha dom blinkerserna eftersom dom är reggade med dom. Men det är inte den svenska/europeiska varianten av Volvo 850.

Freddeponken, tror ja du hette.. Det är inte det som är grejen. OM det inte var så att det lyste orange FRAMMÅT, då blir det en olaglig kombination. USA blinkers är olagliga i sverige för att, hmm, sverige har värdelös fordons journalistik? Sverige har ju trots allt världens strängaste fordons lags regleringar. tongue

I sverige får belysning framtill lysa i vitt ELLER gult. Inga andra färger, "Usa-lysen, blinkers mm" lyser oftast orange framåt samtidigt som orginal belysning. Alltså 2 fel, därav olagligt.

Att vissa amerikanska bilar bryter mot regler beror oftast på att de har dispans, reglerade dispanser som förövrigt blivit hårdare har jag för mig. Oftast handlar det om äldre bilar detta gäller.
Du kan tex inte ta hem en bil från USA idag och få den godkänd med amerikanska ljus om de bryter mot svenska regler.

Ang Bmw och tex fords minibuss med positionsljus i dimljusen vet jag fkt inte.
Antingen har de dispans, lr så har ingen orkat bry sig om de. Jag har inte uppfattat någon lagändring iaf.

TACK! Jag sa ju detta just ang dessa lyserna då min far är importerare smile
Men håller med
Sveriges regler funkar inte ang den Bmw;n .
Men men shit the same. inget tjaffs här så smile

C H E V R O L E T <3

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
5 november 2008
#24
JapMax skrev:
Sqweebz skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

Varför måste alla jänkare ta bort usa lyserna då när dom importeras till sverige  roll  ????
Bra fråga va

Om den är importerad från usa får du ha dom blinkerserna eftersom dom är reggade med dom. Men det är inte den svenska/europeiska varianten av Volvo 850.

Freddeponken, tror ja du hette.. Det är inte det som är grejen. OM det inte var så att det lyste orange FRAMMÅT, då blir det en olaglig kombination. USA blinkers är olagliga i sverige för att, hmm, sverige har värdelös fordons journalistik? Sverige har ju trots allt världens strängaste fordons lags regleringar. tongue

I sverige får belysning framtill lysa i vitt ELLER gult. Inga andra färger, "Usa-lysen, blinkers mm" lyser oftast orange framåt samtidigt som orginal belysning. Alltså 2 fel, därav olagligt.

Att vissa amerikanska bilar bryter mot regler beror oftast på att de har dispans, reglerade dispanser som förövrigt blivit hårdare har jag för mig. Oftast handlar det om äldre bilar detta gäller.
Du kan tex inte ta hem en bil från USA idag och få den godkänd med amerikanska ljus om de bryter mot svenska regler.

Ang Bmw och tex fords minibuss med positionsljus i dimljusen vet jag fkt inte.
Antingen har de dispans, lr så har ingen orkat bry sig om de. Jag har inte uppfattat någon lagändring iaf.

jo men Volvo 700/800 seriens USA blink lyser väl inte framåt? Dom lyser väl bara åt sidorna? Och då är det väl lagligt...

Ont om hästkrafter är det gott om.

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
5 november 2008
#25
Children-Of-Bodom skrev:
TACK! Jag sa ju detta just ang dessa lyserna då min far är importerare smile
Men håller med
Sveriges regler funkar inte ang den Bmw;n .
Men men shit the same. inget tjaffs här så smile

Prec, inge tjaffs här inte.. big_smile REglerna är bara så jäkla luddiga så hälften vore nog. Nej BMWns lysen får inte användas enligt lag, men den modellen säljs i sverige iaf.. Snacka om att äta kakan och ha den kvar at the same time. big_smile

Ont om hästkrafter är det gott om.

Neerd
1 596 Inlägg
5 november 2008
#26
stoppad för alu vinge;) 800 + ombes

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

12 086 Inlägg
5 november 2008
#27
jo men Volvo 700/800 seriens USA blink lyser väl inte framåt? Dom lyser väl bara åt sidorna? Och då är det väl lagligt...

Alltså, USA-blinkersen har ju två delar. Det oranga på sidan och en vanlig vit ljusreflektor framtill.
Den oranga reflexen är laglig, lysande lr ej. Men den får inte lysa framåt.

