3318
Sök

Vilket varvtal drar minst bensin?

429 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
#1
Tjenare, lite rolig fråga som jag gått runt o tänkt på.
Vilket varvtal drar igentligen minst bensin om man ligger i en konstant hastighet vill säga.
Är det olika för olika bilmotorer?

- Pontus

// Pontus

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 november 2008
#2
biber skrev:
Är det olika för olika bilmotorer?

- Pontus

Ja det är det, finns inget generellt varvtal.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 302 Inlägg
7 november 2008
#3
håll en jämn fart och ett jämt varvtal så drar inte bilen lika mycket som den skulle göra om du accelererade fort och gasade mycket.

Försök att aldrig överskrida 4 - 5 tusen varv.
Senast redigerat av fegge_89 (7 november 2008)


FreddeK
7 november 2008
#4
Alla motorer har ju olika karaktärer så det går inte att säga rent generellt vilket varvtal som är mest ekonomiskt.

4 001 Inlägg
7 november 2008
#5
0 rpm & 0 km/h lol


nä, seriöst så är det som de andra skrivit, olika motorer med olika karaktärer har olika varvtal men på en "vanlig" bensinmotor så brukar det ligga mellan 1800 - 2500 rpm där de går billigast

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
7 november 2008
#6
På gamla saab 9000 ska det ju iaf vara mellan 2000 och 3000 RPM som är mest ekonomiskt och miljövänligt.

Man måste ju ha ett visst varvtal för att hålla katten igång ordentligt men ändå så lågt som möjligt.

Så var en bil drar minst soppa det är ju något man får känna sig till, man märker ju hur lågt man kan gå utan att motorn får jobba röven av sig bara för att dra runt.
Senast redigerat av TBOC_Razor (7 november 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

irie
7 november 2008
#7
Gick en "Eco driving"-kurs för ett tag sedan och den gyllene gränsen är 3000 rpm, mer än det så drar bilen mer än vad man tjänar i tid (om man räknar kostnad/km).

vinnarskalle!
907 Inlägg
7 november 2008
#8
kom även ihåg att gasa innan uppfartsbackar, och släppa gasen i nedfartsbackar. Eco är kul ibland, men inte med M3an wink Däremot kan min 240 få agera ecodriving, den e tröstig.


155 Inlägg
7 november 2008
#9
biber skrev:
Tjenare, lite rolig fråga som jag gått runt o tänkt på.
Vilket varvtal drar igentligen minst bensin om man ligger i en konstant hastighet vill säga.
Är det olika för olika bilmotorer?

- Pontus

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vad jag vet så är det när motorn är avstängs som den drar minst ... om du inte har bränsle läckage vill säga

Skämt å sido ....
Beror väl lite på vad du har för bil väl

Jag har hellre AIDS än kör Volvo

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 november 2008
#10
De flesta bilar jag har kört går billigast under 3000rpm.

Överskrider du det så blir det stor skillnad.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 878 Inlägg
7 november 2008
#11
iaf på min v70R så ligger jag billigast när jag kör i ungefär 12-130km/h med 3000rpm ungefär utan att turbon laddar något.


Forummoderator
10 576 Inlägg
7 november 2008
#12
irie skrev:
Gick en "Eco driving"-kurs för ett tag sedan och den gyllene gränsen är 3000 rpm, mer än det så drar bilen mer än vad man tjänar i tid (om man räknar kostnad/km).

Fortfarande så måste vi inse att det skiljer mellan olika motorer, exempelvis en Honda S2000 jämfört med en GMC VAN.

Eco driveing handlar mer om att planera sin körning än att filura ut brytpunkten för just den motor man kör för stunden.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
7 november 2008
#13
irie skrev:
Gick en "Eco driving"-kurs för ett tag sedan och den gyllene gränsen är 3000 rpm, mer än det så drar bilen mer än vad man tjänar i tid (om man räknar kostnad/km).

varför man inte får gasa över 3000rpm är för att en vanlig standard katalysator i en bil inte hinner med att rensa all avgas som passerar

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

1 948 Inlägg
7 november 2008
#14
rent generelt så brukar det vara vid en fart på ca ~80km/h en bil drar minst bränsel (sen blir luftmotståndet så pass stort så det drar upp bränsleförbrukningen) när du accelererar med en bil ska du ha ca 3/4 gas för att bilen ska dra så lite bränsle som möjligt. men som sagt sen kan det skilja mycket bilar imellan.

