jo men Volvo 700/800 seriens USA blink lyser väl inte framåt? Dom lyser väl bara åt sidorna? Och då är det väl lagligt...
Alltså, USA-blinkersen har ju två delar. Det oranga på sidan och en vanlig vit ljusreflektor framtill.
Den oranga reflexen är laglig, lysande lr ej. Men den får inte lysa framåt.
Den andra delen brukar vissa även stoppa i oranga lampor i, för att dom tycker det är snyggt.
Många amerikanska bilar, speciellt äldre har oranga lampor som lyser som positionsljus framtill, därav modet skulle jag gissa på. Detta är alltså olagligt i Sverige.
Något jag är osäker på är vad de gäller att ha vit belysning i samma lykta, vad jag förstår enligt reglementet så får man under dagtid
endast ha 2 färdstrålkastare framtill,
eller 2 dimljus,
eller 2 positionsljus/varselljus. Samtidigt får man ha 2 parkeringsljus (vad jag förstår vart man vill i fronten) vid samtliga ovan nämnda alternativ.
Detta är hur jag tolkat lagen.
Är det så är det alltså inte tillåtet att ha vit belysning där samtidigt som halvlljus. Samt mängd andra kombinationer som finns orginalmonterade på diverse bilar genom tiderna. Därav har jag ifrågasatt min egen tolkning men inte kommit fram till något annat.