hej jag fick en volvo 244 dl-79 för några dagar sedan med en b21 i som jag vill trimma lite men det finns ju inte så mycke till b21 (som jag vet) men vet nån hur man kan trimma en sån utan att lägga ut so mycke stålar;D
byt sväng hjul å koppling från en 740 får mycket bättre vrid... sitter oftast m kam i 740 (131hp) funkar ganska bra i b21. sen kan man ju ta bort fläkten å ställa upp tändningen kostar inte mycket nlir ganska bra
byt sväng hjul å koppling från en 740 får mycket bättre vrid... sitter oftast m kam i 740 (131hp) funkar ganska bra i b21. sen kan man ju ta bort fläkten å ställa upp tändningen kostar inte mycket nlir ganska bra
740 finns inte med 131hk i sverige
Zombies, coming soon to a city near you! www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
byt sväng hjul å koppling från en 740 får mycket bättre vrid... sitter oftast m kam i 740 (131hp) funkar ganska bra i b21. sen kan man ju ta bort fläkten å ställa upp tändningen kostar inte mycket nlir ganska bra
740 finns inte med 131hk i sverige
740GLE med B230E har just 131hk. Men dessa har V-kam och inte M. Att montera svänghjul osv från 740 är inte att rekommendera, 21:orna kan va sega som dom är och då hänger man inte dit ett svänghjul som är dubbelt så tungt. Att montera en M-kam är lika med död, det finns ingen med vetskap om denna kam som skulle få för sig att använda den till nåt annat än blomsterpinne...
jag har monterat 740 sväng + koppling + låda på min nästan samma drag som i en 740 med sprut...m kam måtte väl vara bättre än a kam men men vad vet jag
Jag hade en 240GL -80 med samma motor och det jag gjorde på den va att jag planade toppen litegrann och monterade i en K-kam från B23E och sen en weber 32/36 förgasare(går även med 36/36) på ett B230K insug och allt detta om man gör det själv och köper grejerna på skroten så blir detta väldigt billigt och motorn blir mycke roligare!!!
OBS här är grejerna bara på monterade och det går säkert att ställa in och förbättra lite till, komihåg att jag hade väldans problem med tjuvluft vid förgasarfoten men det va bara för att jag använde B230K förgasarens plast mellanlägg och det skulle jag inte ha gjort utan haft nå annat, men men.
Jag hade en 240GL -80 med samma motor och det jag gjorde på den va att jag planade toppen litegrann och monterade i en K-kam från B23E och sen en weber 32/36 förgasare(går även med 36/36) på ett B230K insug och allt detta om man gör det själv och köper grejerna på skroten så blir detta väldigt billigt och motorn blir mycke roligare!!!
OBS här är grejerna bara på monterade och det går säkert att ställa in och förbättra lite till, komihåg att jag hade väldans problem med tjuvluft vid förgasarfoten men det va bara för att jag använde B230K förgasarens plast mellanlägg och det skulle jag inte ha gjort utan haft nå annat, men men.
De bästa är ju om du lyckas hitta en h-kam. de finns ju även omslipade kamar att köpa men inget ja skulle göra. sen minns ja inte riktigt vilken topp men du behöver minst en 398 topp har ja för mig dom heter. kom på b21 -81 om jag minns rätt. Sen är ju att lätta svänghjulet också ett het tips. sport luftfilter ta bort hö fläkten oc byta till simons dämpare...
rinner iväg fort i pengar. mest effekt för lägsta belopp får du om du byter till en b21et
Jag körde med standard 160-topp som är likadan som en 398topp, dock som sagt planad och totalt rengjord, slipade ventiler, lite slipad i kanalerna å så å den funkade kanon.
Att byta till 398 topp gör ingen större skillnad, 405 topp i så fall och ska man köra med förgasare så är det 405-topp från B23ET som gäller för dom har inga spridarhål i topparna enklast att göra så men funkar ju att köra annan 405topp också och låta dom mekaniska spridarna sitta kvar bara men det ser lite lustigt ut tycker jag.
Bästa topparna är ju 530/531 toppar som har lite mindre kylkanaler och större anliggningsyta mot toppackningen så då sticker inte den lika lätt, annars är dom nästan likadana som dom äldre men man får ju även nya ventilkåpan då också
Med H-kam kan motorn bli en aning orolig och ha lite ryckig gång så K-kammen skulle nog jag ha satsat på eller om man vill kosta på och skaffa en KG-kam.
h-kamen ger mer effekt. 398 toppen går att hämta ur mer effekt ur än en 160. de den går att bearbeta mer. de var budet han pratade om. 398 toppar slänger folk efter en. 405 kostar dyrt
byt sväng hjul å koppling från en 740 får mycket bättre vrid... sitter oftast m kam i 740 (131hp) funkar ganska bra i b21. sen kan man ju ta bort fläkten å ställa upp tändningen kostar inte mycket nlir ganska bra
740 finns inte med 131hk i sverige
de va ju jävligt konstigt för min 744gle med b230e hade 131 och den va svensksåld!!!
byt sväng hjul å koppling från en 740 får mycket bättre vrid... sitter oftast m kam i 740 (131hp) funkar ganska bra i b21. sen kan man ju ta bort fläkten å ställa upp tändningen kostar inte mycket nlir ganska bra
740 finns inte med 131hk i sverige
de va ju jävligt konstigt för min 744gle med b230e hade 131 och den va svensksåld!!!
okej.. de är inte helt omöjligt, kollade på wikepedia å där stog de inget om b230e hk. såg bara att de stog att de fanns en motor som hade 131 hk med den fanns inte i sverige.. http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_740
Zombies, coming soon to a city near you! www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
de va ju jävligt konstigt för min 744gle med b230e hade 131 och den va svensksåld!!!
okej.. de är inte helt omöjligt, kollade på wikepedia å där stog de inget om b230e hk. såg bara att de stog att de fanns en motor som hade 131 hk med den fanns inte i sverige.. http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_740
Ursäkta men hade inte 740in med 131 hästar en annan kam, jämfört med 240:in som hade 129? Rätta mig om jag har fel?
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.