3303
Sök

Säljer Ford Volvo nu? Säljer GM Saab nu?

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
2 december 2008
Subw000fer--92 skrev:
Fan att inte Mercedes köper Volvo då blir det ju kvalitet till 110% smile

Jag upplever att Volvo minst sagt är kvalitet. Jämför med Ford, Opel, Saab, Peugeot, Renault o.s.v.
Dock bör dom förbättras när det handlar om att göra bilar som håller. Men än så länge är det väl
bara Japanerna som är riktigt duktiga på det. Fast å andra sidan är dom dåliga på att göra bilar i
allmänhet, om jag får säga det själv. Men ja...

Tycker som många andra säger att det vore kul om Volvo blev Svenskt igen. Jag tror att Ford har
dragit ner Volvos rykte en del också. Det är ju trots allt de som lägger deras budget, som beviljar
eller dementerar deras framtidsplaner o.s.v. Vi har det likadant på mitt jobb. Företaget i sig går bra,
men eftersom att våra ägare är Amerikanska, samt att dom blottar oss för en oerhört krävande
marknad så går det dåligt för oss. Det är dom som ger oss vår budget, det är dom som beviljar eller
dementerar våra projekt o.s.v.

Skulle Volvo bli Svenskt igen tror jag att dom skulle ha bättre möjligheter. De kan bestämma sin
framtid utifrån sin helt egna budget; och det går ju inte att förneka - Volvo säljer bilar. Sedan kan
dom växa fritt och anpassa sig när de behöver. Men när man ägs av ett av världens största företag
som kräver en viss produktion, en viss summa under sälj, en viss procentuell ökning o.s.v - Då kan
det bli svårt i tider som dessa.

Administratör
11 960 Inlägg
2 december 2008
GOLF_TDI_ skrev:
säljs volvo nu
jag hoppas det
vad tror ni?

Varför läggar du den här tråden i Off topic? Det är väl högst fordonsrelaterat, inte sant? Flyttar till allmänt.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

VW-nörd?
4 332 Inlägg
2 december 2008
Volvo och SAAB som statligt ägt, samtidigt som de största biltillverkarna i världen (nästan) ska få mångmiljardstöt, få visst statligt ägande.
Bankerna får mångmiljard stöd och blir uppköpta av staten i sina länder. Alla länder måste stödköpa dollarn för att hjälpa de fattiga så att alla ska va jämlika inför krisen som usa skapat.

Fan Lenin har lyckats, snart har vi kommunism.

2 164 Inlägg
2 december 2008
Varför tror ni att saab är tillsalu??
Vad jag vet så är de inte de utan de är bara spekulationer.

Angående volvo så får vi se hur de blir.
Men att hitta köpare nu till ett företag som går med förlust är inte lätt.

MVH

F

Supraman
2 300 Inlägg
2 december 2008
dom som jag tycker e bäst för volvo e att antingen köps dom av volvo sverige eller att dom köps av toyota.
dom har nog det som krävs för att det åtminstonde ska kunna köra med nollresultat inom nära framtid.

Men det största felet var när saab och volvo såldes till jänkarna.
där ses volvo och saab som kassakor som dom kan ta pengar från för att rädda siffrorna på för sina egna bilar.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
2 december 2008
äh de borde skrota volvo=D volvo är inte vad de har vartit "efter 940isarna"

OEM <3
6 957 Inlägg
2 december 2008
peegee skrev:
Leoj skrev:
Ryktas det inte om att BMW är sugna på Volvo?

Rätta mig om jag har fel, men så har ja hört de.

Jo det har ryktats tidigare om det men det känns väldigt ologiskt, vad ska BMW med Volvo till? Konkurrera med sig själva?

Nä Renault känns som det mest logiska, då kommer det nära AB Volvo igen också.

Rykten ska inte till att tros på..

BMW:s Reithofer slår även fast att man INTE vill köpa Saab av GM
De enda som verkar intressant är Hummer.

Och även att lägga ett bud på Peugeot/Citroen

Stod i GT 1/12 -08

OEM <3

Trucker
2 710 Inlägg
2 december 2008
Väntat sedan längde på detta svar från Ford. Frågan är vilka köparen blir.. Tyskt ägare vore ju KALASFINT, då dessa leder i tekniken. Tycker däremot inte att ngt Japanskt ska överta då båda svenskt och japanskt är mer för säkerhet än teknik. Tyskt teknik - Svenskt säkerhet, tvekar inte på att Volvo då kommer stå i världstoppen flera år i rad. i EuroNcap..

Blir det Tata Motors eller något franskt är det lika bra ( om inte bättre ) att Ford behåller den.

Intressant och följa denna affär faktiskt smile

Fart missbrukare

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 december 2008
Brandis skrev:
kan dom lika gärna sälja till staten, eller så kan dom säljas till något asiatiskt bilmärke så jobben är säkrade för all framtid...

Bilförsäljningen i bara Japan sjönk med 21% på bara en månad, så marknaden där är ju ingen höjdare för överlevande biltillverkare. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 december 2008
expect1991 skrev:
jag  tror att ford vill det, men ingen superintresserad köprare, gärna BMW eller Toyota smile

Problemet är ju, som jag sagt förut, att Ford har pantsatt Volvo i USA för att rädda sig självt ett tag till.
Därför är det svårt att sälja Volvo, för Ford vill sälja Volvo dyrt, plus att man måste lösa ut Volvo från pantbanken...

