4478
Sök

"Vad håller orginalstakar för!?" Varför denna j&vla fråga hela tiden?

2 014 Inlägg
22 november 2008
#21
Visst spelar det roll vilken maskin man utgår från, men även en GTR-motor går att rasa vid blygsamma effekter om man bygger/använder den på fel sätt.

De flesta som bygger på en RB26DETT brukar ge sig på det interna runt 600 hk, men det går alltså att plocka en bra bit mer om man vet vad man pysslar med.

Förresten, du sa ju att det inte behövde vara Volvo.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Refined
1 770 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#22
Alecci skrev:
Visst spelar det roll vilken maskin man utgår från, men även en GTR-motor går att rasa vid blygsamma effekter om man bygger/använder den på fel sätt.

De flesta som bygger på en RB26DETT brukar ge sig på det interna runt 600 hk, men det går alltså att plocka en bra bit mer om man vet vad man pysslar med.

Förresten, du sa ju att det inte behövde vara Volvo.

Exakt!
Ne, behöver givetvis inte vara Volvo, men jag tog det som mitt exempel efter som jag vet fakta till 100%
Men det är bara kul att höra om andra motorer/bilmärken

Whatever :)
1 652 Inlägg
22 november 2008
#23
Sorry för att jag hoppar lite här tongue
Men jag har börjat med ombygge på min B234F har funderat på att byta ut stakar/kolvar osv men nu är jag väl fick läsa detta kanon fina inlägg ( tråd ) så vette fan om jag bara kollar över dem och ser så de är raka så de inte har knäckt sig. annars kommer jag montera på en kompressor och lite annat smått och gott.
Är så himla trött på att turbo tjöt smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Billackerare
58 Inlägg
22 november 2008
#24
Stakar kan även ge upp tack vare ett alldeles för högt avgastryck från grenrörs-sidan då avgaser trycks tillbaka in i cylindern.


1 062 Inlägg
22 november 2008
#25
ska vi snacka extremt Jens G från sävar har ju lyckats plocka ut över 600hk ur sin b20 å det e med org bottendel cool

här e en länk till hans bil

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … ;start=375
mvh

Team Björkeryd

Refined
1 770 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
#26
wildboy_87_ skrev:
ska vi snacka extremt Jens G från sävar har ju lyckats plocka ut över 600hk ur sin b20 å det e med org bottendel cool

här e en länk till hans bil

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … ;start=375
mvh

Jag har kollat upp det där, och det stämmer inte alls. Han kör med smidda kolvar och M stakar.
Så det stämmer inte riktigt
Senast redigerat av Zwudda (23 november 2008)

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
23 november 2008
#27
KHRacing skrev:
Vet en som laddade 2,7 med en b23 med orginaldelar  - 519hk - Kommer i BS snart, rostskyddsrödmålad 242 T

Ä de den fula med g-keps på??


230 Inlägg
24 november 2008
#28
Zwudda skrev:
Så, vad håller då ett par orginalstakar för?

Mycket mycket svårt att säga! Beror helt på hur motorn kommer att hanteras, styrsystem mm mm.
En polare åkte 571hk/749Nm på driven @2.2bar laddtryck med ett KX700 aggregat i en 740 GLT 16v (B234, sugaren) På standard kolvar/stakar/kammar/topp. Enbart kompsänkt.
Och jodå, det höll riktigt riktigt länge, en bra bit över 500 riktigt hårda mil på gatan.
Även på klistrad 402m, M/H slicks och launch control fungerade det riktigt bra. Han åkte ~11.50s @~196km/h, med full inredning inklusive reservdäck!!!
Sen höjdes laddet till ~2.5 bar, men då sprack alu intercoolern.
Tillslut sa en vevstake upp sig och gjorde ett trevligt hål i blocket, detta hände @ 2.35bar laddtryck, men p.g.a. en spikning i motorn. Inte det höga laddet.

