3121
Sök

trimma en volvo 244 dl?

27 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#1
hej jag fick en volvo 244 dl-79 för några dagar sedan med en b21 i som jag vill trimma lite men det finns ju inte så mycke till b21 (som jag vet) men vet nån hur man kan trimma en sån  utan att lägga ut so mycke stålar;D

4 506 Inlägg
16 november 2008
#2
Att trimma en sug motor är aldrig billigt.
För att få messt effekt/pengar så får du
överladda.

Det du kan göra är väll att byta kam o
sådant smått. Sök i forumet så hittar
du ett par 100 trådar om ämmnet.

Vh Wall

Kan du andas kan du dö.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 november 2008
#3
nästan allt som passar till b23 eller b230 passar ju smile kolla på kgtrimning,com

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

16 Inlägg
16 november 2008
#4
byt sväng hjul å koppling från en 740 får mycket bättre vrid... sitter oftast m kam i 740 (131hp) funkar ganska bra i b21. sen kan man ju ta bort fläkten å ställa upp tändningen kostar inte mycket nlir ganska bra smile


Smack that ass!!
2 953 Inlägg
16 november 2008
#5
är ju bara att skaffa en b21et eller nått kostar inte så mkt

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
16 november 2008
#6
sven_liden skrev:
byt sväng hjul å koppling från en 740 får mycket bättre vrid... sitter oftast m kam i 740 (131hp) funkar ganska bra i b21. sen kan man ju ta bort fläkten å ställa upp tändningen kostar inte mycket nlir ganska bra smile

740 finns inte med 131hk i sverige

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

1 800 Inlägg
16 november 2008
#8
xorox_88 skrev:
sven_liden skrev:
byt sväng hjul å koppling från en 740 får mycket bättre vrid... sitter oftast m kam i 740 (131hp) funkar ganska bra i b21. sen kan man ju ta bort fläkten å ställa upp tändningen kostar inte mycket nlir ganska bra smile

740 finns inte med 131hk i sverige

740GLE med B230E har just 131hk.
Men dessa har V-kam och inte M.
Att montera svänghjul osv från 740 är inte att rekommendera, 21:orna kan va sega som dom är och då hänger man inte dit ett svänghjul som är dubbelt så tungt.
Att montera en M-kam är lika med död, det finns ingen med vetskap om denna kam som skulle få för sig att använda den till nåt annat än blomsterpinne...


16 Inlägg
16 november 2008
#9
jag har monterat 740 sväng + koppling + låda på min nästan samma drag som i en 740 med sprut...m kam måtte väl vara bättre än a kam men men vad vet jag


Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
17 november 2008
#10
Jag hade en 240GL -80 med samma motor och det jag gjorde på den va att jag planade toppen litegrann och monterade i en K-kam från B23E och sen en weber 32/36 förgasare(går även med 36/36) på ett B230K insug och allt detta om man gör det själv och köper grejerna på skroten så blir detta väldigt billigt och motorn blir mycke roligare!!!

Här finns ett videoklipp från bilen
http://www.youtube.com/watch?v=G0ZvPDe0Ezg

OBS här är grejerna bara på monterade och det går säkert att ställa in och förbättra lite till, komihåg att jag hade väldans problem med tjuvluft vid förgasarfoten men det va bara för att jag använde B230K förgasarens plast mellanlägg och det skulle jag inte ha gjort utan haft nå annat, men men.

Här är bilen, dock är den skrotad...
http://www.garaget.org/?car=22940

//Per-Arne

Blyfot
829 Inlägg
17 november 2008
#11
Volvo_Perka skrev:
Jag hade en 240GL -80 med samma motor och det jag gjorde på den va att jag planade toppen litegrann och monterade i en K-kam från B23E och sen en weber 32/36 förgasare(går även med 36/36) på ett B230K insug och allt detta om man gör det själv och köper grejerna på skroten så blir detta väldigt billigt och motorn blir mycke roligare!!!

Här finns ett videoklipp från bilen
http://www.youtube.com/watch?v=G0ZvPDe0Ezg

OBS här är grejerna bara på monterade och det går säkert att ställa in och förbättra lite till, komihåg att jag hade väldans problem med tjuvluft vid förgasarfoten men det va bara för att jag använde B230K förgasarens plast mellanlägg och det skulle jag inte ha gjort utan haft nå annat, men men.

Här är bilen, dock är den skrotad...
http://www.garaget.org/?car=22940

¨
36/36 är att föredra...

