3966
Sök

Dagisregler?

61 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#1
Hej.
Är det nån som kan nån bra sida om allmänna dagisregler,typ hur många barn som en dagisfröken max får ha, mm mm

8 883 Inlägg
30 november 2008
#2
Den infon hittar du hos din kommun. Beror på hur många barn det är samt ålder
Senast redigerat av Hamilton (30 november 2008)

Fotograf på tierpidag.se

3 059 Inlägg
1 december 2008
#3
Jodå regler finns hur många barn det får vara per vuxen.
Sen gäller det lokalerna också, dessa får inte ha hur många ungar som helst.


Lagerhjon
178 Inlägg
1 december 2008
#4
Tyvärr är ju läget sådant att man får acceptera att det är många ungar på avdelningarna eller stå utan dagisplats. Reglerna är väll att kommunen måste tillhandahålla plats men det händer inget om det inte följs. I min hemkommun har de slagit upp ett tält på gården till ett dagis, ungarna får gå in i tältet om det är dåligt väder. Detta pga utav att det inte finns dagisplatser så det räcker.

182 Inlägg
1 december 2008
#5
DanThor skrev:
Tyvärr är ju läget sådant att man får acceptera att det är många ungar på avdelningarna eller stå utan dagisplats. Reglerna är väll att kommunen måste tillhandahålla plats men det händer inget om det inte följs. I min hemkommun har de slagit upp ett tält på gården till ett dagis, ungarna får gå in i tältet om det är dåligt väder. Detta pga utav att det inte finns dagisplatser så det räcker.

Det är inte så att detta gäller en uteförskolegrupp? Det behöver ju inte vara så illa som det låter. För övrigt är det inte alltid så lätt att förse barn i en starkt ökande kommun med nya förskolor. Man behöver öppna nya förskolor väldigt ofta vilket kan vara dåligt för kvaliten inom förskolan. Dock lite OT!

Leg. Spådam
816 Inlägg
1 december 2008
#6
sand3rs skrev:
DanThor skrev:
Tyvärr är ju läget sådant att man får acceptera att det är många ungar på avdelningarna eller stå utan dagisplats. Reglerna är väll att kommunen måste tillhandahålla plats men det händer inget om det inte följs. I min hemkommun har de slagit upp ett tält på gården till ett dagis, ungarna får gå in i tältet om det är dåligt väder. Detta pga utav att det inte finns dagisplatser så det räcker.

Det är inte så att detta gäller en uteförskolegrupp? Det behöver ju inte vara så illa som det låter. För övrigt är det inte alltid så lätt att förse barn i en starkt ökande kommun med nya förskolor. Man behöver öppna nya förskolor väldigt ofta vilket kan vara dåligt för kvaliten inom förskolan. Dock lite OT!

Helt rätt, det måste vara en uteförskola (en pedagogik som är på frammarsch), fast riktigt hardcore uteförskolor är ute oavsett vad.
Varför öppnandet av nya förskolor är något dåligt för kvaliten förstår jag inte, du får gärna förklara det om du har lust och orkar. Det är vanligt att nyöppnade förskolor och skolor får en sorts förköpsrätt av pedagoger så de kan välja personal inom kommunen och flytta mer eller mindre intakta arbetslag om de vill. De väljer sällan eller aldrig nyutexaminerade pedagoger utan tar folk (som inte stämmer in på beskrivningen ovan) med vana och rutin.
Senast redigerat av Merclone (1 december 2008)

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

182 Inlägg
1 december 2008
#7
Merclone skrev:
sand3rs skrev:
DanThor skrev:
Tyvärr är ju läget sådant att man får acceptera att det är många ungar på avdelningarna eller stå utan dagisplats. Reglerna är väll att kommunen måste tillhandahålla plats men det händer inget om det inte följs. I min hemkommun har de slagit upp ett tält på gården till ett dagis, ungarna får gå in i tältet om det är dåligt väder. Detta pga utav att det inte finns dagisplatser så det räcker.

Det är inte så att detta gäller en uteförskolegrupp? Det behöver ju inte vara så illa som det låter. För övrigt är det inte alltid så lätt att förse barn i en starkt ökande kommun med nya förskolor. Man behöver öppna nya förskolor väldigt ofta vilket kan vara dåligt för kvaliten inom förskolan. Dock lite OT!

