3773
Sök

får man fler hästar om man tar bort katalysatorn?

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
23 november 2008
#61
påturbo bil tjänar du att ta bort!
Sen är det 12.000 böter om du åker dit med wink
Miljöbrott

C H E V R O L E T <3

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 november 2008
#62
ralle_91 skrev:
tack för alla svaren!! men om man nu rensar katalysatorn då kan man inte få tillbaka den till ursprung igen väll ifall den skulle låta för mycket?? och jag förstod inte innan när en förklara hur man ska rensa den hur gör man?? (jag ska inte ta bort de men är lite nyfiken bara)

Rensa katen gör man med ett järnrör eller liknande. Bara att slå rakt igenom. Problemet är att insidan kommer bli allt annat än slät och det är inte så bra. Bäst vore att skära isär en kat och sedan tömma den och lägga i ett rakt rör rakt igenom.

mpasak skrev:
Din bil har en turbo motor Alecci den vill inte ha mot tryck, inte så konstigt att den blir piggare.
En sug motor ska ha ett visst mot tryck för att gå som den ska.

Å nej. Inte igen.

TenZer skrev:
Alecci skrev:
2-4 hk låter lite, men vad vet jag...

På R34 GTR är skillnaden 8 hk på hjulen i skillnad mellan en "genomsnittlig" racekat och decat... Skillnaden testad på rullande landsväg. Undrar just hur mycket original katalysator stryper...

Jag vet inte säkert men jag har hört någonstans mellan 2-4kusar, självklart lite mer om vi pratar om en överladdad motor.Den R34 GTR du nämnde är säkerligen "lite" trimmad samt turbomatad? Destå mer luft du trycker in, destå mer måste även avgasystemet flöda, därav den stora effektförlusten

På Hondas D16A8-A9 skiljer det 8hk. 122hk med kat 130hk utan. Så visst lönar det sig att ta bort den även på en sugis.

Det finns ingen generell regel om hur mycket man tjänar på att ta bort katen. Det skiljer mellan motorer och karaktär på motor. Något som oftast stämmer på sugisar är:

1. Om motorn har effekten på höga varvtal så tjänar man mer.
2. Om motorn är en så pass gammal konstruktion att katen "eftermonterats" så tjänar man mer då katen är en kompromiss.


Och det fick bli mitt 1000:e inlägg.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 014 Inlägg
23 november 2008
#63
TenZer skrev:
Alecci skrev:
2-4 hk låter lite, men vad vet jag...

På R34 GTR är skillnaden 8 hk på hjulen i skillnad mellan en "genomsnittlig" racekat och decat... Skillnaden testad på rullande landsväg. Undrar just hur mycket original katalysator stryper...

Jag vet inte säkert men jag har hört någonstans mellan 2-4kusar, självklart lite mer om vi pratar om en överladdad motor.Den R34 GTR du nämnde är säkerligen "lite" trimmad samt turbomatad? Destå mer luft du trycker in, destå mer måste även avgasystemet flöda, därav den stora effektförlusten

Alla GTR från och med 1989 har dubbelturbo. wink

Testet utfördes på en bil som i övrigt var helt standard specifikt för att få fram en siffra på hur mycket katalysatorn verkligen påverkade effekten. Testet var ett resultat av en diskussion huruvida man kunde motivera ökad miljöpåverkan med den - från vissa håll - påstått lilla effektvinst det gav att plocka bort den. Denna diskussion fördes på det brittiska GTR-forumet och är det enda "riktiga test" jag sett för att bekräfta eller vederlägga vinst/förlust i effekt om man plockar bort katalysatorn.

Som du nämnde gäller ju detta en överladdad motor, och självklart blir det skillnad med en N/A. Har dock för mig att bland annat Alpina noterade en väsentlig effektskillnad med standard eller racekat när de utvecklade sin B6 3,5 (E30), som har en N/A-motor.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

CNC operatör
280 Inlägg
23 november 2008
#64
Children-Of-Bodom skrev:
påturbo bil tjänar du att ta bort!
Sen är det 12.000 böter om du åker dit med wink
Miljöbrott

haha, vart har du fått tag på den informationen? dassboken eller? wink

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra

CNC operatör
280 Inlägg
23 november 2008
#65
pappa hade en 740 som jag skärde väck katten på, gjorde faktiskt en jävla skillnad, blev mkt piggare !

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra

730 Inlägg
23 november 2008
#66
MHperformance skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
påturbo bil tjänar du att ta bort!
Sen är det 12.000 böter om du åker dit med wink
Miljöbrott

haha, vart har du fått tag på den informationen? dassboken eller? wink

Just det där med miljöbrottet har jag också hört att det är något enormt dryga böter... där någonstans mellan 11 o 12 laxar wink.. jävligt tråkiga böter är det inte bättre o köra på 2-4 hk mindre ?

