2717
Sök

Ang lärlings yrken.

719 Inlägg
1 december 2008
Turbo_Erik skrev:
Nu vill inte jag vara spydig eller så..
Men jag började jobba direkt efter 9:an som lärling.
Och idag tjänar jag bättre än många här..

Killar som kommer och börjar jobba direkt efter grundskolan är oftast mera arbetsvilliga.

Finns många orsaker till att man inte går klart skolan.
Jag fick ig i nästan alla änmen och skolkade mycket i 9.an. så jag hade inte så mycket att se fram emot smile

Sant... men man har ju inte samma möjligheter till att byta yrke som om man har ne god utbildning, Tex jag kan inte tänka mig att jobba me samma jobb hela livet. brukar bli runt 1år per jobb. Just nu går ja lite kurser för att sedan börja jobba på en oljerigg i skottland. Sen om nåt år kanske det blir plugga eller annat roligt yrke big_smile

live free, die young.

526 Inlägg
1 december 2008
Joo skrev:
Turbo_Erik skrev:

Killar som kommer och börjar jobba direkt efter grundskolan är oftast mera arbetsvilliga.

Jag fick ig i nästan alla änmen och skolkade mycket i 9.an. så jag hade inte så mycket att se fram emot smile

Du är i byggbranschen ser jag, hur ligger det till med varsel hos erat företag o detta riktiga låg konjunktur som slår till riktigt om några månader? tongue och eftersom du inte gått gymnasiet och utbildad snickare så är ju du en utav de första näst efter lärlingarna då som dom sparkar? smile

Ingen skillnad på en arbetare som gått 3 årig gymnasieutbildning och en som började efter 9:an
Det är samma yrkesbevis man får efter ca 7000 timmar..

Och lärlingar brukar man inte sparka pga arbetsbrist, iaf inte på storföretagen.

Muttley
1 december 2008
Turbo_Erik skrev:
Joo skrev:
Turbo_Erik skrev:

Du är i byggbranschen ser jag, hur ligger det till med varsel hos erat företag o detta riktiga låg konjunktur som slår till riktigt om några månader? tongue och eftersom du inte gått gymnasiet och utbildad snickare så är ju du en utav de första näst efter lärlingarna då som dom sparkar? smile

Och lärlingar brukar man inte sparka pga arbetsbrist, iaf inte på storföretagen.

jo lärlingar sparkas också om de inte finns jobb. de varslade alla lärlingarna på min fars jobb och 6 fast anställda. och de är en större byggfirma.

och sen går inte dessa företagen efter hur lång tid man gått på företaget och jobbat. vill de bli av med en så kan de bli av med en genom att säga att just din tjänst inte behövs längre. och de är jävligt surt.
Senast redigerat av tkd_rille (1 december 2008)

Muttley
1 december 2008
Brandis skrev:
med mina lärare och fixa någon shysst deal, typ att man kommer som man känner fört och går vid 4, för svåra för dom flesta av mina klass kamrater va att palla sig ditt, men när dom väl va där gick det skit bra... fordonslärare är nog dom "bästa" på så sätt

inte för och vara sådan men när man går en yrkesutbildning på gymnasiet så betyder de ju att man ska förbereda sig för arbetslivet, och hur många verkstäder börjar man långt efter 7 på morgonen?.
så fordonslärare som gör på de viset är nog inte de bästa man kan ha.
ser ju inte så fint ut om företagen skulle se hur eleverna inte pallar gå till skolan så tidigt.

Norrlänning
1 453 Inlägg
2 december 2008
Turbo_Erik skrev:
Joo skrev:
Turbo_Erik skrev:

Ingen skillnad på en arbetare som gått 3 årig gymnasieutbildning och en som började efter 9:an

Du är 23 nu såg jag. Du ska jobba i minst 42 år till. Du tror aldrig att du vill testa på nått annat i ditt liv? Den dag du har slitit ut kroppen på bygget då? Ska du börja plugga gymnasie när du är runt 50 då? För i framtiden så kommer de troligtvis bli ännu svårare att få ett jobb utan utbildning. Ja vill önska dej all lycka till i framtiden, men ja tror det kan bli riktigt svårt för dej framöver den dagen du vill lämna byggbranschen.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

526 Inlägg
2 december 2008
Ellertz skrev:
Turbo_Erik skrev:
Joo skrev:

Du är 23 nu såg jag. Du ska jobba i minst 42 år till. Du tror aldrig att du vill testa på nått annat i ditt liv? Den dag du har slitit ut kroppen på bygget då? Ska du börja plugga gymnasie när du är runt 50 då? För i framtiden så kommer de troligtvis bli ännu svårare att få ett jobb utan utbildning. Ja vill önska dej all lycka till i framtiden, men ja tror det kan bli riktigt svårt för dej framöver den dagen du vill lämna byggbranschen.