Det finns ju även personer som bara pyser upp sitt laddtryck mekaniskt utan att veta vad de egenteligen gör. Då slutar det ofta i att en vevstake tittar ut i blocket, och då kanske bara runt 200hk i motorn. Och då oftast på grund av att det spikar.

Det jag vill säga är att så länge man vet hur man mappar och kör med ett bra styrsystem så kan man pressa ut otroliga effekter med standrad delar.
Som sagt, beror på hur bilen kommer hanteras
Standard innuti, men lite trevligare på utsidan tongue

Hmm hur kan de få så mycket effekt med den låga grundeffekten ?
Visst har dom 150hk orginal? ska ju behövas minst 3bars laddtryck för att nå
571hk på däcken då?
Vilken bänk var de?

1 827 Inlägg
24 november 2008
#29
Så som jag ser det så är det när stakarna sträcks dom ger upp... Med en sträckning menar jag inte att kolven blir längre, utan att vevlagerytan blir oval och därmed skär vevlagret. Många ras där kolven sticker ut beror på detta alternativt att lagret rasat pga för dålig smörjning.

Hur mycket laddtryck en stake klarar av har mindre med saken att göra, men ska man hårdtrimma en sugmotor så är det lättare att räkna ut vilket varvtal en stake sträcker sig vid.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

4 001 Inlägg
24 november 2008
#30
Eisenhut skrev:
Så som jag ser det så är det när stakarna sträcks dom ger upp... Med en sträckning menar jag inte att kolven blir längre, utan att vevlagerytan blir oval och därmed skär vevlagret. Många ras där kolven sticker ut beror på detta alternativt att lagret rasat pga för dålig smörjning.

Hur mycket laddtryck en stake klarar av har mindre med saken att göra, men ska man hårdtrimma en sugmotor så är det lättare att räkna ut vilket varvtal en stake sträcker sig vid.

du är i närheten av sanningen där, det är oftast inte varvet utan någon slags bromsning som orsakar brott på vevstaken som t.ex en spikning eller t.o.m motorbromsning till övervarv.

en orginalstake kan hålla att varva till 9000rpm 10.000ggr men sen motorbromsar man den till 7000rpm och då går den av.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

8 156 Inlägg
24 november 2008
#31
Det handlar kanske mer om körstil?
Kanske inte så många här som motorbromsar med en trimmad motor,
eller som inte åtgärdar spikningar när dom uppkommer?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 062 Inlägg
24 november 2008
#32
Zwudda skrev:
wildboy_87_ skrev:
ska vi snacka extremt Jens G från sävar har ju lyckats plocka ut över 600hk ur sin b20 å det e med org bottendel cool

här e en länk till hans bil

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … ;start=375
mvh

Jag har kollat upp det där, och det stämmer inte alls. Han kör med smidda kolvar och M stakar.
Så det stämmer inte riktigt

m-stakar och smidda kolvar volvo har smidda kolvar å m-staken e ju org det va väl det vi snackade om i denna tråden lr?

mvh

Team Björkeryd

4 001 Inlägg
24 november 2008
#33
wildboy_87_ skrev:
Zwudda skrev:
wildboy_87_ skrev:
ska vi snacka extremt Jens G från sävar har ju lyckats plocka ut över 600hk ur sin b20 å det e med org bottendel cool

här e en länk till hans bil

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … ;start=375
mvh

Jag har kollat upp det där, och det stämmer inte alls. Han kör med smidda kolvar och M stakar.
Så det stämmer inte riktigt

m-stakar och smidda kolvar volvo har smidda kolvar å m-staken e ju org det va väl det vi snackade om i denna tråden lr?

mvh

M-staken kan jag hålla med om att den är orginal men smidda kolvar är inte orginal i en Volvo B20

Edit: Vilken Volvo-motor har haft smidda kolvar original?
Senast redigerat av kolvas (24 november 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Kinna
146 Inlägg
24 november 2008
#34
b23et som satt i gamla 760 hade det


4 001 Inlägg
24 november 2008
#35
tizon skrev:
b23et som satt i gamla 760 hade det

o fan, då lärde man sig nåt nytt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 062 Inlägg
24 november 2008
#36
ok jag kollade upp hans kolvar visst det e inte volvos kolvar utan vw bubbla kolvar men iaf dem e fortfarande org kolvar tongue inga spec beställda smidda grejjer

mvh
Senast redigerat av wildboy_87_ (24 november 2008)

Team Björkeryd

1 827 Inlägg
24 november 2008
#37
kolvas skrev:
en orginalstake kan hålla att varva till 9000rpm 10.000ggr men sen motorbromsar man den till 7000rpm och då går den av.

Det är också en extrem skillnad på att varva upp i 9000 och att hårddra den i 9000, tex vid toppfartstest mm. Då kommer en stake som ej är byggd för den påfrestningen att kasta in handduken.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

4 001 Inlägg
25 november 2008
#38
Eisenhut skrev:
kolvas skrev:
en orginalstake kan hålla att varva till 9000rpm 10.000ggr men sen motorbromsar man den till 7000rpm och då går den av.

Det är också en extrem skillnad på att varva upp i 9000 och att hårddra den i 9000, tex vid toppfartstest mm. Då kommer en stake som ej är byggd för den påfrestningen att kasta in handduken.

jepp, därför var jag lite nervös när vi hade nästan 1km kvar på rakan och det var fullt urvarvat på 4:an... jag åker med orginalstakar och att pressa på nästan 9000rpm i 1km var jag inte så sugen på.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Refined
1 770 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#39
immy skrev:
Zwudda skrev:
Så, vad håller då ett par orginalstakar för?

Mycket mycket svårt att säga! Beror helt på hur motorn kommer att hanteras, styrsystem mm mm.
En polare åkte 571hk/749Nm på driven @2.2bar laddtryck med ett KX700 aggregat i en 740 GLT 16v (B234, sugaren) På standard kolvar/stakar/kammar/topp. Enbart kompsänkt.
Och jodå, det höll riktigt riktigt länge, en bra bit över 500 riktigt hårda mil på gatan.
Även på klistrad 402m, M/H slicks och launch control fungerade det riktigt bra. Han åkte ~11.50s @~196km/h, med full inredning inklusive reservdäck!!!
Sen höjdes laddet till ~2.5 bar, men då sprack alu intercoolern.
Tillslut sa en vevstake upp sig och gjorde ett trevligt hål i blocket, detta hände @ 2.35bar laddtryck, men p.g.a. en spikning i motorn. Inte det höga laddet.

Det finns ju även personer som bara pyser upp sitt laddtryck mekaniskt utan att veta vad de egenteligen gör. Då slutar det ofta i att en vevstake tittar ut i blocket, och då kanske bara runt 200hk i motorn. Och då oftast på grund av att det spikar.

Det jag vill säga är att så länge man vet hur man mappar och kör med ett bra styrsystem så kan man pressa ut otroliga effekter med standrad delar.
Som sagt, beror på hur bilen kommer hanteras
Standard innuti, men lite trevligare på utsidan tongue

Hmm hur kan de få så mycket effekt med den låga grundeffekten ?
Visst har dom 150hk orginal? ska ju behövas minst 3bars laddtryck för att nå
571hk på däcken då?
Vilken bänk var de?

Den bromsades i en bänk imellan Horred och Björketorp. Vet ej vad den heter tyvärr. Om du tvivlar på detta så kan du ta och kika i Street n Stripp, kommer inte ihåg nummer, men det var i somras.  Och uppenbarligen behövs det inte 3 bar i laddtryck för att uppnå den effekten. Och personen som ägen denna bil är högst seriös, jobar på Igmad (om du känner igen det)

Refined
1 770 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#40
Phaetoon skrev:
Det handlar kanske mer om körstil?
Kanske inte så många här som motorbromsar med en trimmad motor,
eller som inte åtgärdar spikningar när dom uppkommer?

Precis. Motverkar man direkt problemen när de uppstår så kommer man långt!


Sök