3098
Sök

Är du pappa eller blivande pappa?

Knegare
718 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
Hej!

Såg att det blev längre än vad jag tänkt mig, men klicka inte bort för det. Finns nog en del spännande saker att läsa.

Har ingen aning om vad jag ska sätta för topic. Och att det säkerligen skulle passa minst lika bra under "bloggen", så om någon admin misstycker. Lås tråden och var god och ge mig ett PM.

I alla fall, jag är en "mann" (eller vad man ska kalla sig själv?) på strax 21 bast. Jag jobbar på Expert i Arvidsjaur och har intresse för bilar, datorer, film, musik.. Ptja, nästan all elektronik.
Jag gick Barn och Fritidsutbildningen och efter det jobbade jag på dagis i ca 10månader.

Nu till saken.
Jag är tillsammans med en underbar tjej som jag älskar otroligt mycket, och hon älskar mig minst lika mycket. I slutet av Maj satt hon in en P-stav för att slippa P-piller, och som de flesta av er kanske vet blir det mycket "mys" när man är tokkär och ung. När vi (hon) satt in staven fick hon ganska mycket information om den, som att utebliven mens är ganska vanligt. När staven var nyinsatt så använde vi kondom för att risken att bli gravid fortfarande skulle finnas.

När staven suttit inne i cirka en vecka fick hon sin mens. Efter mensen fortsatte vi med kondom ett tag till...

Förra veckan började hon känna spänningar i magen, men magen var inte alls stor. Utan en pyttepytteliten "godismage" vilket vi antog var för vi ätit ganska mycket godis. Men vi blev allt mer misstänksamma så jag gick in på apoteket och köpte ett grav-test.

På kvällen när jag slutade jobba och kom hem till lägenheten öppnade vi testet och hon provade det. Där kom det ANDRA symptomet på graviditet. Testet visade possitivt.. Hon for till barnmorskan morgonen efter och blev testat igen, det testet visade också possitivt så vi fick en tid på fredagen (det var onsdag vi var till barnmorskan). Eftersom hon har P-stav började vi klura på hur fasiken det skulle kunna gått till och kom lite skämtsamt fram till att det är mina norska vänner som simmar så bra, och är så vältränade som gjorde det.

Dagen efter (torsdag) var vi till barnmorskan igen eftersom det "bubblade" mycket i magen, då började barnmorskan klämma lite mer på magen och trodde det var i andra eller tredje månaden så vi fick en "akuttid" för abort så vi började köra till sjukhuset direkt.

När vi kom fram så tog vi först en kopp kaffe eftersom vi hade ganska mycket tid att sitta och vänta på våran tid. När vi väl kom in på gynundersökning blev vi tillsagda att det inte skulel vara några som hellst problem att plocka bort "den" men att vi skulle gå till ett annat rum för att kolla närmare på saken.

Väl inne i det rummet och efter en liten undersökning konstaterade barnmorskan/läkaren att det inte alls gick ta bort barnet, eftersom att det var i sjunde månaden... Då kom chocken! SJUNDE MÅNADEN och INGEN har misstänkt något?!! Hur fan är det möjligt? Hon har ju sprungit på sjukan till och från för problem med magen... Det är väl läkarnas jobb att kolla vad det kan vara? Antagligen har dom inte tänkt på ett graviditettest eftersom hon har P-stav..

Nåja.. Efter några känslosamma timmar började vi lugna oss. Och inse att vi kommer bli föräldrar oavsett om vi vill det eller inte.. Så det är ju egentligen bara gilla läget, eller i alla fall försöka..

Nu, fyra dagar efteråt känns det helt underbart. Vi slipper vänta i flera månader för att äntligen se vårat lilla gullebarn. Vi slipper alla jobbiga månader med hormonsvängningar, ömmande bröst, kräkningar och så vidare.. Dessa symtom har inte varit. Inte ens lite ömmande bröst!

Nu är det enda vi behöver en ny tid på gyn för att få veta om vårat barn är friskt, vilket jag tror då dom inte sa något annat..

Riktigt tur för oss att vi har såpass stort "nätverk" runt oss. Vi har redan de flesta grejer som behövs som barnvagn, spjälsäng, skötbord, barnkläder och diverse saker.

Nu framöver blir det en hel del nya saker i våra liv. Blir bland annat ny bil och ny lägenhet.

Jag har egentligen inte så mycket mer att tillägga förutom ett stort tack till alla som finns för oss, och stöttar oss.. Och framförallt bryr sig om oss.

Jo, en till sak.. Någon som varit med om något liknande eller nyligen blivit pappa som har tips till mig, som oerfaren? Vad bör jag tänka på? Förutom att finnas till hands för.. Min kvinna.
/Marius

William 2009-02-20

Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
991 Inlägg
11 november 2008
Naaaww smile Tur i oturen lycka till nu smile

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
11 november 2008
Grattis smile

I do it my way

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
11 november 2008
Murvald skrev:
Hej!
Såg att det blev längre än vad jag tänkt mig, men klicka inte bort för det. Finns nog en del spännande saker att läsa.

Grattis till att börja med!

