2975
Sök

Vad är det med folk och stavning??

63 Inlägg
5 mars 2006
Tonkpils skrev:
Orka bry sig hur någon stavar,huvudsaken är väl att man förstår smile

Håller med till 100%, detta är en bil sida inte någonting annat. Om nu stavning är så viktig kanske det är dags att starta www.härskrivervialdrigfel.se, eller www.särskrivningistheshit-not.se. Take a pick, båda säger väl ganska väl vad sidan innehåller tongue

btw, så har jag flera polare som är dyslektiker och som riktigt hade problem i skolan när vi var yngre och jag tror nog att de skulle se detta som ett påhopp. Så tänk lite på vad man skriver kan ju vara bra att ha i åtanke..

1 417 Inlägg
5 mars 2006
jag tycker att det gör inget om man missar en bokstav här eller där, men när man inte sätter ut punkter. Då blir det nästan omöjligt att läsa en text och förstå vad personen egentligen menar.
Det borde man ju kunna bättra sig på. Hur har dyslektiker det med punkter, är det också svårt? :S

21 761 Inlägg
5 mars 2006
Antar att en dyslektiker har problem med all grammatik. På jobbet har jag en jobbarkompis som har dyslexi och inte fick den hjälp som hon borde ha fått i skolan. När hon skulle ta körkort så blev det för besvärligt med teorin så att hon gav upp. En av mina arbetsuppgifter är att sätta in nytvättade kläder i skåp och då är hon med också. Hon säger själv att ibland när hon ska läsa namnet eller skåpnumret på klädesplagget så flyter bokstäverna och siffrorna ihop och det är väldigt besvärligt. Det finns hjälp för personer med dyslexi, det gäller nog att stå på sig. Ett problem är väl alla neddragningar i skolan, resurserna räcker inte till.
Kan tänka mig att som vuxen så känns det extra skämmigt att inte kunna läsa och skriva ordentligt, det är ju en självklarhet att kunna det som vuxen liksom.
Senast redigerat av Drönirettab (5 mars 2006)

Kaffeknarkare.
135 Inlägg
5 mars 2006
j4g tyck3r v! skr!\/3r såhär !5tä||3t

Bästa ställningen måste ändå vara bakifrån. Fast spegelvänt.

1 639 Inlägg
5 mars 2006
Felet ligger i den förslappade skolpolitiken !
Om man sitter med yllemössan nerdragen för ögonen samtidigt som man skickar sms och lyssnar på mp3 under svenskalektionerna så kan bara resultatet bli detta ! Sorgligt men sant...

Asså, de e b@ra typ va ja tykker !

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

too fast to live, too young to die
357 Inlägg
5 mars 2006
Tonkpils skrev:

ja för fan! tongue

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
5 mars 2006
peo skrev:
j4g tyck3r v! skr!\/3r såhär !5tä||3t

låter jobbit tongue

jag gör iallafall så att när jag skrivit ett inlägg så läser jag igenom två ggr innan jag skickar för att minimera stavfel och missförståelser..  tycker fler borde göra så

man lever bara en gång så lev väl!

Bilplåtslagare
324 Inlägg
5 mars 2006
Trådstartare
Tonkpils skrev:

Men ibland är det så dåligt stavat att man inte förstår!

Bilplåtslagare
324 Inlägg
5 mars 2006
Trådstartare
jinxen skrev:
Tonkpils skrev:

Håller med till 100%, detta är en bil sida inte någonting annat. Om nu stavning är så viktig kanske det är dags att starta www.härskrivervialdrigfel.se, eller www.särskrivningistheshit-not.se. Take a pick, båda säger väl ganska väl vad sidan innehåller tongue

btw, så har jag flera polare som är dyslektiker och som riktigt hade problem i skolan när vi var yngre och jag tror nog att de skulle se detta som ett påhopp. Så tänk lite på vad man skriver kan ju vara bra att ha i åtanke..

En bil sida?? Hmmm..  Var det bilsida du menade?

Wankel
1 080 Inlägg
5 mars 2006
är folks stavning ditt största problem här i livet, så var jävligt glad för det...
det finns fler dyslektiker än man tror / märker...har märkt av det en hel del bara i min vänskapskrets

MDS Västerås

Avstängd
51 Inlägg
5 mars 2006
Håller helt och fullt med om att vissa skriver lite konstigt, men vi är ju alla olika.
Det någon skrev om åldern så är det ju helt obetydligt, för huvudsaken är ju att man har en snygg bil eller att man gillar att diskutera bilar. Jag till exempel är 14 år och är redan inne på min andra bil, p.g.a att jag fick min första bil när jag var 10 år. För har man en bil som man vill visa upp och diskutera så har väl åldern ingen betydelse? Vi har neddragningar på skolmedlen, men det kan ju inte stå ivägen för våra intressen?!