Jag kanske inte är lika smart som du. Men detta var lockande just då när jag var 15 år, och ångrar mig fortfarande inte..  har många jobbarkompisar som är 60 +, och visst många är slitna och har ont i nacke, rygg och leder. Men hur ska du undvika det? Får man inte förslitningsskador om man står vit ett band på Volvo, eller kanske hoppar ur och i en lastbil hela dagarna?
Alla kan ju inte sitta vid ett skrivbord hela dagarna. Skulle iaf inte jag klara av
Själv tränar jag och äter nyttigt, då tror jag att man kan undviika många skador.

Finns många på mitt företag som har gått från arbetare till arbetsledare. man får gå utbildningar på och efter jobbat, som företaget och facket står med, finns många platschefer som gått den vägen..

Själv är jag inte alls orolig..

Norrlänning
1 453 Inlägg
2 december 2008
Turbo_Erik skrev:
Ellertz skrev:
Turbo_Erik skrev:

Jag kanske inte är lika smart som du. Men detta var lockande just då när jag var 15 år, och ångrar mig fortfarande inte..  har många jobbarkompisar som är 60 +, och visst många är slitna och har ont i nacke, rygg och leder. Men hur ska du undvika det? Får man inte förslitningsskador om man står vit ett band på Volvo, eller kanske hoppar ur och i en lastbil hela dagarna?
Alla kan ju inte sitta vid ett skrivbord hela dagarna. Skulle iaf inte jag klara av
Själv tränar jag och äter nyttigt, då tror jag att man kan undviika många skador.

Finns många på mitt företag som har gått från arbetare till arbetsledare. man får gå utbildningar på och efter jobbat, som företaget och facket står med, finns många platschefer som gått den vägen..

Själv är jag inte alls orolig..

Vad bra då smile Men tror du inte företaget prioriterar dom som redan har en "utbildning" när dom vidareutbildar då?

- Har du champagne?

Försöker iaf
1 998 Inlägg
6 december 2008
Många företag som söker ny personal vill provanställe dom innan de får fast anställning.
De sökte svetsare å den med bäst betyg va den som inte fick va kvar. Bra betyg osv men han höll inte måttet. Å hade de inte kickat 3 pers där så hade ja troligtvis fått provjobba där. Ingen utbildning har ja ju...

Som sagt. Många företag går på hur bra man sköter arbetet å va man har för erfarenhet.
En som vart på praktik på en verkstad i 2 år kan ju mer än nån som avslutat gymnasiet.

Även sett företag som inte hatt krav på utbildning men man bör ha erfarenhet...

Ska troligtvis på praktik hos en ja känner som har en liten serviceverkstad. Får ja bara med mig lite kunskaper därifrån å ett papper om hur ja skött mig osv så kan ja troligtvis söka till större firmor sen.

Ha de
//Persson

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Norrlänning
1 453 Inlägg
8 december 2008
Boostrider skrev:
Många företag som söker ny personal vill provanställe dom innan de får fast anställning.
De sökte svetsare å den med bäst betyg va den som inte fick va kvar. Bra betyg osv men han höll inte måttet. Å hade de inte kickat 3 pers där så hade ja troligtvis fått provjobba där. Ingen utbildning har ja ju...

Som sagt. Många företag går på hur bra man sköter arbetet å va man har för erfarenhet.
En som vart på praktik på en verkstad i 2 år kan ju mer än nån som avslutat gymnasiet.

Även sett företag som inte hatt krav på utbildning men man bör ha erfarenhet...

Ska troligtvis på praktik hos en ja känner som har en liten serviceverkstad. Får ja bara med mig lite kunskaper därifrån å ett papper om hur ja skött mig osv så kan ja troligtvis söka till större firmor sen.

Ha de
//Persson

När man söker jobb frågar dom inte ens efter betygen... Men när man söker en utbildning så är betygen det enda som spelar någon roll. Då spelar det ingen roll om man har Vm guld i svetsning eller är kompis med kungen.. tongue

- Har du champagne?

Sök