3198
Sök

Elektrisk turbo

95 Inlägg
28 februari 2006
#21
den kanske orkar driva dumpventilen om man har tur

Twinturbo!!

904 Inlägg
28 februari 2006
#22
Men om man ska vara lite alvarlig i detta då.. en trubo snurra rju väldigt många varv i minuten som någon skrev..

Men det kanske är fler än jag som sett filmen när dom bromsar en bil och kör med en lövblås och får upp ett antal extra hästar på bromsen..
Som somliga vet så drivs ju lövblåsen av en vanlig fläkt, dock bensindriven men ni fattart nog vad jag menar...

Rent tekniskt sett så borde det väll gå att trycka in såpass mycket luft med en elfläkt så det överstiger det motrorn redan försöker suga in? eller?

De ska va gött å leva

Maskinmontör
139 Inlägg
1 mars 2006
#23
har läst i nån bilsport om en som hade en eldriven turbin från nått modellflygplan som turbo och enligt han så fungerade de... om int jag minns fel så laddade den ca 0.3-0.5 bar....det var  på nån 3 cyl bil...som var grymt mycket stylad...är länge sän jag läste det kommer int rikitigt ihåg

Rwd 4 Fun :D

469 Inlägg
1 mars 2006
#24
Med tanke på om man tänker sig så tycker jag att fläkten bör överstiga något av vad bilen suger in i vanliga fall? Tror inte min bil inte suger in hyper mycket luft då den trots allt sitter bakom massa kåpor o lampor osv.

Men man vet ju inte förns man provat kanske kan ge någon mera hk men 45hk tvivlar jag nog på!
Och ridetechs grej tror jag mindre på en vad jag gör om denna elfläkt, Är det ingen som köpt ridetech grej o provat? Såg att någon skrivit på sin info om en bil att han skulle köpa en sån smile

Satans Kung
467 Inlägg
1 mars 2006
#25
Ta en ovandlare för 12 volt till 230 från biltema o montera en kompressor från biltema som laddar upp ett tryck o sedan installera nån form av anslutning så du får in komprimerad luft i insuget..
Det bör nog kunna funka.

Annars får ni väll sätta en 230 takfläkt i fronten.

13,5 på Action Meet!!
LT-RACING http://www.ltracing.se

SSS -12
3 217 Inlägg
1 mars 2006
#26
Principen med turbo och denna lilla plastleksak är ju densamma egentligen! Det borde gå, dumt att skriva att det skulle vara någon sorts ersättningsturbo, men den borde ändå sätta extra snurr på luften från filtret. Det hade nog varit värt att testa, men det är ju för mycket för en kul grej liksom!

Man kanske ska testa den från biltema annars, när man får överdrivet mycket pengar tongue

Annars, visst!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

10 287 Inlägg
1 mars 2006
#27
Sluta, sluta, sluta....

Räkna lite på det istället för att röka hasch.

----------------------------------
Antag att vi har en 2 liters, fyrtaktsmotor som skall varva max 6000 rpm . Då behöver vi mata den med 6000 liter luft per minut som sugmotor = 6 kubikmeter/minut.

Den fläkt som fanns i länken skulle mata 2PSI i alla fall = 0.14 bar.

=> Vid 0.14 bar vill våran motor ha 6000 x 1.2 = 7200 liter luft och fläkten skall orka mata minst 1200 liter/minut ( 72 kubikmeter/timma) vid ett tryck på 0.14bar (140mbar)

Fine....Vi går in på: http://www.ventur.se/content/att/SC_ENU.pdf och tittar på feta industrifläktar avsedda för stora tryckskillnader och letar upp minsta fläkt som klarar 72 m3/h @ 140mbar.

=> SC20A-110T klarar detta. Den väger 22 kg, matas med trefas och drar 1100W.

Varsågod att installera. På en sådan tänkt 2 liters motor med kanske 140Hkr som sugis så ger 0.2 bar i laddtryck ca 28Hkr extra.

Men fläkten i länken....sluta nu....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 417 Inlägg
1 mars 2006
#28
Du är en artist Göran. Så roligt att läsa big_smile


671 Inlägg
1 mars 2006
#29
Som vanlig vinner man mer prestanda genom att lägga ur reservhjulet. Det är dessutom gratis.

SSS -12
3 217 Inlägg
1 mars 2006
#30
Sluta, sluta, sluta....

Räkna lite på det istället för att röka hasch.


Förutfattade meningar om användare? Jag tar illa upp... Synd att moderator säger på det viset!
Din fakta kanske stämmer... Jag säger inte emot, men bara för att man inte är fullt införstådd med produkten så betyder inte det att man är påtänd? Eller?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

864 Inlägg
1 mars 2006
#31
Ta det med en nypa salt "FuckFace"

10 287 Inlägg
1 mars 2006
#32
Ursäkta.
Inte alls meningen att någon skulle ta illa upp. Jag vet att jag är lika smidig som en elefant i en porslinsaffär men jag menar inget illa och jag ser absolut inte ner på någon bara för att den personen kan andra saker än vad jag kan. Men när folk spekulerar vilt om något som är tämligen lätt att räkna på , i alla fall på detta forum som är ett Teknik-forum, så får jag spel på deras spekulationer - men inte på dom som personer eftersom jag de facto inte känner dom.
Jag skiljer alltså stenhårt mellan Person och Åsikt.