Civ.Ing.
70 Inlägg
7 november 2008
#15
Tumregeln är att motorn är som effektivast vid halva maxvarvtalet. Typiskt är detta varvtal ett varvtal där vridmomentet är som högst eller i närheten av max.

Men om motorn är effektivast vid 3000rpm betyder inte att bilen drar mindre bränsle vid 3000rpm än vid 2000rpm. Detta eftersom luftmotståndet är så mycket högre vid 3000rpm än vid 2000rpm.

På en normalt utlagd motor skulle jag säga att förbrukningen är lägst vid högsta växeln vid lägsta möjliga hastighet som motorn klarar av att gå på utan protester.


1 353 Inlägg
7 november 2008
#16
På en bmw 520 -91 som jag hade förut så drog den mindre på 4'ans växel i 80-90 än på 5'an (:

Importerad med autobahnutväxling i lådan och bakaxeln, så på 5'ans växel i 100 knyck var typ 1300-1500 varv nånstans, blev för lite för motorn, så 4'an var perfekt i 90 (:

There's no replacement for displacement

250 Inlägg
7 november 2008
#17
TBOC_Razor skrev:
På gamla saab 9000 ska det ju iaf vara mellan 2000 och 3000 RPM som är mest ekonomiskt och miljövänligt.

Man måste ju ha ett visst varvtal för att hålla katten igång ordentligt men ändå så lågt som möjligt.

Så var en bil drar minst soppa det är ju något man får känna sig till, man märker ju hur lågt man kan gå utan att motorn får jobba röven av sig bara för att dra runt.

Och vad spelar det för roll för bränsleförbrukningen om du får igång katten eller ej? wink

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 november 2008
#18
Erikkk skrev:
TBOC_Razor skrev:
På gamla saab 9000 ska det ju iaf vara mellan 2000 och 3000 RPM som är mest ekonomiskt och miljövänligt.

Man måste ju ha ett visst varvtal för att hålla katten igång ordentligt men ändå så lågt som möjligt.

Så var en bil drar minst soppa det är ju något man får känna sig till, man märker ju hur lågt man kan gå utan att motorn får jobba röven av sig bara för att dra runt.

Och vad spelar det för roll för bränsleförbrukningen om du får igång katten eller ej? wink

En kall katt ger fel signaler via lambdan till bränslestyrningen och går då för fett smile

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
7 november 2008
#19
Erikkk skrev:
TBOC_Razor skrev:
På gamla saab 9000 ska det ju iaf vara mellan 2000 och 3000 RPM som är mest ekonomiskt och miljövänligt.

Man måste ju ha ett visst varvtal för att hålla katten igång ordentligt men ändå så lågt som möjligt.

Så var en bil drar minst soppa det är ju något man får känna sig till, man märker ju hur lågt man kan gå utan att motorn får jobba röven av sig bara för att dra runt.

Och vad spelar det för roll för bränsleförbrukningen om du får igång katten eller ej? wink

Läs mitt inlägg en gång till så ser du varför jag skrev så wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

203 Inlägg
8 november 2008
#20
baltis skrev:
rent generelt så brukar det vara vid en fart på ca ~80km/h en bil drar minst bränsel (sen blir luftmotståndet så pass stort så det drar upp bränsleförbrukningen) när du accelererar med en bil ska du ha ca 3/4 gas för att bilen ska dra så lite bränsle som möjligt. men som sagt sen kan det skilja mycket bilar imellan.

Jag förstår hur du tänker när du skriver om luftmotståndet, men tyvärr kan jag inte hålla med dig.
Det varierar så väldigt mycket från bil till bil.

Tex Saabs bästa bil ur luftmotståndsvinkel är Saab 9000, om vi nu skulle ta och jämföra den mot en äldre saab, ta en saab 900 årsmodell 88-93. Det skulle diffa oehört mycket bränsle kontra luftmotstånds styrka.

En og900 drar som minst bränsle på 4:ans växel med 6:ans primär utväxling i 60km/h, *egen erfarenhet*



Sök