4668
Sök

Bmw M5 E60 med konstig Avgassystem ?

1 Inlägg
15 november 2008
#21
_Da_Man_ skrev:
Bilden är tagen på Currency Motors M5a från USA. Enligt dom så ska den kunna leverera upp till 810hk, och toppa strax över 380km/h. Dom har bara byggt en så det här de enda exemplaret i världen.

810hk? :-O
Den orginala M5:an tar ju hur många bilar som helst med dens 500hk
Och så kommer de med en M5:a med 810hk.
Och så ska man tänka på att M5:an inte e nån superbil utan en sedan.
Haha kan föreställa mig hur roligt den kan va o köra den :-D

V10
15 november 2008
#22
Murres60 skrev:
_Da_Man_ skrev:
Bilden är tagen på Currency Motors M5a från USA. Enligt dom så ska den kunna leverera upp till 810hk, och toppa strax över 380km/h. Dom har bara byggt en så det här de enda exemplaret i världen.

810hk? :-O
Den orginala M5:an tar ju hur många bilar som helst med dens 500hk
Och så kommer de med en M5:a med 810hk.
Och så ska man tänka på att M5:an inte e nån superbil utan en sedan.
Haha kan föreställa mig hur roligt den kan va o köra den :-D

Det finns kompressorkit annars från G-Power, steg 3 innebär 730 hk.

0-200 km/h: 10 sek
0-300 km/h: 29 sek
Toppfart: 360 km/h

big_smile

MEN....till det facila priset 890.000 kr yikes

Hur som helst så är avgassystemet här inte original.

V10
15 november 2008
#23
Fastlane skrev:
Turbo ja, dock en ganska kompromissad installation med en del förluster.

Fanns det inte plats i motorrummet?

Det finns massor med plats, men dom kanske tänkte bygga det såhär och då fick det bli så. ASR håller på med att utveckla turbokit till V10:an as we speak...och dom kommer sitta i motorrummet smile

8 Inlägg
15 november 2008
#24
nitrox skrev:
ser ut som så kallade roterande ljuddämpare.

Det var det roligaste jag nånsin läst, haha. big_smile

Schwarz Funf
222 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
#25
Okej, inte original , kan någon/ har någon en schema karta på hur det har kittet ser ut för montering .. Ifall man vill göra en sådan projekt ??
Vore roligt (:

Bmw X5 4.4iA
4.6 Kit, Front och Bak skärm Breddar, Bakljus Black,Angel Eyes

727 Inlägg
15 november 2008
#26
gå in på www.ststurbo.com har jag för mig, där finns universal kit, jag ska göra ett eget kit till min 540 big_smile Har köpt oljepump till oljereturen än så länge, på ststurbo ville de ha 1200 dollar för deras oljepump yikes deras universalkit kostar 2000dollar så de var liiite dyrt för min del

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Schwarz Funf
222 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
#27
Frayze skrev:
gå in på www.ststurbo.com har jag för mig, där finns universal kit, jag ska göra ett eget kit till min 540 big_smile Har köpt oljepump till oljereturen än så länge, på ststurbo ville de ha 1200 dollar för deras oljepump yikes deras universalkit kostar 2000dollar så de var liiite dyrt för min del

Okej! har du lust att berätta hur och vilka grejer du ska använda dig av? Väldigt intresserad ! (helst bilder)
om du har lust smile

Bmw X5 4.4iA
4.6 Kit, Front och Bak skärm Breddar, Bakljus Black,Angel Eyes

122 Inlägg
15 november 2008
#28
Jag tror jag har sett ett clip där de monterade på den bilen som finns på bilden i det första inlägget. Anledningen tror jag var att de va platsbrist i motorrummet och att om man monterade aggregaten under bilen så fick de rättså bra kylning av vinden.

Sen kan man undra om hur kul det blit om man skulle råka slå itu turbosarna om man kör för fort över ett fartgupp.


3 059 Inlägg
15 november 2008
#29
saab93saab skrev:
Jag tror jag har sett ett clip där de monterade på den bilen som finns på bilden i det första inlägget. Anledningen tror jag var att de va platsbrist i motorrummet och att om man monterade aggregaten under bilen så fick de rättså bra kylning av vinden.

Sen kan man undra om hur kul det blit om man skulle råka slå itu turbosarna om man kör för fort över ett fartgupp.

Du får ju sätta dom nånstans mellan bakhjulen så kan dom inte slå i väg-gupp.. Och eftersom du tar bort den/dom bakre ljuddämparna och sätter turbon/turbosarna på dess plats istället så blir det nog den frigång du vill ha.. Hur ofta har du slått i din sista ljuddämpare i ett väg-gupp?

Som du ser på alla bilder så ligger dom inte lägre ner än nått annat under bilen..

Murres60 skrev:
Och så ska man tänka på att M5:an inte e nån superbil utan en sedan.