Och "röka hasch" använder jag som ett talesätt - jag antyder inte att någon sitter påtänd här på forumet.

Mvh
Göran

Fuckface skrev:
Sluta, sluta, sluta....

Räkna lite på det istället för att röka hasch.


Förutfattade meningar om användare? Jag tar illa upp... Synd att moderator säger på det viset!
Din fakta kanske stämmer... Jag säger inte emot, men bara för att man inte är fullt införstådd med produkten så betyder inte det att man är påtänd? Eller?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

SSS -12
3 217 Inlägg
2 mars 2006
#33
Okej, då är vi överens till fullo då!

Det låter väldigt fel, jag spekulerade endast till varför det skulle fungera i mina öron!

Men som sagt, ursäkt godtagen!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

12 086 Inlägg
2 mars 2006
#34
alltså att den skulle bygga något slags övertryck är ju hur uteslutet som hällst.
Det jag kan tänka mig (iaf i teorin) är att den skulle hjälpa till så pass att undertrycket minskar lite o på så sätt få några extra hk. Men jag har räknat på det och en motor kräver en jävla massa luft:P och då ser man hur overkligt snabbt den där fläkten måste snurra.

Så köp den inte för guds skull men det kan ju va kul o diskutera!

SSS -12
3 217 Inlägg
2 mars 2006
#35
Men frågan är, hur snabbt rör sig luften mellan filter och insug? Och är det då möjligt att öka hastigheten på luften genom att montera fläkten?

Det är mina frågor som gör mig ganska påtänd här tongue

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

10 287 Inlägg
2 mars 2006
#36
Hastigheten är inte problemet. Problemet är att du bygger övertryck. Så länge som motorn fungerar som ren pump så har du inga problem.

Exempel:

Med 100% VE , volumetrisk effektivitet, så pumpar en 2 liters fyrtaktsmotor i sig 6000 liter luft per minut = 100 liter/sekund.
Har du ett insugsrör från luftfiltret som är 11 cm i diameter (area 1 kvadratdecimeter) så blir lufthastigheten 10 meter/sekund i exemplet.

Försöker du öka lufthastigheten så kommer du att försöka fylla motorn snabbare än vad cylindrarna kan pumpa i sig luft, och då kommer du att bygga övertryck.

Två viktiga slutsatser:

1: Du kan inte öka lufthastigheten utan att bygga övertryck.
2: Du kan inte öka mängden syreatomer utan att bygga övertryck.

Och det är slutsats två som ger effektökningen.

/Göran

P.S Slutsats 2 är givetvis beroende på att man inte bygger om sin motor så att den blir större eller får bättre VE på höga varv eller tillsätter syre separat.


Fuckface skrev:
Men frågan är, hur snabbt rör sig luften mellan filter och insug? Och är det då möjligt att öka hastigheten på luften genom att montera fläkten?

Det är mina frågor som gör mig ganska påtänd här tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

32 Inlägg
2 mars 2006
#37
En fundering bara.
Antagligen tänker jag helt fel men,
En sån fläkt pumpar 2,8m3 i minuten så om man sätter 3-4 stycken i serie på en 2lit motor så ger dom ju mer luft än vad motorn förbrukar, men antagligen så är det så stort invändigt läckage i en sån fläkt så att dom inte ger nått övertryck alls.

Men är det inte vakum i ett insugsrör?
Om man går från -0,3bar till -0,2bar så har man väll ökat laddtrycket, och därmed hästarna?

10 287 Inlägg
2 mars 2006
#38
Pumpkurvor: Gå in på en fläkttillverkares hemsida och titta på hur en fläkt beter sig när trycket ökar. 2.8m3 gäller vid noll bar differenstryck (alltså utan tryckökning). Titta gärna några inlägg tillbaka på min uträkning så ser du vad som krävs om man skall ha en fläkt som matar, i det exemplet, 0.14bar övertryck.

Notera att fläkttillverkarna specar Pascal. När vi pratar laddtryck så pratar vi Kilopascal!

Insug och vakuum: Javisst har du vakuum. Med stängt eller delvis öppet spjäll. Men här pratade vi ökning av motorns maximala effekt och då har vi helt öppet spjäll och i princip inga tryckförluster, dvs atmosfärstryck i insuget.

Alla dessa gadgets som säljs bygger på att människor så gärna vill tro att det finns någonting som låter för bra för att vara sant. Men som i alla fall jag har lärt mig som ingenjör med 20 år i yrket så finns det ingen gratis lunch.

/Göran




omega4ever skrev:
En fundering bara.
Antagligen tänker jag helt fel men,
En sån fläkt pumpar 2,8m3 i minuten så om man sätter 3-4 stycken i serie på en 2lit motor så ger dom ju mer luft än vad motorn förbrukar, men antagligen så är det så stort invändigt läckage i en sån fläkt så att dom inte ger nått övertryck alls.

Men är det inte vakum i ett insugsrör?
Om man går från -0,3bar till -0,2bar så har man väll ökat laddtrycket, och därmed hästarna?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

opelmtx
2 mars 2006
#39
Bätre att sätta dit en lövblås ist dåsmile

opelmtx
2 mars 2006
#40
Här är nåra som satt en elektronisk lövblås på en motor vet ej fall det fungerar film två är oxå med löv blås o dynamo
http://videos.streetfire.net/search/lea … 2AB3CD.htm
http://videos.streetfire.net/search/lea … CA9564.htm


Sök