Fiesta In AFors 2006

231 Inlägg
5 mars 2006
Fuckface skrev:
Hehe, utlyser en del dubbelmoral i inledningsinlägget, men jag dömmer inte dig för det! smile

Det är mycket gramatiska- och stavfel på sidan, men det får man blunda för... Bara för att man råkar ha dyslexi, betyder inte att man inte kan någonting om sitt ämne!

Men sen är det olika hur man tolkar stavfel, som det du skrivit ovan: e, såna, de...

Slang är också stavfel beroende på hur man benämner det, men ibland får man blunda för besvären, eller alternativt om det besvärar så pass mycket, då får man helt enkelt låta bli att läsa det! Alla kan inte stava rätt, och använda rätt tecken... Men detta ska inte hindra någon att skriva i forumet!

"Såna som i själva verket inte har någon bil utan bara låtsas." - Denna del har inte med stavningen att göra...

Oavsett vad, du har delat med dig av din åsikt och jag har svarat med min! Hoppas alla har överseende med ett eller annat stavfel här, ingen är perfekt här, INGEN!

Det finns ju dem som inte skriver ett ord rätt, sen finns det även dem som aldrig skriver fel...

Klandra inte varandra, blir bäst så!

Så bra skrivet. Kunde inte ha sagt det bättre själv.

NI som klagar tänk på de med skrivsvårigheter. (jag har själv en del problem) och blir så TRÖTT på alla dessa klagomål. Hela jekla grundskolan har man skickats runt till speciallärare och blivit utredd med mera. Kul? NEJ. Skulle ni tycka det var kul om folk klagade hela tiden? Skulle ni uppskatta att höra hur "dåliga" ni är hela tiden? Jag tror inte det. låte detta forum vara en plats för alla inte bara för er som sitter med korekt svenska. mad

Uppvuxen med Volvo, så Volvo är och kommer alltid vara en del av mitt hjärta!
3/4 vitblå 1/4 blågul

8 156 Inlägg
5 mars 2006
Alla klagade på min svenska i skolan. Inte för att jag hade dålig ordkunskap, utan för att jag skrev som en kratta. Ju mer dom klagar, desto sämre blir det.
Jag bryr mig inte ett dugg om när någon annan gör en massa stavfel. Däremot blir jag väldigt irriterad på mig själv när jag stavar fel, eller gör en typo.

Särskrivningar ger mig rysningar däremot. Men det är väl därför jag själv har skrivit en väldans massa saker på engelska och kämpar för att inte särskriva själv.

Rök fritt / Rökfritt
Brun hårig sjuk sköterska säljer sjö nära tomt.

Många som är lite mer praktiskt lagda bryr sig inte så mycket om stavning.
Helt rätt tycker jag. Man kan antingen göra som vissa i det här landet vill, att alla ska bli precis lika bra i alla ämnen (eller lika dåliga). Klart att alla ska kunna skriva och räkna, men varför ska alla kunna stava till perfektion? Tycker att det är bättre om man lägger energi på det som personerna är bra på och det som personerna ifråga vill syssla med...
Senast redigerat av Phaetoon (5 mars 2006)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Kaffeknarkare.
135 Inlägg
6 mars 2006
mja, visst kan de hända att man skriver som man "pratar". De hade jag ett jävla besvär i skolan med min svenska lärare iaf  smile

Bästa ställningen måste ändå vara bakifrån. Fast spegelvänt.

533 Inlägg
6 mars 2006
En vestenkalpig unsdernöking gjord vid ett untivseriet i Enlgand har visat att utfiall de två fösrta och de två sista botskevärna i alla orden i en text är ritkigt plessarade, spelar det liten roll i viklen orgnindslöfjd de övirga boskvätrena i orden kommer. Tetxen är fullt läbsar t.o.m. om de andra bokestävrna kommer hullorebmuller! Detta eftorsem vi inte läser varje enkisld botksav, utan ser bidlen av ordet som helhet. Inresstant!

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

196 Inlägg
6 mars 2006
Man måste ha förståelse för dem som har dyslexi, helt klart. Men alla gånger är det inte dyslektiker som är boven i dramat. Utan de som helt enkelt inte bryr sig hur det ser ut. Och särskrivningar är nästan det värsta.

