3600
Sök

Slutsteg JBL GTO3501 strul.

Pulare
248 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#1
Tjena.
Har strul med ett av mina slutsteg. Och tänkte höra om ngn här har tips på vad som kan ha hänt, innan jag lämnar tillbaka steget.

Till steget då.
Har ett JBL GTO3501 monoblock steg som ska driva 2 st JBL GTO 1002D basar.
Har även ett Infinity 4 kanals steg som ska driva framsystemet.
Har iaf kopplat lågnivån från stereon till detta infinity steg. Och sen ut från det vidare till monoblocket.
So far so good.
Kör igång allt för att testa ljudet lite. Första test, det låter bra, det dunkar på najs. Då står baslådorna utanför bilen.

Bestämmer mig för att koppla bort batteriet och ladda det under tiden jag kastar in lådorna i bilen igen.
Efter det så låter jag batteriet fortfarande ladda samtidigt som jag spelar. Men ljudet låter bara sämre och sämre, till slut spelar inte basarna alls?
Nähepp. Kollar alla anslutningar, mäter spänningen vid båda stegen. 12.60 på båda. Då med motorn avstängd.
Kollar alla inställningar på monosteget.
Hjälper inte. Wtf. kopplar basarna till infinity steget. Dunkar på bra.
Kopplar tillbaka 1 bas till monoblocket. Not a sound.

Hmm tänker vafan är steget grillat? protect dioden lyser inte? och steget lyser på som vanligt.
Provar att koppla om och loopa den inkommande signalen från monoblocket tillbaka till en annan kanal på infinity steget.
Klar och fin signal, Funkar utmärkt.

Så JBL steget får signal, och kan hantera den och skicka den vidare. MEN verkar inte kunna få ut ngn signal till sina egna högtalar utgångar?
Det funkade ju från början? och steget står inte i protect läge? Så vad kan ha hänt? går det att mäta på högtalar anslutningarna på nå vänster? hur stark signal borde det vara isf?

Och vid de första testerna dunka det till i basarna när man slog på stereon, det gör det inte längre...
Har även självklart provat andra högtalare. Och kollat alla anslutningar.

Någon som har ett förslag? eller är det bara hoppas att det går på garantin?


Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
6 november 2008
#2
Kolla upp jordpunkten till slutsteget.
Även om du tror den är bra så ta bort slipa och sätt fast igen.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Pulare
248 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#3
OK, ska kolla upp om det kan vara dålig jord som sagt. har en 16mm2 jordkabel som jag sedan delar upp i 2 st 8mm2. 1 till varje steg, och det andra steget verkar ju inte strula?
Men ska testa att dra en ny jord.

Har en remotekabel som ligger med lågnivå kablarna.
Har kopplat remoten till en högtalar utgång från stereon då det inte finns någon direkt remote ut från den.
Funkade iofs med kabel till elantenn, men bara så länge jag ska lyssna på radio, slår jag över på cd eller usb så dödar den stegen:P

Men ska kolla upp remoten så den funkar som de ska. Men monoblocket lyser ju? både diod som inkerar power, och dioder för loggan.

Tack för tipsen:P återkommer imorgon med svar.


Pulare
248 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
#4
Det är en Humanbit HCEV8900.
Den verkar inte ens säljas av dem längre ser jag nu.


Pulare
248 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
#5
Har nu testat 3 olika jordanslutningar  i bilen. Fick igång basarna 1 gång.
Men nästa gång jag starta om så funkade de inte, eller iaf mkt svagt. Tror de får för lite kräm. Blir nog att införskaffa ett extra batteri för att orka driva båda stegen. Att dela en 16mm2 kabel i 2 st 8mm2 borde väl funka hyffsat? eller? tror ni det blir för klent?
Ska ikväll testa att bara dra igång monoblocket och se om det funkar bättre då.


21 761 Inlägg
10 november 2008
#6
Det är inte nödvändigt med extra batteri för att driva de där stegen så länge som du inte kör båda stegen med full RMS-effekt. Monoblocket ger ut 360WRMS i 2 Ohm och om 4-kanalssteget är Infinity REF475A så kan det ge ut 4x90WRMS i 2 Ohm.

Vardera steg kan dra uppåt 45 A ifall de körs för fullt och belastas med sin lägsta tillåtna impedans, men så högt spelar du inte en längre stund.

Hur långa är varje 8 mm2 jordkabel från stegen?
Hur lång är 16 mm2 jordkabeln?

Mät spänningen igen på monostegets kopplingsplint där strömkablarna sitter fast, då ser du om det blir spänningsfall när steget är igång.

Pulare
248 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
Det är inte nödvändigt med extra batteri för att driva de där stegen så länge som du inte kör båda stegen med full RMS-effekt. Monoblocket ger ut 360WRMS i 2 Ohm och om 4-kanalssteget är Infinity REF475A så kan det ge ut 4x90WRMS i 2 Ohm.

Vardera steg kan dra uppåt 45 A ifall de körs för fullt och belastas med sin lägsta tillåtna impedans, men så högt spelar du inte en längre stund.

Hur långa är varje 8 mm2 jordkabel från stegen?
Hur lång är 16 mm2 jordkabeln?

Mät spänningen igen på monostegets kopplingsplint där strömkablarna sitter fast, då ser du om det blir spänningsfall när steget är igång.
Ok det låter bra. Blev till att skaffa ett extra batteri iaf. Kommer behövas för lite annat som jag tänkt ha i bilen.
8 mm2 kablarna är inte längre än 40-45 cm.
Och 16mm jordkabeln jag hade först var max 1 meter.
Den jag har nu är ännu kortare.

Hade en spänning på 12.46-12.45 på steget. under drift.

Har testat allt, har även kopplat in andra högtalare för att testa, men ingen skillnad, jag lyckas få ur ett lite svagt surrande ljud från basarna med rätt hög volym på.

Testade igen att koppla lågnivån in i monoblocket, och sedan ut till infinitysteget, och det funkar och låter som de ska.
Men jag lyckas inte få ut någon stark signal till högtalarna på jbl steget.
Den förstärker ju signalen och skickar den vidare. Hel skumt detta...
Har nu rivit ner steget och ska till Brl imorgon och se vad de tror kan vara fel.

Tack för alla förslag och hjälp iaf:P


Pulare
248 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#8
Tänkte bara hålla er uppdaterade, lämnade igår in steget hos brl. De fick liv i steget, men konstaterade också att det var väldigt lågt ljud.
Så de har nu skickat det till JBL. Tar 1-2 veckor... hmmm.
Så nu dröjer det innan man kan koppla in allt som de ska vara;( men men, hinner bygga lite på multimedian istället då.



Sök