De bästa är ju om du lyckas hitta en h-kam. de finns ju även omslipade kamar att köpa men inget ja skulle göra. sen minns ja inte riktigt vilken topp men du behöver minst en 398 topp har ja för mig dom heter. kom på b21 -81 om jag minns rätt. Sen är ju att lätta svänghjulet också ett het tips. sport luftfilter ta bort hö fläkten oc byta till simons dämpare...

rinner iväg fort i pengar. mest effekt för lägsta belopp får du om du byter till en b21et

"bara en mor kan älska en sån son"

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
17 november 2008
#12
Jag körde med standard 160-topp som är likadan som en 398topp, dock som sagt planad och totalt rengjord, slipade ventiler, lite slipad i kanalerna å så å den funkade kanon.

Att byta till 398 topp gör ingen större skillnad, 405 topp i så fall och ska man köra med förgasare så är det 405-topp från B23ET som gäller för dom har inga spridarhål i topparna enklast att göra så men funkar ju att köra annan 405topp också och låta dom mekaniska spridarna sitta kvar bara men det ser lite lustigt ut tycker jag.

Bästa topparna är ju 530/531 toppar som har lite mindre kylkanaler och större anliggningsyta mot toppackningen så då sticker inte den lika lätt, annars är dom nästan likadana som dom äldre men man får ju även nya ventilkåpan då också smile

Med H-kam kan motorn bli en aning orolig och ha lite ryckig gång så K-kammen skulle nog jag ha satsat på eller om man vill kosta på och skaffa en KG-kam.

//Per-Arne

Blyfot
829 Inlägg
17 november 2008
#13
h-kamen ger mer effekt. 398 toppen går att hämta ur mer effekt ur än en 160. de den går att bearbeta mer. de var budet han pratade om. 398 toppar slänger folk efter en. 405 kostar dyrt

"bara en mor kan älska en sån son"

403 Inlägg
17 november 2008
#14
xorox_88 skrev:
sven_liden skrev:
byt sväng hjul å koppling från en 740 får mycket bättre vrid... sitter oftast m kam i 740 (131hp) funkar ganska bra i b21. sen kan man ju ta bort fläkten å ställa upp tändningen kostar inte mycket nlir ganska bra smile

740 finns inte med 131hk i sverige

de va ju jävligt konstigt för min 744gle med b230e hade 131 och den va svensksåld!!!

Blyfot
829 Inlägg
17 november 2008
#15
740 finns i följande varianter
96kwb230e
96kwb23e
82kwb230a
86kwb230k
83kwb230f
100kw b230fb
117,114kw b234f
134b230et
121,115kwb230ft
140kw b230ft (turbo 90)

"bara en mor kan älska en sån son"

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
17 november 2008
#16
GripenT16 skrev:
xorox_88 skrev:
sven_liden skrev:
byt sväng hjul å koppling från en 740 får mycket bättre vrid... sitter oftast m kam i 740 (131hp) funkar ganska bra i b21. sen kan man ju ta bort fläkten å ställa upp tändningen kostar inte mycket nlir ganska bra smile

740 finns inte med 131hk i sverige

de va ju jävligt konstigt för min 744gle med b230e hade 131 och den va svensksåld!!!

okej.. de är inte helt omöjligt, kollade på wikepedia å där stog de inget om b230e hk. såg bara att de stog att de fanns en motor som hade 131 hk med den fanns inte i sverige..
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_740

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 november 2008
#17
Har ett komplett turbokonventeringkitt ifall du är intresserad. Är väl egentligen till en B20 men det funkar ju till en B21 oxå?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Forummoderator
26 375 Inlägg
17 november 2008
#18
xorox_88 skrev:
GripenT16 skrev:
xorox_88 skrev:

740 finns inte med 131hk i sverige

de va ju jävligt konstigt för min 744gle med b230e hade 131 och den va svensksåld!!!

okej.. de är inte helt omöjligt, kollade på wikepedia å där stog de inget om b230e hk. såg bara att de stog att de fanns en motor som hade 131 hk med den fanns inte i sverige..
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_740

Ursäkta men hade inte 740in med 131 hästar en annan kam, jämfört med 240:in som hade 129?
Rätta mig om jag har fel?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 506 Inlägg
17 november 2008
#19
Vill bara tippsa om denna tråden för er som ej sett den än.
Här har ni mkt mkt fakta.


http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106228

Kan du andas kan du dö.

3 650 Inlägg
17 november 2008
#20
extraktorgrenrör, 531topp (eller portat,planad originaltopp) v eller vx kam, 2,5" system + lite finlir å nya oljor överallt tongue



Sök