2665
Sök

Snbbare spool up?

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#1
Tjena!

Jag undrar vad man kan göra för att få en snabbare spool up i corren de sitter en K-24 i den med pysventil 2" tryckrör och forge dump,

Mvh Sjovold

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
27 november 2008
#2
Är dumpen öppen eller åretcirkulerande?

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
27 november 2008
#3
Börja med att bygga ett nytt grenrör, har kollat igenom din tråd lite snabbt nu för att få reda på lite om bilen.
Men skriv ut lite mer info om vad för grejer du har på den så är det lättare för folk att komma på lite ideer.

/Påsen

PÅSEN RACING

8 252 Inlägg
27 november 2008
#4
Riktigt grenrör och mottrycksstyrning av laddtrycket är väl det du bör satsa på.


9 Inlägg
27 november 2008
#5
ja du! det finns rätt många sätt. och många är tyvärr inte bra för effekten. du kan ta en turbo med mindre avgashus, det är nog bland det vanligaste sättet. men även ett högre komp ger snabbare spool up, men då måste du ladda mindre vilket du säkert inte vill.. annan kam är ett sätt och tillsammans med ett  aningen mindre avgashus kan göra rätt stor skillnad och är nog det bästa..

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#6
dumpen är öppen,

hur ska ja bygga om då? de e ett grenrör från en urquattro va ja vet så finns de inget grenrör att köpa.

mottrycksstyrning va e de?

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#7
tonyturbo skrev:
ja du! det finns rätt många sätt. och många är tyvärr inte bra för effekten. du kan ta en turbo med mindre avgashus, det är nog bland det vanligaste sättet. men även ett högre komp ger snabbare spool up, men då måste du ladda mindre vilket du säkert inte vill.. annan kam är ett sätt och tillsammans med ett  aningen mindre avgashus kan göra rätt stor skillnad och är nog det bästa..

aha man kanske skulle köpa en annan kam big_smile

----->Strippen S2<-----

VCRACING

9 Inlägg
27 november 2008
#8
det skulle jag satsa på. smile men när det gäller vilken kam kan jag inte hjälpa dig så mycket för mina kuskaper på vad som finns till VW är otroligt begränsat! lol men det finns ju miljoners firmor som har grejer till dom så det är bara att smurfa lite på internet så hittar du nog nått!

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#9
joo dli-teknik har 2 olika såg ja 2550:- big_smile

----->Strippen S2<-----

VCRACING

8 252 Inlägg
27 november 2008
#10
sjovold skrev:
de e ett grenrör från en urquattro va ja vet så finns de inget grenrör att köpa.

mottrycksstyrning va e de?

Det går att bygga eget grenrör.

Mottrycksstyrning så har man tryck på undersidan av membranet i wastgaten så den inte börjar öppna förrens max laddtryck uppnåtts. Men det kräver en wastegate med 2 uttag. En vanlig med ett uttag börjar ju smygöppna i stort sett så fort laddtrycket börjat komma, och förtsätter smygöppna hela vägen upp till max tryck. Beror iofs lite på hur hårt grundtryck det är på klockan med.
Senast redigerat av Marlboroman (27 november 2008)


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
27 november 2008
#11
Borde inte avgasbandage ge iaf *lite* bättre klös i kärran ??

Varmare avgaser -> snabbare evakuering av avgaserna -> mer energi till turbon = bättre spool up ?


Eller ??
Senast redigerat av TBOC_Razor (27 november 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

9 Inlägg
27 november 2008
#12
jo men det är nog mer teoretiskt vid låga effekter tyvärr. börjar det barka upp emot 600 hk och uppåt kan det göra skillnad däremot..

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#13
de e avgasbandage på downpipen...

ja har ju moddat om grenröret å grundtrycket ligger på 1,1 bar

----->Strippen S2<-----

VCRACING

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
27 november 2008
#14
Grenröret hade jag nog kasstat och byggt ett eget faktiskt.
Så som jag ser det grenröret så gör det ingen glad när det gäller respons och liknande faktiskt.
Annan kam kan också funka, men jag vet inte så mycket om VW motorer jag heller så ska inte säga för mycket på den punkten.

/Påsen

PÅSEN RACING

9 Inlägg
27 november 2008
#15
skulle du kombinera mina och marlboromans ideér skulle du nog få en betydligt piggare bil! wink kanske inte så mycket mer effekt att skryta med men mer vrid att köra ifrån folk med!lol

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#16
påsen skrev:
Grenröret hade jag nog kasstat och byggt ett eget faktiskt.
Så som jag ser det grenröret så gör det ingen glad när det gäller respons och liknande faktiskt.
Annan kam kan också funka, men jag vet inte så mycket om VW motorer jag heller så ska inte säga för mycket på den punkten.

/Påsen

Joo men kanske skulle ta å göra ett eget nångång, men ja hade ingen lust med de under projektet men de ångrar ja nu sad

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#17
joo men ja fatta fortfarande inte riktigt de där med mottrycksstyrning :S
haha aa man får ju hoppas att de bir så big_smile

----->Strippen S2<-----

VCRACING

9 Inlägg
27 november 2008
#18
men på S2 wastegaten har du väll två anslutningar på, säg att du har 1,1 bars tryck på undersidan och har lite mindre tryck på översidan borde det ge ungefär samma effekt, men.. du kan också få ett skenande laddtryck vilket kan bli trist. måste ju finnas nån här som har erfarenhet av dom!

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#19
det blir ju atmosfärtryck på ovan sidan vid fjädern, de e bara 1 anslutning va ja vet...

----->Strippen S2<-----

VCRACING

9 Inlägg
27 november 2008
#20
hmm.. okej? jag har en liggandes och den är det två anslutningar på var sida om membranet, var ner i källarn och kolla! big_smile den satt iof på en 200 turbo -83:a men den ser likadan ut som S2:ans.. weird!


Sök