Ett par saker som man kan ha nytta av att ha klart för sig, rent mentalt: Förbered ER på att sömn kommer bli en bristvara. De här små skall ha käk och ganska ofta med!

Förbered er på att den ene får sova medans den andra "tar ett pass". Det är inte ovanligt att man under hela första året får sova max 1-2 timmar i sträck...

Barnet kommer SKRIKA. Det är bara att köpa, men oftast så beror det på att det är hungrigt, vill sova, eller har gjort på sig.

Det är inte "jobbigt" att ha barn, men min chef uttryckte det på ett bra sätt: "dalarna, och topparna i livet blir djupare respektive högre" Dvs, det är mycket jobbigare emellanåt med ett (eller fler) barn, men, men de ger en också mycket tillbaks!

Sen, det viktigaste: skaffa er en BARNFÖRSÄKRING så snart som möjligt! Detta är viktigare än många tror, och det skall finnas försäkring redan den dagen då barnet föds (ja, man kan ringa och "teckna" innan)

Lycka till!

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
11 november 2008
Grattis Grattis! jasså så det är du din rackare.. vi delade på kostnaden vid köp av GH3 om du kommer ihåg? jag tog guran och du spelet tongue hehe Grattis än en gång till fadersskapet!

Team Insane Racing

DFFL
9 020 Inlägg
11 november 2008
lol, din brud är en fetknopp.
Sjunde månaden och ingen har ens sett något?

EDIT:
Grattis till bebisen. smile
Senast redigerat av FireTraXX (11 november 2008)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
11 november 2008
FireTraXX skrev:

EDIT:

Det är faktiskt inte säkert min herre ;P

Barnet kan ligga så högt upp i magen och långt bak så det inte syns hur smal man än är.

sug på den du wink
Senast redigerat av SweetBabyDoll (11 november 2008)

I do it my way

Häst
1 099 Inlägg
11 november 2008
SweetBabyDoll skrev:
FireTraXX skrev:

EDIT:

Barnet kan ligga så högt upp i magen och långt bak så det inte syns hur smal man än är.

sug på den du wink

Touché. tongue

Än är inte den sista idioten född..

DFFL
9 020 Inlägg
11 november 2008
DoT skrev:
SweetBabyDoll skrev:
FireTraXX skrev:

EDIT:

sug på den du wink

Touché. tongue

Ja, där fick hon mig. tongue
Schysst överraskning, ena dagen är allt lugna bananare, andra så är man pappa. tongue
Bokstavligt talat.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
11 november 2008
FireTraXX skrev:
DoT skrev:
SweetBabyDoll skrev:

sug på den du wink

Touché. tongue

Schysst överraskning, ena dagen är allt lugna bananare, andra så är man pappa. tongue
Bokstavligt talat.

Ja, jag är allt bra vass jag ;P

Jaa. Jag hade nog lagt mig ned på golvet och dött, om jag skulle bli pappa alltså wink Nej, men om jag hade fått reda på att jag är i 7:e månaden hade jag fått panik. Huh.

I do it my way

Häst
1 099 Inlägg
11 november 2008
SweetBabyDoll skrev:
FireTraXX skrev:
DoT skrev:

Touché. tongue

Bokstavligt talat.

Ja, jag är allt bra vass jag ;P

Jaa. Jag hade nog lagt mig ned på golvet och dött, om jag skulle bli pappa alltså wink Nej, men om jag hade fått reda på att jag är i 7:e månaden hade jag fått panik. Huh.

Mjo, lite panik hade nog även jag kännt om det hänt mig.. Men men, det är bara att "step up", ta sitt ansvar och göra det bästa av situationen! smile

Än är inte den sista idioten född..

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
11 november 2008
Ja, det hade jag också gjort efter allt skrik och allt vad som hade hänt när jag fått reda på det.

Och som trådskaparen skriver, man slipper ju vänta i flera månader på ungen =P

I do it my way

811 Inlägg
11 november 2008
grattis och lycka till smile

2 924 Inlägg
11 november 2008
Grattis!

Undrar du det som står i rubriken eller vill du bara förmedla din upplevelse? smile
Ingen har ju direkt svarat på rubriken hittills ;-)

Jag är pappa till en snart 4 månaders flicka vid namn Isabelle, snacka om att livet förrändrades och fick en annan betydelse när hon kom till världen!

~ Life is short, have FUN! ~

Knegare
718 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
Tack alla!

peegee var lite av bägge delarna, tror jag:P

malm3n jo visst är det jag..tongue Kan förresten säga att jag sålde krysset och införskaffade en ps3a istället..

Firetraxx nae hon är ju inte det, utan som sweetbabydoll skriver ligger nog barnet lågnt upp, och lågnt bak.
Dock måste jag ju säga att det växer fort.. Riktigt fort.. smile

När tråden likväl är uppe, och det berör ämnet.. Vad tror ni man kan få för min A4a idagsläget? Känns inte riktigt som jag vill bygga om den orginal igen, då ser jag hellre någon annan åka runt i den och vara glá.. För glädje lär jag få nog mycket av ändå!big_smile

/Marius

William 2009-02-20

Made of 100% awesomeness
7 Inlägg
12 november 2008
Nej och kommer förmodligen aldrig bli nåt av de heller x)

Sök