Ja och fnns ju som bekant som Touring också vilket gör det hela ännu coolare.
En bil som har 507 hk/520 nm och toppar över 320km/h (utan spärr).. ja det är ju bara en vanlig touring.
Skulle vara kul att veta var du drar din gräns för superbil och vad är en superbil?
Senast redigerat av Smajly (15 november 2008)


Schwarz Funf
222 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
#30
Smajly skrev:
saab93saab skrev:
Jag tror jag har sett ett clip där de monterade på den bilen som finns på bilden i det första inlägget. Anledningen tror jag var att de va platsbrist i motorrummet och att om man monterade aggregaten under bilen så fick de rättså bra kylning av vinden.

Sen kan man undra om hur kul det blit om man skulle råka slå itu turbosarna om man kör för fort över ett fartgupp.

Du får ju sätta dom nånstans mellan bakhjulen så kan dom inte slå i väg-gupp.. Och eftersom du tar bort den/dom bakre ljuddämparna och sätter turbon/turbosarna på dess plats istället så blir det nog den frigång du vill ha.. Hur ofta har du slått i din sista ljuddämpare i ett väg-gupp?

Som du ser på alla bilder så ligger dom inte lägre ner än nått annat under bilen..

Murres60 skrev:
Och så ska man tänka på att M5:an inte e nån superbil utan en sedan.

Ja och fnns ju som bekant som Touring också vilket gör det hela ännu coolare.
En bil som har 507 hk/520 nm och toppar över 320km/h (utan spärr).. ja det är ju bara en vanlig touring.
Skulle vara kul att veta var du drar din gräns för superbil och vad är en superbil?

Du, han menar att en M5 inte är en SUPERBIL utan en SPORT bil som är SEDAN vilket är Grymt ovanligt !...

Bmw X5 4.4iA
4.6 Kit, Front och Bak skärm Breddar, Bakljus Black,Angel Eyes

Egenföretagare
999 Inlägg
15 november 2008
#31
Frayze skrev:
gå in på www.ststurbo.com har jag för mig, där finns universal kit, jag ska göra ett eget kit till min 540 big_smile Har köpt oljepump till oljereturen än så länge, på ststurbo ville de ha 1200 dollar för deras oljepump yikes deras universalkit kostar 2000dollar så de var liiite dyrt för min del

Har du någon projekttråd?
Detta måste vara perfekt till BMW V8/V12 där det är trångt som satan i motorrummet big_smile


3 059 Inlägg
15 november 2008
#32
mah88 skrev:
Smajly skrev:
saab93saab skrev:
Jag tror jag har sett ett clip där de monterade på den bilen som finns på bilden i det första inlägget. Anledningen tror jag var att de va platsbrist i motorrummet och att om man monterade aggregaten under bilen så fick de rättså bra kylning av vinden.

Sen kan man undra om hur kul det blit om man skulle råka slå itu turbosarna om man kör för fort över ett fartgupp.

Du får ju sätta dom nånstans mellan bakhjulen så kan dom inte slå i väg-gupp.. Och eftersom du tar bort den/dom bakre ljuddämparna och sätter turbon/turbosarna på dess plats istället så blir det nog den frigång du vill ha.. Hur ofta har du slått i din sista ljuddämpare i ett väg-gupp?

Som du ser på alla bilder så ligger dom inte lägre ner än nått annat under bilen..

Murres60 skrev:
Och så ska man tänka på att M5:an inte e nån superbil utan en sedan.

Ja och fnns ju som bekant som Touring också vilket gör det hela ännu coolare.
En bil som har 507 hk/520 nm och toppar över 320km/h (utan spärr).. ja det är ju bara en vanlig touring.
Skulle vara kul att veta var du drar din gräns för superbil och vad är en superbil?

Du, han menar att en M5 inte är en SUPERBIL utan en SPORT bil som är SEDAN vilket är Grymt ovanligt !...

öhhhh ????


23 Inlägg
15 november 2008
#33
tias aka katten skrev:
är det verkligen så mycket förluster med att ha turbos så långt bak? vet då om en gammal opel med v8 å aggregaten sittande längst bak, visserligen så går den bara 201/402m åt gången men den gör det snabbt

Tryckrören blir rätt långa och stor risk för uppvärming när de går nära avgassystemet.

Tycker allt det får ses som en kompromiss.

Www.fastlaneracing.se <- trackday and racing videoblogg

Schwarz Funf
222 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
#34
Smajly skrev:
mah88 skrev:
Smajly skrev:
saab93saab skrev:
Jag tror jag har sett ett clip där de monterade på den bilen som finns på bilden i det första inlägget. Anledningen tror jag var att de va platsbrist i motorrummet och att om man monterade aggregaten under bilen så fick de rättså bra kylning av vinden.

Sen kan man undra om hur kul det blit om man skulle råka slå itu turbosarna om man kör för fort över ett fartgupp.