Helt rätt, det måste vara en uteförskola (en pedagogik som är på frammarsch), fast riktigt hardcore uteförskolor är ute oavsett vad.
Varför öppnandet av nya förskolor är något dåligt för kvaliten förstår jag inte, du får gärna förklara det om du har lust och orkar. Det är vanligt att nyöppnade förskolor och skolor får en sorts förköpsrätt av pedagoger så de kan välja personal inom kommunen och flytta mer eller mindre intakta arbetslag om de vill. De väljer sällan eller aldrig nyutexaminerade pedagoger utan tar folk (som inte stämmer in på beskrivningen ovan) med vana och rutin.

Vad jag menar med är att jag tror att en för snabb ökning gör att den värdegrund, bedömning, förhållningssätt och arbete som en enhet eller förskola står för, inte blir implementerat i den nystartade delen eftersom det går för snabbt och för mycket ny personal. Personligen tycker jag just att det är viktigt att enheten har samma syn på dessa bitar, en grund för "vi-känsla".

Leg. Spådam
816 Inlägg
2 december 2008
#8
sand3rs skrev:
Merclone skrev:
sand3rs skrev:

Det är inte så att detta gäller en uteförskolegrupp? Det behöver ju inte vara så illa som det låter. För övrigt är det inte alltid så lätt att förse barn i en starkt ökande kommun med nya förskolor. Man behöver öppna nya förskolor väldigt ofta vilket kan vara dåligt för kvaliten inom förskolan. Dock lite OT!

Helt rätt, det måste vara en uteförskola (en pedagogik som är på frammarsch), fast riktigt hardcore uteförskolor är ute oavsett vad.
Varför öppnandet av nya förskolor är något dåligt för kvaliten förstår jag inte, du får gärna förklara det om du har lust och orkar. Det är vanligt att nyöppnade förskolor och skolor får en sorts förköpsrätt av pedagoger så de kan välja personal inom kommunen och flytta mer eller mindre intakta arbetslag om de vill. De väljer sällan eller aldrig nyutexaminerade pedagoger utan tar folk (som inte stämmer in på beskrivningen ovan) med vana och rutin.

Vad jag menar med är att jag tror att en för snabb ökning gör att den värdegrund, bedömning, förhållningssätt och arbete som en enhet eller förskola står för, inte blir implementerat i den nystartade delen eftersom det går för snabbt och för mycket ny personal. Personligen tycker jag just att det är viktigt att enheten har samma syn på dessa bitar, en grund för "vi-känsla".

Nja, visst kan det bli lite tufft i början när en massa barn ska känna in sig i gruppen, men så har alla det. Varje år efter sommaren blir en prövoperiod för barnen, och när en åldersintegrerad förskola skickar ett barn till syskongruppen blir det en inkänning där med.
Värdegrunden står fastslagen i LpFö/98 och ska/får inte skilja sig från skola till skola då det är angivet på nationell nivå. Viktigt att tänka på är att förskolearbete (det finns inget som heter dagis längre om någon bryr sig)är väldigt rutinbaserat för barnens skull och rutinerna skiljer sig inte ofta två skolor emellan, åtminstone inte inom samma kommun. Jag förstår inte riktigt vad du menar med bedömning, tänker du på att man skulle missa barn som är lite senare i utvecklingen än resten eller? Är det så så kan jag lugna dig, erfarna pedagoger ser sådant direkt. Om ett barn skulle fara illa på förskolan, alltså på något sätt försummas, så beror det inte på huruvida skolan är ny eller inte utan på en förslappning av lärarkåren. Och detta kan ske i förskolor med många år på nacken.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

182 Inlägg
2 december 2008
#9
Tror du missförstår mig. Jag talar inte alls om att få in barnen i gruppen eller hur man gör inför ett nytt läsår och jag menar inte värdegrunden angiven i styrdokument. Jag pratar snarare om den väg som varje enhet/skola/förskola väljer att lägga fokus på. T ex på mitt jobb har vi haft ett 2 år långt projekt med betyg& bedömning (skola) vilket innebär att hela enheten har utvecklat denna bit och har samsyn inom området. Genom att snabbt starta nya förskolor med mycket ny personal, tror jag att det är omöjligt att behålla samsyn och standard. Sen kan det kvitta att värdegrunden är fastslagen i styrdokument. Man måste jobba med detta inom enheter för att tydliggöra vad det innebär. Annars är det till stor del bara ord.

