RWD är rena skiten om man ska transportera sig fort i halka (varför man nu skulle de)... Men leka e skoj
Körde Saab 900 OG förut, och med den bilen var det bara att gasa, Knappt det gick att åka av... Va det lite halt så man fick understyrning så släppte man gasen och bilen följde kurvan med en liten viftning på bakdelen för att styra in rätt... Och va det en hal fläck på vägen så bara skakade det till i bilen... + att man kunde komma iväg i halka utan att behöva fylla hela bagageutrymmet med sand...
Nu kör jag Volvo 740 med exakt samma däck, och den är precis kass... För att INTE sladda måste man köra hälften så fort som med saaben, och om man sladdar så går bilen ut över hela vägbanan på tvären, vilket visseligen är skitkul, om man är med på noterna. Men hala fläckar är innte kul... Först kasar framhjulen till, sen så släpper bakvagnen... OCh får man understyrning så är det bara att gasa säger en del... Jojo, då tappar man ju greppet bak med, sen har man inget grepp... + att det knappt går att komma iväg ens på nylagd blöt asfalt om man har regummerat bak...
Så min bedömning är:
Leka & busa - RWD eller AWD med mycket effekt.
Transportera - FWD eller AWD
I annat fall kan väll någon förklara vart de flesta RWD tar vägen när det är vinterfolkrace... Är ju många sommartid, men på vintern är med mest FWD...