En sak som inte direkt har med detta forum att göra men likväl är riktigt irriterande, är när det muntliga språket ger sig tillkänna i skriftlig form. Ta tex "bytat" ist. för "bytt". Ser inte klokt ut när man skriver: "Jag har bytat bromsar". Tar man en titt på "Blocket" tex, ser man vilken landsände som har detta problem. Man måste skilja på muntlig resp. skriftlig form, det måste väl alla förstå.

Mvh:
Thomas

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster

Såld på Italienare
579 Inlägg
6 mars 2006
FordEsci skrev:
jinxen skrev:
Tonkpils skrev:

Antar att du var sarkastisk.. Orka leta fel som alla skriver till och från.
Kan hitta ett gäng fel i ditt så kallade anförande också. Men inte sitter jag och whinar över det.
Det var någon som pratade om glashus och stenar.. Du måste ha missat det inlägget.

Såld på Italienare
579 Inlägg
6 mars 2006
psittacus skrev:
En vestenkalpig unsdernöking gjord vid ett untivseriet i Enlgand har visat att utfiall de två fösrta och de två sista botskevärna i alla orden i en text är ritkigt plessarade, spelar det liten roll i viklen orgnindslöfjd de övirga boskvätrena i orden kommer. Tetxen är fullt läbsar t.o.m. om de andra bokestävrna kommer hullorebmuller! Detta eftorsem vi inte läser varje enkisld botksav, utan ser bidlen av ordet som helhet. Inresstant!

Det var väldigt intressant! Aldrig tänk på det

Bilplåtslagare
324 Inlägg
6 mars 2006
Trådstartare
Johanromeo155 skrev:
FordEsci skrev:
jinxen skrev:

Antar att du var sarkastisk.. Orka leta fel som alla skriver till och från.
Kan hitta ett gäng fel i ditt så kallade anförande också. Men inte sitter jag och whinar över det.
Det var någon som pratade om glashus och stenar.. Du måste ha missat det inlägget.

Ja, ganska sarkastisk. Letar inte fel, det verkar som om dom dyker över mig. Särskrivningar är det värsta av allt. Som typ hej då, stå ***, alltså, ser inte folket som själv skriver hur jävla fel det blir?  Ibland är det svårt att förstå sammanhanget i en text tack vare alla särskrivningar och inga utsatta punkter eller kommatecken!

533 Inlägg
6 mars 2006
Fl´åt.... Jag kan inte låta bli att skicka in denna. Temat är ju ändå samma......

I internet- och epost-sammanhang har vi fått vänja oss vid att bokstäverna å, ä och ö inte kan användas. SSM, Svenska SpråkMyndigheten, har som en konsekvens av detta beslutat att avskaffa dessa bokstäver helt. De anses överflödiga i ett kommande mer internationaliserat samhälle.

Redan till nyår ersätts både å och ä av alfabetets första bokstav a. Vid paföljande halvarskiffte ersätts ö med o. Vidare tas versalerna bort. de forekommer ju inte i e-postadresser, varfor skulle vi da tillatas anvanda dem i andra sammanhang? darigenom minskas antalet tecken rejalt.

rensningen har givit svenska sprakmyndigheten blodad tand. man har forslagit fler fornyelser i stavningen for att underlatta internationell kommunikation.

fenomenet med en bokstav, c, som kan utalas pa tva olika satt, onskar man utnytja till fullo genom att helt ersatta bade k och s med c.

ctavningen med dubbla conconanter efter cort vocallju utgaroccca. det ancec onodigt att ccriva ut camma bocctav tva ganger efter varandra.

har uctar et carcilt problem med boctaven x. det overgar til at ctavac cc, men med hanvicning til ovanamda regel om dubel conconant blir det samandraget til encelt c.

vidare ctaler sje-ljudet till becvar for manga. det ercats i all cina ctavningar av z, com ju anvadc valdigt calan i vart sprak idag.

licaca ercats ala conctiga ctavningar av j-ljudet (lj, gj, hj...) av j. pa sama cat anvandc q mer frecvent genom att ercata ng.

man overvager at cenare aven helt ta bort h, com anda nactan inte horc, camt at tecna bade i och j-juden med j, de later ju anda ljca.

cyftet ar, papecar cvenca cpracmyndjgeten, at verca for ocad forctaelce melan manjzor.

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

Sök