Är fullt medveten om att jag pratar utifrån skola just nu, men jag vet ju hur det blir när det anställs mycket personal på kort tid.

KTM 660
537 Inlägg
2 december 2008
#10
me_like_golf skrev:
Det finns inte riktigt gränser för hur många barn man får ha.. i min kommun är det väl sagt att det ska vara 17,5 barn per avdelning i förskolan.. (om jag kommer ihåg rätt). Men det stämmer inte riktigt.. Några har fler andra färre. Men som sagt kolla med din kommun.

Vad jobbigt att va den halva ungen, varför inte använda ett hel tal?

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
2 december 2008
#11
JockeRX7 skrev:
me_like_golf skrev:
Det finns inte riktigt gränser för hur många barn man får ha.. i min kommun är det väl sagt att det ska vara 17,5 barn per avdelning i förskolan.. (om jag kommer ihåg rätt). Men det stämmer inte riktigt.. Några har fler andra färre. Men som sagt kolla med din kommun.

Vad jobbigt att va den halva ungen, varför inte använda ett hel tal?

Får väl slå ihjäl någon på mitten..

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Leg. Spådam
816 Inlägg
3 december 2008
#12
sand3rs skrev:
Tror du missförstår mig. Jag talar inte alls om att få in barnen i gruppen eller hur man gör inför ett nytt läsår och jag menar inte värdegrunden angiven i styrdokument. Jag pratar snarare om den väg som varje enhet/skola/förskola väljer att lägga fokus på. T ex på mitt jobb har vi haft ett 2 år långt projekt med betyg& bedömning (skola) vilket innebär att hela enheten har utvecklat denna bit och har samsyn inom området. Genom att snabbt starta nya förskolor med mycket ny personal, tror jag att det är omöjligt att behålla samsyn och standard. Sen kan det kvitta att värdegrunden är fastslagen i styrdokument. Man måste jobba med detta inom enheter för att tydliggöra vad det innebär. Annars är det till stor del bara ord.

Är fullt medveten om att jag pratar utifrån skola just nu, men jag vet ju hur det blir när det anställs mycket personal på kort tid.

Okej, du tänker så. Men samsynen påverkas bara det anställs en ny pedagog med stark vilja, så det kommer man aldrig ifrån. Däremot skiljer sig skolan från förskolan. Förskolan för ingen undervisning utan lägger vikt på barnens utveckling socialt, i tal och motorik m.m. Det är lättare att starta nya förskolor än att starta vanliga skolor. Dessutom betygssätts inte förskolebarnen, och bedöms inte i större utsträckning än om de skulle vara mycket eller ovanligt senare i utvecklingen än normen.
En annan skillnad är att det vanligtvis är så på en förskola att i elevgruppen finns 3-4 pedagoger, beroende på storlek och regler, varav en är förskolelärare och de andra två barnskötare. Det är förskoleläraren som ansvarar till största del över barnen och barnskötarna som tar en stöttande roll. Ungefär som läraren och fritidspedagogerna i vanliga skolan.

Jag personligen ser inga problem av att förskolor öppnas huller om buller och hela tiden, det blir ingen nedgång i kvaliten på omhändertagandet av barnen. Jag skriver inte för att lära dig som redan är utbildad lärare något, utan för att skapa förståelse bland de som inte är det, eller har liknande insyn i skolverksamheten.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

Leg. Spådam
816 Inlägg
3 december 2008
#13
JockeRX7 skrev:
me_like_golf skrev:
Det finns inte riktigt gränser för hur många barn man får ha.. i min kommun är det väl sagt att det ska vara 17,5 barn per avdelning i förskolan.. (om jag kommer ihåg rätt). Men det stämmer inte riktigt.. Några har fler andra färre. Men som sagt kolla med din kommun.

Vad jobbigt att va den halva ungen, varför inte använda ett hel tal?

Ja, nu är det inte så det ligger till, man räknar inte barn per avdelning utan barn per pedagog.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.


Sök