Du får ju sätta dom nånstans mellan bakhjulen så kan dom inte slå i väg-gupp.. Och eftersom du tar bort den/dom bakre ljuddämparna och sätter turbon/turbosarna på dess plats istället så blir det nog den frigång du vill ha.. Hur ofta har du slått i din sista ljuddämpare i ett väg-gupp?

Som du ser på alla bilder så ligger dom inte lägre ner än nått annat under bilen..


Ja och fnns ju som bekant som Touring också vilket gör det hela ännu coolare.
En bil som har 507 hk/520 nm och toppar över 320km/h (utan spärr).. ja det är ju bara en vanlig touring.
Skulle vara kul att veta var du drar din gräns för superbil och vad är en superbil?

Du, han menar att en M5 inte är en SUPERBIL utan en SPORT bil som är SEDAN vilket är Grymt ovanligt !...

öhhhh ????

Kanske använde fel ton där sad sorry

Bmw X5 4.4iA
4.6 Kit, Front och Bak skärm Breddar, Bakljus Black,Angel Eyes

3 059 Inlägg
16 november 2008
#35
ingen fara smile


Egenföretagare
999 Inlägg
16 november 2008
#36
Fastlane skrev:
tias aka katten skrev:
är det verkligen så mycket förluster med att ha turbos så långt bak? vet då om en gammal opel med v8 å aggregaten sittande längst bak, visserligen så går den bara 201/402m åt gången men den gör det snabbt

Tryckrören blir rätt långa och stor risk för uppvärming när de går nära avgassystemet.

Tycker allt det får ses som en kompromiss.

http://www.ststurbo.com/uni_installation skrev:
the intake tubing can be fabricated to run from the compressor outlet up to the throttle body.  In most cases, the intake tubing acts as a linear intercooler and will provide 40-50% intercooer efficiency with almost zero pressure drop if designed properly.


Schwarz Funf
222 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
#37
Ingen som har någon schema/karta på vad man behöver och hur man gör ? /// än ststurbo hemsidan?

Bmw X5 4.4iA
4.6 Kit, Front och Bak skärm Breddar, Bakljus Black,Angel Eyes

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 november 2008
#38
mah88 skrev:
Ingen som har någon schema/karta på vad man behöver och hur man gör ? /// än ststurbo hemsidan?

Nej.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 november 2008
#39
Fastlane skrev:
tias aka katten skrev:
är det verkligen så mycket förluster med att ha turbos så långt bak? vet då om en gammal opel med v8 å aggregaten sittande längst bak, visserligen så går den bara 201/402m åt gången men den gör det snabbt

Tryckrören blir rätt långa och stor risk för uppvärming när de går nära avgassystemet.

Tycker allt det får ses som en kompromiss.

Ja nog är det en kompromiss... ingen blir glad av 10meter+ tryckrör och väldigt kalla avgaser som driver aggregaten.  Snacka svajjande laddtryck när WG har en respons på 5sek innan nått händer :S

visst måhända att inget sticker ner mot marken, men nu är det turboaggregat som sitter där och inte hasplåtar. Vill man ha grussprut och smuts kring dem? neee

Var tar man olja till aggregaten? sepparat oljetank med kylare?  returpump för att evekuera oljan ur turbon mm.... omständigt

Sen kan man ju fråga sig var man suger in luften? svårt att hitta kalluft bakom en V10 som stressas till 700hk...

kort sagt, en kass installation.


Vad är nästa steg? en kardanaxeldriven kompressor bakmonterad...
Senast redigerat av torpis (17 november 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 751 Inlägg
17 november 2008
#40
torpis skrev:
Fastlane skrev:
tias aka katten skrev:
är det verkligen så mycket förluster med att ha turbos så långt bak? vet då om en gammal opel med v8 å aggregaten sittande längst bak, visserligen så går den bara 201/402m åt gången men den gör det snabbt

Tryckrören blir rätt långa och stor risk för uppvärming när de går nära avgassystemet.

Tycker allt det får ses som en kompromiss.

Ja nog är det en kompromiss... ingen blir glad av 10meter+ tryckrör och väldigt kalla avgaser som driver aggregaten.  Snacka svajjande laddtryck när WG har en respons på 5sek innan nått händer :S

visst måhända att inget sticker ner mot marken, men nu är det turboaggregat som sitter där och inte hasplåtar. Vill man ha grussprut och smuts kring dem? neee

Var tar man olja till aggregaten? sepparat oljetank med kylare?  returpump för att evekuera oljan ur turbon mm.... omständigt

Sen kan man ju fråga sig var man suger in luften? svårt att hitta kalluft bakom en V10 som stressas till 700hk...

kort sagt, en kass installation.


Vad är nästa steg? en kardanaxeldriven kompressor bakmonterad...

Tror inte det är en "kass" instalation.. man chansar nog inte med sånt på en ny M5..

Who Djaa bless no man curse


Sök