3356
Sök

Hemmabio allmänna frågor

122 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
Tjenare, har ett hemmabio system på rummet.

Tänkte höra lite om det är värt att uppgradera försärkaren, samt vilka kablar man ska ha ?

Har just nu en : sony str-db870 förstärkare, känns som det är rättså dåligt drag i den, kör man utan subben är det väldigt "platt" ljud tycker jag.

Högtalarna är från Audio Pro
http://www.audiopro.se/templates/audio_ … oducts=394
Frontar: AVANTI A.70
Center: AVANTI A.20
Bak: AVANTI A.10
Sub: SUB SW-500

Är det förstrkaren som är dags att byta ut då den säkert har en 5-6år på nacken ?
Provade suben i en annan förstärkaren å den verkade ha väldigt mycket högre signal styrka, behövde typ ha suben på 1/20 del av volymen för att det skulle låta bra, medans i min står suben på typ 1/3 volym.

Sedan tänkte jag höra om det är någon större skillnad på kablar, köpte optisk kabel mellan dvd'n och förstäkraren, likaså till ps3't. Men ska man sattsa på några bättre "modeller / märken" ?
Hdmi kabeln måste den vara dyr eller duger min 300kr från elgiganten ?

Till högtalarna kör jag rättså grov kabel (för grov för terminalerna) köpt på metervara på audio video (deras största) behövs det bättre ?

Mvh Emil

Egentligen TSDI

672 Inlägg
2 december 2008
En SUPRA Hdmi kostar drygt 300:- beronde på längd å då får du en bra kabel...

Högtalarna kräver ju en sub då de inte finns några "basar" i frontarna... sen är ju sub ett måste för "riktig" hemmabio smile

Har själv en gammel Yamma Z2 som är lite väl gammel men funkar ok.
Skulle säkert bli en jäkla skinnad med en ny pjäs... hänt en helt del på dom åren.

Nya stärkare har ju godsaker som nätverkskort, HD ljud, en massa Hdmi, Hdmi control, automatiskt kalibreringssystem mm mm...

Lurar själv på Pioneers pianosvarta modeller... smile

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
2 december 2008
Jag märker oerhörd skillnad på kabeln för 300kr och den för 1.200kr. Fast det beror nog
på vilken källa du har. Kör du Blu-Ray så är det ändå så pass bra, så det är otroligt. Dock
tycker jag att vissa färgövergångar vid tydliga "fadningar" kan se för "klippta" ut, med de
billigare HDMI-kablarna.

För mig blir det att uppgradera stärkare, slutsteg och högtalare framöver. Sedan blir det nog
dessutom en av Pioneers nya Blu-Ray-spelare också. Men det får bli när det finns cash över.

Sök