2097
Sök

Lufta bromsarna

37 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Jag tänkte ge mig på att byta ett bromsok bak på min bil imon.
Jag har bara lite frågor angående luftningen sen, Hur luftar man lättast om man är två?(teknik?) Är det någon speciell ordning som man ska lufta i?

Tack på förhand!

SAAB 900 2.0t -97

687 Inlägg
24 november 2008
#2
Du börjar lufta längst ifrån behållaren. Brukar väl vara höger bak? om ni är två och inte har nån behållare med backventil så gör ni så att en sitter i bilen o trycker på pedalen och den andra öppnar nipplarna på oken.
Öppna först nipplen på oket, sen trycker han som sitter i bilen ner pedalen och när han har pedalen nere så stänger du nipplen på oket. Håll på så tills det inte kommer nån luft,håll även koll på nivån i behållaren så ni inte suger luft. Sen säger en del att man inte ska dra pedalen helt i botten då det kan skada huvudbromscylindern, men min har aldrig gått sönder när jag tryckt pedalen helt i botten.

36 Inlägg
26 november 2008
#3
volvo_Tobias skrev:
Du börjar lufta längst ifrån behållaren. Brukar väl vara höger bak? om ni är två och inte har nån behållare med backventil så gör ni så att en sitter i bilen o trycker på pedalen och den andra öppnar nipplarna på oken.
Öppna först nipplen på oket, sen trycker han som sitter i bilen ner pedalen och när han har pedalen nere så stänger du nipplen på oket. Håll på så tills det inte kommer nån luft,håll även koll på nivån i behållaren så ni inte suger luft. Sen säger en del att man inte ska dra pedalen helt i botten då det kan skada huvudbromscylindern, men min har aldrig gått sönder när jag tryckt pedalen helt i botten.
Du menar tvärtom va hoppas ja ? :S att du pumpar på pedalen med stängda nipplar, sne när du som sitter vid oket säger tryck eller liknande såå håller han ner pedalen så långt det går och när han har pedalen i tryck så säger han klart typ och så öppnar han nippeln och pedalen kommer skjunka i botten och sen när trycket e borta får ni göra om proceduren efter att du vid oket stänger nippeln igen... så gör vi i alla fall rätta mig om jag har fel ? :S kan ha tolkat fel med

Mvh Mattias

Följ gärna med i rallysvängarna gå in på hemsidan och kolla lite bilder samt filmer
http://www.adielssonmotorsport.com/start.html

687 Inlägg
26 november 2008
#4
AMP skrev:
volvo_Tobias skrev:
Du börjar lufta längst ifrån behållaren. Brukar väl vara höger bak? om ni är två och inte har nån behållare med backventil så gör ni så att en sitter i bilen o trycker på pedalen och den andra öppnar nipplarna på oken.
Öppna först nipplen på oket, sen trycker han som sitter i bilen ner pedalen och när han har pedalen nere så stänger du nipplen på oket. Håll på så tills det inte kommer nån luft,håll även koll på nivån i behållaren så ni inte suger luft. Sen säger en del att man inte ska dra pedalen helt i botten då det kan skada huvudbromscylindern, men min har aldrig gått sönder när jag tryckt pedalen helt i botten.
Du menar tvärtom va hoppas ja ? :S att du pumpar på pedalen med stängda nipplar, sne när du som sitter vid oket säger tryck eller liknande såå håller han ner pedalen så långt det går och när han har pedalen i tryck så säger han klart typ och så öppnar han nippeln och pedalen kommer skjunka i botten och sen när trycket e borta får ni göra om proceduren efter att du vid oket stänger nippeln igen... så gör vi i alla fall rätta mig om jag har fel ? :S kan ha tolkat fel med

Mvh Mattias
ja alltså det viktiga är ju att inte släppa upp pedalen när nipplen är öppen. självklart ska man pumpa med stängda nipplar,annars suger man luft. Jag var lite otydlig och fick inte med det där med o pumpa upp trycket.

36 Inlägg
26 november 2008
#5
volvo_Tobias skrev:
AMP skrev:
volvo_Tobias skrev:
Du börjar lufta längst ifrån behållaren. Brukar väl vara höger bak? om ni är två och inte har nån behållare med backventil så gör ni så att en sitter i bilen o trycker på pedalen och den andra öppnar nipplarna på oken.
Öppna först nipplen på oket, sen trycker han som sitter i bilen ner pedalen och när han har pedalen nere så stänger du nipplen på oket. Håll på så tills det inte kommer nån luft,håll även koll på nivån i behållaren så ni inte suger luft. Sen säger en del att man inte ska dra pedalen helt i botten då det kan skada huvudbromscylindern, men min har aldrig gått sönder när jag tryckt pedalen helt i botten.
Du menar tvärtom va hoppas ja ? :S att du pumpar på pedalen med stängda nipplar, sne när du som sitter vid oket säger tryck eller liknande såå håller han ner pedalen så långt det går och när han har pedalen i tryck så säger han klart typ och så öppnar han nippeln och pedalen kommer skjunka i botten och sen när trycket e borta får ni göra om proceduren efter att du vid oket stänger nippeln igen... så gör vi i alla fall rätta mig om jag har fel ? :S kan ha tolkat fel med

Mvh Mattias
ja alltså det viktiga är ju att inte släppa upp pedalen när nipplen är öppen. självklart ska man pumpa med stängda nipplar,annars suger man luft. Jag var lite otydlig och fick inte med det där med o pumpa upp trycket.
Ingen fara smile haha tänkte la att det var något som inte stod rätt till eller så blev ja orolig at tman gjort fel hela tiden men det var ju skönt kan ja ju sova i natt:P haha

Följ gärna med i rallysvängarna gå in på hemsidan och kolla lite bilder samt filmer
http://www.adielssonmotorsport.com/start.html

892 Inlägg
26 november 2008
#6
Köp en bromsluftningsslang. Den har en kork som passar på vätskebehållaren och en nippel som du kopplar på nått hjul. Sen går du bara runt och luftar bromsarna i tur och ordning tills det inte kommer ut luftbubblor.

Detta är det absolut enklaste sättet, du gör det lätt själv och det tar kanske 20 min max, du behöver heller ingen behållare med backventil. Jag köpte min slang på Mekonomen för dryga 100:- har jag för mig.

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd


Sök