Fördel:
-lägre tyngdpunkt, lite bättre kurvtagning om inte hjulvinkarna ändras negativt.
-nägot bättre luftmotstånd och högre downforce då mindre luft trycks in under bilen.
Nackdelar:
-hjulintällingar kan ändras till det negativa och påverkar däckslitage, vägegenskaper m.m
-bilen slår i trottoarkanter,väbulor m.m och saker kan gå sönder.
orginalhöjden brukar på de flesta bilar gå frå från det mesta och man kan ta vägbulor
utan att vara allt för rädd.
-större risk att hjulen skrapar mot i hjulhusen.
-stötdämparna (om de inte byts mot "sänkdämpare") kan arbeta sämre då arbetsområdet
för dämparen ändras.
Estetiskt kan en sänkning göra mycket på bilen beroende på bilmodell. Min r5:a kan jag aldrig tänka mig att sänka eftersom jag tycker utseendet förändras till det sämre, samt att jag är rädd om min kofångare fram.