Den andra delen brukar vissa även stoppa i oranga lampor i, för att dom tycker det är snyggt.
Många amerikanska bilar, speciellt äldre har oranga lampor som lyser som positionsljus framtill, därav modet skulle jag gissa på. Detta är alltså olagligt i Sverige.

Något jag är osäker på är vad de gäller att ha vit belysning i samma lykta, vad jag förstår enligt reglementet så får man under dagtid endast ha 2 färdstrålkastare framtill, eller 2 dimljus, eller 2 positionsljus/varselljus. Samtidigt får man ha 2 parkeringsljus (vad jag förstår vart man vill i fronten) vid samtliga ovan nämnda alternativ.

Detta är hur jag tolkat lagen.

Är det så är det alltså inte tillåtet att ha vit belysning där samtidigt som halvlljus. Samt mängd andra kombinationer som finns orginalmonterade på diverse bilar genom tiderna. Därav har jag ifrågasatt min egen tolkning men inte kommit fram till något annat.

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
5 november 2008
#28
Vad det gäller amerikanska bilar med lampor och skit, importerar man så måste man ändra på vissa saker, är det flyttsgods därimot behöver man inte ändra något smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

756 Inlägg
5 november 2008
#29
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68902/496136_4ggdi5.jpg
vad med mina?? har inte fått någon klaga i norge parklys i grill kjörelys på sidene:P

kimsern
saab 90 aero t16 "kruttvogna"
projekt tråd

4 001 Inlägg
5 november 2008
#30
JapMax skrev:
Samtidigt får man ha 2 parkeringsljus (vad jag förstår vart man vill i fronten)

Parkeringsljus får inte sitta lägre än 40cm ifrån marken och inte längre in än 25cm ifrån bilens yttre linje, vid annan placering räknas det som extraljus och får då endast fungera tillsammans med helljuset.

Så fick jag det förklarat för mig när jag åkte på flygande när jag bytt ut dimljusen mot parkeringsljus.

Sen ang. BMW & Fords lysen så är bilarna klassade & helbilsgodkända så då kommer tillverkarna runt sådana regler

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Muttley
5 november 2008
#31
Robban_89 skrev:
Vad det gäller amerikanska bilar med lampor och skit, importerar man så måste man ändra på vissa saker, är det flyttsgods därimot behöver man inte ändra något smile

men man kan få jäkla problem med satans besiktningen om man har flyttgods smile.

tog säkerligen en kvart extra för den tröga besiktningsmannen att fatta att de var ett flyttgods min första bil, därmed fattades sidoblinkers och mittbälte och något annat han tyckte jag skulle ha.
men den gick igenom hehe.


men har blivit stoppad för flygande 2 gånger där ena gången var lampor på bilen, jag var på väg till statoil för att köpa nya för att jag skulle besiktiga, fick ett protokoll och hade de stoppat mig inom en vecka med samma fel så hade jag fått böter.

andra gången så var de för att den skulle ombesiktigas och där lärde jag mig att man INTE får köra med bilen i onödan innan ombesiktningen, förövrigt var det en spricka i avgasröret.

så jag hade tur där med och fick köra hem.
men de var väl 3 år sedan detta hände, allt sådant slutade när jag köpte volvo :^)

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
5 november 2008
#32
saabgutten skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68902/496136_4ggdi5.jpg
vad med mina?? har inte fått någon klaga i norge parklys i grill kjörelys på sidene:P

Ja men det är ju i Norge polarn! Ni har ju era egna lagar och så. Tex att det är lag på vinterdäck från och med första oktober (om jag inte missminner mig) tongue

Ont om hästkrafter är det gott om.

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
5 november 2008
#33
kolvas skrev:
JapMax skrev:
Samtidigt får man ha 2 parkeringsljus (vad jag förstår vart man vill i fronten)

Parkeringsljus får inte sitta lägre än 40cm ifrån marken och inte längre in än 25cm ifrån bilens yttre linje, vid annan placering räknas det som extraljus och får då endast fungera tillsammans med helljuset.

Så fick jag det förklarat för mig när jag åkte på flygande när jag bytt ut dimljusen mot parkeringsljus.

Sen ang. BMW & Fords lysen så är bilarna klassade & helbilsgodkända så då kommer tillverkarna runt sådana regler

Så är det ja med BMW och resten.. dom är ju Helbilsgodkända! Tänkte inte på det.

