2847
Sök

Varför är Volvo bäst i världen ?

4 637 Inlägg
22 november 2008
#41
Rquired skrev:
EmilHammarlund skrev:
En del av Volvos modeller var det bästa som gick att köpa. Hög kvalitet, säkerhet, bra tillgång på reservdelar, lättmekade o s v. Volvo 940 anses fortfarande vara det klokaste valet vid köp av en begagnad bil för en liten summa.

Volvo har också tillverkat modeller som är trånga för sin storlek, har dålig krocksäkerhet för sin storlek, har extremt dåliga resultat enligt SBP:s statistik o s v. Volvo 440/460/480.

Dagens Volvobilar har tveksam kvalitet framförallt vid jämförelse med en hel del japanska bilar, bl a läste jag att V50 var den nya bil med flest anmärkningar enligt SBP. Volvo är inte heller längre i topp med säkerheten (den bil som ska vara säkrast är Toyota Avensis).

Volvo har alltså både gjort bra och dåliga bilar. Jag älskar bara de modeller som är värda att älska, t ex 240.

Redan här ser man det hela, jag menar inte det här som ett påhopp nu men:

Du skriver att 940 fortfarande anses vara det klokaste valet, av vem då? De saker du radar upp där har vilken (jag jämför med det märke jag känner bäst) Bmw som helst. Men något som dom volvo modellerna är ensamma om är att dom drar mycket.

940= Framförallt för de som söker en rymlig familjebil till ett lågt pris.

Om du t ex jämför en Volvo 740/940 med en BMW av samma årsmodell så ska du se att Volvo är bättre. Jämför med bl a krocksäkerhet och besiktningsresultat. Jämför även tillgång till reservdelar och hur lättskruvade de är. Och i stort sätt är väl delarna dyrare till en BMW? Plus att begagnatutbudet på delar och piratdelsutbudet verkar sämre.

En Volvo 740 GL tar (ny) 0.88 l/mil. Vad tar en BMW i samma storleksklass?
Senast redigerat av EmilHammarlund (22 november 2008)

4 637 Inlägg
22 november 2008
#42
lindell90 skrev:
Rquired skrev:
Volvo har byggt jävligt bra bilar rent ut sagt, och gör det fortfarande även om dom tappat sitt koncept till en viss del. Märket har tappat sina kärnvärden och ligger inte längre främt när det gäller säkerhet och dom försöker dessutom konkurrera med premiummärkerna och tappar på så sätt den kundkrets som är och alltid har varit ute efter en billig och pålitlig bil.

Sen kan ett koncept inte passa alla, volvos koncept om hur en bil ska bete sig med bla FWD osv passar inte mig över huvud taget tex. Men det är som sagt en smakfråga.

Till ämnet då, varför skapas då en tråd som den här?
Jo för att många volvoförare tror att Volvo är bäst. Dom sitter utan nån som helst erfarenhet av andra märken och säger saker som:

Alfa står mer på verkstad än körs och rostar sönder direkt.
Bmw är skitbilar som bara går sönder och då kostar delarna multum.
Mercedes körs bara av folk som vill visa hur äkligt rika dom är, därför ska bilarna gå sönder ofta och kosta mycket att laga så ägarna kan skryta om hur mkt pengar dom la på bilen.
osv

Och detta vet dom bergsäkert, det spelar ingen roll vad man gör. Har faktiskt försökt, men:

-Utdrag ur bmw och volvos prislistor för reservdelar där det visar sig att Bmws är billigare ignoreras, nästa gång man möts är volvos billigare ändå.
-försök till att mäta förbrukningen över ett sträcka (där en 80hp klenare volvo drog knapt 50% mer än bmwn) har "glömts" bort på samma sätt.
-Alfa har grava rostskaskador efter 3 år, och det har dom minsann trots uppvisande av 5 år gammal rostfri Alfa.
osv

Den här typen av människor, oavsett om det är Windows, ett fotbollslag, xbox, volvo eller vad dom nu fastnat för, kan irritera ihjäl folk. Naturligtvis finns dom hos alla bilmärken, men i sverige så är dom överrepresenterade hos volvo.

exakt, spelar ingen roll hur mycket fakta man lägger fram. Det registreras oftast inte hos fanatikerna. Har en klasskompis som är riktig volvofanatiker och kör en 940. Den är bäst på precis allt. Snygg, trots att den ser ut som om en tre-åring designat den. Har inget emot Volvo men den ser faktiskt ut som dem första bilarna man ritade när man va liten  smile

Det är inget fel på den designen!

huh?
10 427 Inlägg
22 november 2008
#43
EmilHammarlund skrev:
En Volvo 740 GL tar (ny) 0.88 l/mil. Vad tar en BMW i samma storleksklass?

518i E34 0,87 liter/mil

1990, 1991, 1992, 1993, 1994, osv wink

Väger tom något mer än en 740.


645 Inlägg
22 november 2008
#44
lägg ner nu innan denna tråd blir till en ren pajkastningstråd...

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
22 november 2008
#45
Quantic skrev:
lägg ner nu innan denna tråd blir till en ren pajkastningstråd...

En typisk "spåra ur tråd"

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

4 001 Inlägg
22 november 2008
#46
den som startar en sån här tråd skulle f*n bli avstängd från g.org

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

4 637 Inlägg
22 november 2008
#47
steifan skrev:
EmilHammarlund skrev:
En Volvo 740 GL tar (ny) 0.88 l/mil. Vad tar en BMW i samma storleksklass?

518i E34 0,87 liter/mil

1990, 1991, 1992, 1993, 1994, osv wink

Väger tom något mer än en 740.

Går man bara efter storlek och förbukning så är 0,88 och 0.87 ingen större skillnad!lol

4 637 Inlägg
23 november 2008
#48
prodrive skrev:
Dom är dumma i huvudet, så enkelt var det... wink

Eller så är det ni andra som är avundsjuka.

1 488 Inlägg
23 november 2008
#49
Skapas tillräckligt många pajkastningstrådar senaste dagarna, händer även allt för ofta att de spårar ur. Låser denna tråd av den anledningen.


Sök