2 283 Inlägg
2 december 2008
peegee skrev:
Leoj skrev:
Ryktas det inte om att BMW är sugna på Volvo?

Rätta mig om jag har fel, men så har ja hört de.

Jo det har ryktats tidigare om det men det känns väldigt ologiskt, vad ska BMW med Volvo till? Konkurrera med sig själva?

Nä Renault känns som det mest logiska, då kommer det nära AB Volvo igen också.

Volvo kan inte konkurrera med BMW.

R.I.P. Michael Jackson!

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 december 2008
henkebenke skrev:
Ni får tänka på en sak när det gäller Fords ägande av Volvo. Visst, Ford har plöjt ner alla vinster på pensionsavtal och gucka till gamla anställda, precis som GM osv osv.
Men, Volvo och många svenska underleverantörer har tjänat mycket pengar på delar till andra bilmodeller inom Fordkoncernen, Volvos 5a och svenska växellådor under huven på focus, inredningsdetaljer till Jagga och så vidare.
Volvo kan nog stå på egna ben, men felsatsningar och andra ekonomiska utsvävningar lär ju isf straffas hårt som fan.

Men samtidigt har Ford flyttat tillverkningen av större delen av Volvos motorer till England p.g.a överkapacitet i Fords fabriker där, och i sin tur innebär att Volvo måste importera sina egna motorer från England, samt ändra dom till Volvos standard efteråt, då dom tillverkas med Fords maskiner på fabrikerna i England.
Det har inneburit att kostnaderna för varje motor är skyhöga.

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 december 2008
Mortalis skrev:
Volvo och SAAB som statligt ägt, samtidigt som de största biltillverkarna i världen (nästan) ska få mångmiljardstöt, få visst statligt ägande.
Bankerna får mångmiljard stöd och blir uppköpta av staten i sina länder. Alla länder måste stödköpa dollarn för att hjälpa de fattiga så att alla ska va jämlika inför krisen som usa skapat.

Fan Lenin har lyckats, snart har vi kommunism.

Hahahaha! Tror du har rätt. wink
När vi ändå är inne på det, är det inte oerhört många som klagar på de rika, och tycker pengarna skulle fördelas mer jämnt, så att alla får en del av kakan? wink lol

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 december 2008
Stefan Varberg skrev:
dom som jag tycker e bäst för volvo e att antingen köps dom av volvo sverige eller att dom köps av toyota.
dom har nog det som krävs för att det åtminstonde ska kunna köra med nollresultat inom nära framtid.

Men det största felet var när saab och volvo såldes till jänkarna.
där ses volvo och saab som kassakor som dom kan ta pengar från för att rädda siffrorna på för sina egna bilar.

Det är sant. Under de fem första åren Ford ägde Volvo levererade Volvo 20 miljarder i ren vinst, förutom de 20 miljarderna Volvo hade i "kassan" när Ford köpte Volvo för 45miljarder.

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 december 2008
volvo_dude skrev:
äh de borde skrota volvo=D volvo är inte vad de har vartit "efter 940isarna"

Jag antar att du åsyftar bakhjulsdriften. roll
För om du pratar om "efter 940isarna", vilka tillverkades fram till - var det 98a? Eller det var enbart S90 och V90 då?
Då ingår ju även 850 och V70/S70 inom din tidsram du satt upp. wink

Automationselektriker
213 Inlägg
2 december 2008
haha, dendära TurbOla verkar ha ett svar på allt tongue

Personligen så tycker jag att det skulle vara kul att kunna kalla volvo "svenskt" igen, men frågan är ju vem som skulle köpa Volvo PV.

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)

Norrlänning
1 453 Inlägg
2 december 2008
tkd_rille skrev:
Ellertz skrev:
tkd_rille skrev:

så du tror toyota drar ner kvaliten någonting ? tror snarare att de blir bättre isåfall.

kvalitets känslan som nyare Volvo har 06 - ..... Finns inte hos en toyota. ja har åkt de flesta nyare toyota och ja är besviken. Visst, dom går aldrig sönder, men ja lagar hellre bilen och åker skönt ist smile

de är skillnad på nya volvo och nya toyota ja. men jag tror inte de skulle ändrat på den standard ändå som inredningen har i volvon eller körkänslan. så då kanske du får både kvalitets känsla och en bil som håller sjukt bra.

Ja men ja kommer nog aldrig ha en volvo eller toypta så för mig kvittar de... Så länge WV koncernen håller sig flyttande är ja nöjd roll

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

204 Inlägg
2 december 2008
ja tycker BMW ska köpa volvo för att då kanske dom kan gå tillbaka till bakhjulsdrift, tänk t5/t6+rwd  mums

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 december 2008
CIA_SWE skrev:
haha, dendära TurbOla verkar ha ett svar på allt tongue

Personligen så tycker jag att det skulle vara kul att kunna kalla volvo "svenskt" igen, men frågan är ju vem som skulle köpa Volvo PV.

Alldeles för mycket fritid, och man blir skadad av att sitta här så pass mycket. lol

Automationselektriker
213 Inlägg
2 december 2008
Fr3ddan skrev:
ja tycker BMW ska köpa volvo för att då kanske dom kan gå tillbaka till bakhjulsdrift, tänk t5/t6+rwd  mums

tror det skulle vara liten chans att dom gjorde volvo bakhjulsdriven även om BMW köpte dom tongue

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)

Sök