Fölkesberg Racing =)

835 Inlägg
23 november 2008
#67
MHperformance skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
påturbo bil tjänar du att ta bort!
Sen är det 12.000 böter om du åker dit med wink
Miljöbrott

haha, vart har du fått tag på den informationen? dassboken eller? wink

Nej stämmer nog faktiskt. Svindyrt iaf. Men för att gå tillbaka till topic så är det klart att du tjänar att få bort motortryck på en turbobil. Men plocka inte bort katten, köp en sport/racekat.

865 Inlägg
23 november 2008
#68
men om man låter katten ligga kvar under bilen och bara tömmer den så e ju risken noll att få böter... har haft förut på min 855a ett rör genom katten tills jag byggde 3" systemet då la jag bara dit en fejk katt...


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
23 november 2008
#69
MHperformance skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
påturbo bil tjänar du att ta bort!
Sen är det 12.000 böter om du åker dit med wink
Miljöbrott

haha, vart har du fått tag på den informationen? dassboken eller? wink

Sånnafall är det ju min polare som skapat dassboken eftersom han åkte fast för detta!
Ska kolla om han har kvar boten.

C H E V R O L E T <3

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 november 2008
#70
Epitaph skrev:
MHperformance skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
påturbo bil tjänar du att ta bort!
Sen är det 12.000 böter om du åker dit med wink
Miljöbrott

haha, vart har du fått tag på den informationen? dassboken eller? wink

Nej stämmer nog faktiskt. Svindyrt iaf. Men för att gå tillbaka till topic så är det klart att du tjänar att få bort motortryck på en turbobil. Men plocka inte bort katten, köp en sport/racekat.

Nu e de ju så att tråden gällde en SUGIS...å inget annat... smile

Ugglan-racing
362 Inlägg
23 november 2008
#71
mrbuggy skrev:
ralle_91 skrev:
det är en volvo 740 (88) B230F

OK..till å börja med så får du inte mer hästar om du tar bort den inte så de märks....å du har förmodligen en katt på din...å den måste sitta där också...men behöver ej fungera...!

Kan behöva fungera det framgick inte om det var en 88a eller 88b=)

How does dust taste sucker??

CNC operatör
280 Inlägg
23 november 2008
#72
Children-Of-Bodom skrev:
MHperformance skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
påturbo bil tjänar du att ta bort!
Sen är det 12.000 böter om du åker dit med wink
Miljöbrott

haha, vart har du fått tag på den informationen? dassboken eller? wink

Sånnafall är det ju min polare som skapat dassboken eftersom han åkte fast för detta!
Ska kolla om han har kvar boten.

gör det, ta en bild på den då tongue

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
23 november 2008
#73
Alecci skrev:
Finns en annan bra lösning: köp en racekat. De är inte så dyra, är snällare mot miljön, ger inte mycket mindre effektökning och du slipper riskera miljöböter (12 000 kr).

Har du källa på det?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Ugglan-racing
362 Inlägg
23 november 2008
#74
discokapten skrev:
Alecci skrev:
Finns en annan bra lösning: köp en racekat. De är inte så dyra, är snällare mot miljön, ger inte mycket mindre effektökning och du slipper riskera miljöböter (12 000 kr).

Har du källa på det?

Dom pratade om detta på radion innan idag hörde jag=( det stämmer det Polisen säger om att det är 12k i böter.. det är brott mot naturskydds lagen!

How does dust taste sucker??

254 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
#75
o shitt va dryga böter hehe finns de något annat man kan göra för att få den att låta lite mer.. inte överdrivet men lite hur låter den om man tar bort den andra ljuddämpare också och behåller katalysatorn..

Entreprenör
1 784 Inlägg
24 november 2008
#76
ralle_91 skrev:
o shitt va dryga böter hehe finns de något annat man kan göra för att få den att låta lite mer.. inte överdrivet men lite hur låter den om man tar bort den andra ljuddämpare också och behåller katalysatorn..

Spara katten och den stora runda dämparen å ta bort den bakre å sätt dit ett 3 tums rör sista biten så får du lite   lagom  ljud...

254 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
#77
den sista dämparen e borta har bara katte och en ljuddämpare nu men tycker de e lite tyst ändå:P

Entreprenör
1 784 Inlägg
24 november 2008
#78
ralle_91 skrev:
den sista dämparen e borta har bara katte och en ljuddämpare nu men tycker de e lite tyst ändå:P

sätt ett grövre rör längst bak då....!!  4 tum...

254 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
#79
okej hur skarvar man 2,5 tum och 4 tum??

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 november 2008
#80
ralle_91 skrev:
okej hur skarvar man 2,5 tum och 4 tum??

En tratt? big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök