Tjeenare kära medlemmar, jag har en opel calibra 96'a ute på gårdsplanena och jag har smått tröttnat lite på den lilla 8v motorn som sitter i och jag har frågat runt lite med polare som e riktigt insatta i det här med motor byte och en slunga ur sig att det kanske skulle gå att sätta i en Edelbrock motor 310 Hp calibran, vet att edelbrock för det messta gör motorer till costum byggda bilar som typ street/hot rods lr gammla muskelbilar, men går det verkligen att sätta en edelbrock motor i calibran, finns det rumm i den och hur blir det med servostyrningen och axlarna som driver framhjulen eftersom den e framhjulsdriven:O?? antar att dom kanske måsstebytas, dom är nog inte gjorda för 310hp när det sitter en 8v motor på typ 115-120 hp i den och är det något mer jag bör tareda på innan bygget, tack på förhand
Den är ju baserad på en vanlig cheva v8,lyckas du få i en sån ihop med framhjulsdriften så är det bara att gratulera.. Men en användbar grundregel är: behöver du fråga, klarar du inte av det..
Ja, förutom att de blir mkt svårt att besikta, kan gå som ombyggt så kräver det som bumpe säger mkt ombyggnation. Du lär få bygga ny kardantunnel till Vlådan, samt nya fästen och allt framtill. Bakvagnen slipper du antar jag då de finns grejor till driving bak på dem.
Jag bygger om en fwd till rwd nu, så jag vet vad det innebär. Men visst vore det en kul grej För att få den besiktad måste bilen väga 1520kg.
Varför? Sitter tvärstälda V8or i ett gäng jänkare. Man kan ta både motor o låda med drivaxlar o hela klabbet från en. Det som späkar mest med calibra som jag ser det är höjden på huven.. (Låg) Får det plats en rad fyra under huven så räcker det ju för en V8. Den bygger ju bara en halv cylinder till på längden (Tvären i calibran) och calibrorna finns med små pyttiga V6or? Ja då går väl en lite längre vinkel i också..?
Med insprutning (Från någon modernare bil) så slipper man ju en förgasare som bygger på höjden med luft filter o grejer. Som ombyggt fordon kan man besiktiga max 15kw/100kg bil. Så väljer man en motor som lämnar under 300hkr brukar man klara sig.
Sedan kan man ju ifrågasätta nyttan med en stor V8 i en calibra. Finns ju lättare moddar för o få ut både hästar o vrid ur befintlig motor.