3705
Sök

Hur mycke kan man ladda med en 740tic??

553 Inlägg
16 november 2008
#21
Hur mycket extraeffekt får man ut genom att bara ställa upp trycket då på ett ungefär ?

587 Inlägg
16 november 2008
#22
när fuelcuten går i känns det som du vrider om nyckeln till av läge  medans du kör kan man säga.

jag skulle kunna tänka mej att du får fuelcut runt 0.9 - 1 bar ca när du inte har chippat den men det kommer säkert nån å säger att du kan ladda hur mkt som helst orginal utan att det blir så...

vill du ha exakta svar så kolla http://forum.turboperformanceclub.com/


300 Inlägg
16 november 2008
#23
einherjer skrev:
när fuelcuten går i känns det som du vrider om nyckeln till av läge  medans du kör kan man säga.

jag skulle kunna tänka mej att du får fuelcut runt 0.9 - 1 bar ca när du inte har chippat den men det kommer säkert nån å säger att du kan ladda hur mkt som helst orginal utan att det blir så...

vill du ha exakta svar så kolla http://forum.turboperformanceclub.com/

haha grabbar jag kör 1.5bar i min GL motor helt oröd sen 88 "klenstaksmotorn" utan problem å slangen har hoppat tit som tätt me dock är de ju ingen bruksbil så går den sönder så går de.. volvos motorer är rätt över dim orginal men 1bar lär du kunna köra me utan att göra nåt å de kan du behöva för den värkade inte gå så bra på rr träffen i anderstorp

glömde skriva att jag fortfarande kör med lh 2.4 GL box med 1.5 i ladd tongue

över 89 så fick alla volvos rödblock dom grova stakarna så kolla vad du har för årsmodell under 89 så är de dom klena
Senast redigerat av 142R (16 november 2008)


406 Inlägg
16 november 2008
#24
mrbuggy skrev:
Wernering skrev:
Hej, tänkte kolla hur mycke man vågar ställa upp laddet på en 740tic, orginal i övrigt! Vad är de som går sönder först och vid vilket tryck går de sönder? Så man kan lägga sig lite under de.

Inget alls mer tryck  ...den e inte optimerad för mer ladd.....!

O fasen? Konstigt, för jag kör en 945:a dagligen som gått med pluggat T-kors sen den var ny.. = Laddar på så pass bra att den spikar..
Visst, det är väl inte optimalt att den inte får soppa och tändning som den ska, men det är ju en Volvo! smile
Trots det har den idag gått 39700mil och går fortfarande klockrent.. cool
Senast redigerat av Karlie (16 november 2008)


518 Inlägg
16 november 2008
#25
å jag ljuger så jag tror mej själv. det finns inte en möjlighet i världen att det går att köra 1.5 bars ladd på en ochippad volvo motor utan att få fuelcuts & spikningar.

man undrar ju isåfall varför det överhuvudtaget finns chip till dessa då man kan ladda precis hur mkt man vill utan att tändning eller soppatillförsel sätter gränserna.

men det är väl mirakelgrejer de där motorerna å chippen är till endast för att vissa inte insett att chippen inte behövs.

trådskaparen: ladda på lika mkt som dom andra här utan att göra nåt annat men glöm inte att tacka alla dom sagt åt dej att ladda på ordentligt när din motor rasat.
Senast redigerat av Karl-Bertil (16 november 2008)

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

300 Inlägg
16 november 2008
#26
Karl-Bertil skrev:
å jag ljuger så jag tror mej själv. det finns inte en möjlighet i världen att det går att köa 1.5 bars ladd på en ochippad volvo motor utan att få fuelcuts & spikningar.

man undrar ju isåfall varför det överhuvudtaget finns chip till dessa då man kan ladda precis hur mkt man vill utan att tändning eller soppatillförsel sätter gränserna.

du får gärna komma hit å provåka? eller vill du ha en film? bilen är en gl med lh 2.4 som jag inte fått å funka med turbosoppa box så jag kör gl soppabox med en chipad guldtändbox å t5 spridare med turbo btr å 3" 760 lmm bara komma hit om du tror jag ljuger



<----de är förövrigt gle'n jag pratar om

kan inte säga mer en att på alla turbobilar jag haft så har jag alltid kört runt 1bar å på polarnas å brossernas me så typ 20 volvos kan inte ha fel?
Senast redigerat av 142R (16 november 2008)


518 Inlägg
16 november 2008
#27
motor helt oröd sen 88  - står det......

sattt det t5 spridare å chippad box i den redan när den var ny?


man måste se till att den får tillräckligt med soppa å tändningen är rätt annars går det åt h-vete punkt slut.
Senast redigerat av Karl-Bertil (16 november 2008)

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

300 Inlägg
16 november 2008
#28
Karl-Bertil skrev:
motor helt oröd sen 88  - står det......

sattt det t5 spridare å chippad box i den redan när den var ny?

motor= topp, block?


518 Inlägg
16 november 2008
#29
ja men nu handlar det ju om grejer runt ikring med såsom spridare osv för annars hade det ju inte gått eller hur.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

300 Inlägg
16 november 2008
#30
Karl-Bertil skrev:
ja men nu handlar det ju om grejer runt ikring med såsom spridare osv för annars hade det ju inte gått eller hur.

nu va de så att dom ville veta vad som går sönder? å då skrev jag att jag kör med en orörd gl motor sen 88 block, topp som förövrigt alla säger inte håller å jag kör med 1.5 i ladd med den med gl soppa box utan spik..


518 Inlägg
16 november 2008
#31
t5 spridarna ser ju till att den får tillräckligt med soppa för att inte spika, tändboxen likaså.

hela grejen med tråden var ju hur mkt han kunde ladda ORGINAL dvs inte bytt ett skit nånstans varken i eller runt motorn å då försöker jag få folk att fatta det att det inte går att bara vrida upp laddtrycket hur mkt som helst för det finns saker som tex laddtrycksspärr som sätter p för det just för att inte motorn ska paja.


viadre så är det bästa att skaffa sej :

nån form av avgassystem , sportfilter chippad box innan man börjar labba med laddtryck bara för att vara på någorlunda säkra sidan.

har jag fel?

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

300 Inlägg
16 november 2008
#32
Karl-Bertil skrev:
t5 spridarna ser ju till att den får tillräckligt med soppa för att inte spika, tändboxen likaså.

hela grejen med tråden var ju hur mkt han kunde ladda ORGINAL dvs inte bytt ett skit nånstans varken i eller runt motorn å då försöker jag få folk att fatta det att det inte går att bara vrida upp laddtrycket hur mkt som helst för det finns saker som tex laddtrycksspärr som sätter p för det just för att inte motorn ska paja.


viadre så är det bästa att skaffa sej :

nån form av avgassystem , sportfilter chippad box innan man börjar labba med laddtryck bara för att vara på någorlunda säkra sidan.

har jag fel?

ne du har rätt men för de första så får jag ju inte dom 391cc'n som spridarna ger bara för att jag har dom då jag kör gl soppabox, han har ju fortfarande 300cc på sina spridare då han har sin turbo soppa box?

men 1bar ska de gå å ladda med en volvo turbo med motor över 89, då de är 0,6 orginal, Men sen finns de ju dom som bara höjer jätte mycket å tror de ska funka


518 Inlägg
16 november 2008
#33
nej man får inte automatiskt ut det som spridarna ska flöda bara för att det står tex 391cc på dom, antingen så fixar man det genom då chipning eller genom att fuska med höjt bränsletryck som i sin tur KAN ge skum spridarbild med åtföljande motorproblem av varierande sort.

men det är ju en parantes då tråden handlar om orginal i allt förutom då höjt laddtryck.

nånstans får man ju laddtrycksstopp i form av klippt tändning / bränsle å där tar det roliga slut tills man chippar för att ge mer soppa å en annan tändning ( nu vet jag inte hur det är med gamla Volvo huruvida boxarna styr tändnnigen men generellt sett styr ju chippen bränsle å tändning )
Senast redigerat av Karl-Bertil (16 november 2008)

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

Entreprenör
1 784 Inlägg
17 november 2008
#34
De finns ju en anledning till att 740 tic:en inte e ställd på mera ladd från början...förstår ju vem som helst...eller...?

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 november 2008
#35
mrbuggy skrev:
De finns ju en anledning till att 740 tic:en inte e ställd på mera ladd från början...förstår ju vem som helst...eller...?

äh, Tranemo ligger ganska nära Ljungby. låt han pystrimma så bygger jag ihop en ny FT botten så det finns klart att köpa när det rasar för honom. Inget ont utan något gott med sig smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Avstängd
1 266 Inlägg
17 november 2008
#36
Laddtrycksspärren går väl att koppla ur ? under pedalerna...

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

Pan
17 november 2008
#37
Stoppa i ett bättre beg FT/FK motor men släng på org sprutet borde väl funka eller? Då pallar den ju med lite mer iaf smile

238 Inlägg
17 november 2008
#38
einherjer skrev:
jag har inte sprängt nån ic men så har jag inte laddat över 1.1 bar heller just för att jag inte litar på hållbarheten på plastgavlarna helt enkelt men man kan ju alltid chansa , det är ju så kul när saker pajar.....

ja håller nog lite me.

inga större problem.

köp en i alu för 1000kr

så kan ni ladda på pojkar och flickor:D

www.klracing.se

133 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
#39
ok, nu har de görjat spåra ur lite här, men de är alltid lika kul att läsa sånt:)
nu har jag iaf ställt upp laddet, blev lite mer än de va tänkt, så för ställa ner de lite igen. nu flög han upp i ca 1,5, va skit kul till en början men feter ett tag började den slå ifrån vid 1,2, inga spikningar dock. så nu kommer jag ställa de på 1 sen får jag väl se hur länge de håller:P nån som vet hur man kollar hur gammal motorn är nåt nr nån stans? för enligt föra ägaren ska den va bytt till en 940ltt men man kan ju tyvär inte alltid lita på vad folk säger:|


133 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
#40
torpis skrev:
mrbuggy skrev:
De finns ju en anledning till att 740 tic:en inte e ställd på mera ladd från början...förstår ju vem som helst...eller...?

äh, Tranemo ligger ganska nära Ljungby. låt han pystrimma så bygger jag ihop en ny FT botten så det finns klart att köpa när det rasar för honom. Inget ont utan något gott med sig smile

de kan du göra:) men kan ju tyvär inte låva att min rasar. om de dom flästa här har sagt stämmer, så kommer den nog inte de:P



Sök