Sen så är ju reglerna olika från ställe till ställe också. Alla poliser vet inte samma sak och alla besiktningsorgan är inte lika hårda alt snälla som ngn annan.

Ta bara lastbilar som ett exempel: Vissa poliser bryr sig inte att dom ser ut som en (H)Julgran med alla 1500 lampor i fronten, på sidorna och bak. Men lagen säger annat ang det. (kommer inte ihåg exakt nu men en av våra bilar åkte dit på det.) Och på andra ställen så kan dom i princip tycka att det är bra att man syns bättre än vad man gör original så att säga.

Ont om hästkrafter är det gott om.

3 059 Inlägg
5 november 2008
#34
Ja men även om bilen är helbilsgodkänd så är det ändå mot vad lagen säger ang. ljus/färg framåt. Ja som sagt e de knepiga regler.
Det står väl inget i lagen om att bilar som är från viss årsmodell och som är helbilsgodkända får lov att ha det?
Senast redigerat av Smajly (5 november 2008)


4 001 Inlägg
5 november 2008
#35
Smajly skrev:
Ja men även om bilen är helbilsgodkänd så är det ändå mot vad lagen säger ang. ljus/färg framåt. Ja som sagt e de knepiga regler.
Det står väl inget i lagen om att bilar som är från viss årsmodell och som är helbilsgodkända får lov att ha det?

Det handlar om just DEN bilmodellen och vad som är homologiserat och klassat på just DEN bilmodellen, det är det som innebär helbilsgodkännande.
Regler & lagar gäller alla och likadant överallt i Sverige, det som skiljer är tolkningar och tilllämpning. Sen kommer biltillverkare runt detta genom sina klassningar, då tar dom på sig ansvaret för att funktion är tillräcklig.

Det är lite svårt att förklara detta men vi kan väl jämföra med en skruv:
Lagen säger att du måste ha en M8, detta för att klara vissa marginaler och skiljaktigheter mellan olika kvalitéer och tillverkare.
En speciell tillverkare påstår att dom klarar av detsamma med en M5 och då tar dom på sig ansvaret att det håller och klassar in detta, det innebär inte att ALLA modeller blir godkända med M5 utan bara den som bivit klassad, det är därför man inte får mixtra med motorer/växellådor m.m

Edit: f*n vad långt ifrån Topicen vi är nu hmm
Senast redigerat av kolvas (5 november 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

4 586 Inlägg
5 november 2008
#36
När jag hade mina gröna bakljus utan reflex då var jag nära att åka på böter men klarade mig fick det noterat men dom tyckte väl det räckte mer fortkörningsböter

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/265919_ff9g9n.jpg
Senast redigerat av jorre83 (5 november 2008)


Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
5 november 2008
#37
Smajly skrev:
Ja men även om bilen är helbilsgodkänd så är det ändå mot vad lagen säger ang. ljus/färg framåt. Ja som sagt e de knepiga regler.
Det står väl inget i lagen om att bilar som är från viss årsmodell och som är helbilsgodkända får lov att ha det?

Amfetamin är olagligt i sverige med, men säljs på Apoteket som ADHD medicin tex..
Har för mig att det är faktiskt från en viss årsmodell när det handlar om Helbilsgodkända. Årsmodeller från  mitten/slutet på 90talet har jag läst nånstans.

http://www.veta.se/bilrutan/helbil98.htm

Ont om hästkrafter är det gott om.

2 982 Inlägg
5 november 2008
#38
Erikkk skrev:
En sak till, vet ni någon som blivit tagen för xenon i dimljusena?

Jag llär få veta det inom snar framtid.... e lite orolig då jag har xenonkonvert på dimljusen.


250 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#39
Residence skrev:
Erikkk skrev:
En sak till, vet ni någon som blivit tagen för xenon i dimljusena?

Jag llär få veta det inom snar framtid.... e lite orolig då jag har xenonkonvert på dimljusen.

Hur lyser dina dimljus, då? Tillräckligt bra för att använda dem (och ev. park.ljus) på natten?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
5 november 2008
#40
man brukar få böter för vajre 2a de hittar + ombes

hade dålig handbroms på en saab en gång 500 böter och ombes



Sök