17 november 2008
Trådstartare
snackcalahan skrev:
tips är att kolla/byta kylarslangar och slangklämor sånt som lätt går sönder när det suttit ett tag. speciellt tygaktiga slangarna in till värmepacketet det har gått sönder på alla 240is jag har ägt. Även motorkuddar och andra busningar brukar vilja ge sig efter 20 års brukande
Drönirettab skrev:
Jag ser att slangen mellan insugningsröret och bromsservot verkar vara bytt och då borde den vara någorlunda fräsch, men kolla för säkerhets skull att det inte är hål eller sprickor någonstans på slangen. Om slangen är trasig så kan fyrans cylinder sluta att tända eftersom bränslet på något vis sugs bort från cylindern. Råkade ut för detta själv på den där 240-77 som jag hade förut.
Någonting som man generellt bör se över på en äldre bil, oavsett märke, är batterikablarna och generatorkablarna. Ta loss batterijordkabeln vid karossen och skrapa plåtrent, det sitter mest troligt färg och rost där kabelskon är fastskruvad. Ta även loss batterijordkabeln vid motorblocket och gör rent, byt gärna ut båda jordkablarna till lite grövre (skadar aldrig).
Kolla kablarna vid generatorn och laddregulatorn, det sitter nog en extern laddregulator på innerskärmen eller så. Mät även laddspänningen dels på generatorn och dels på batteriet, spänningen vid 900-1000 motorvarv och endast halvljuset igång bör vara omkring 14-14,4 V. Batteriet ska vara så fulladdat som möjligt vid mätningen.
tack så himla mycket för svar:) något som jag inte vill ska gå sönder är värmepaketet, speciellt inte nu när det är vinter ^^ men som sagt tack så jätte mycket för svar!!
Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt laddtryck . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen, så ock på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag,och förlåt oss våra böter, såsom ock vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten.
Amen!