Ett spakställ till en Galant Dynamic 4.
När man vill bygga short shift på en bil så brukar man ju oftast förlänga delen under "lagringen". På Mitsun så är det tyvärr så precis att det är svårt att förlänga nått mer än några millimeter innan det tar i botten..
Då får man istället flytta upp hela spakstället för att få plats med en vettig förlängning..
Här är det kapat och förlängt med 3cm..
Hållaren till spaken måste också förlängas lika långt för att nå ner till den undre "L" formade delen som registrerar fram och bakåt på spaken.
Lite svets.
Nu kommer vi till den jobbiga delen.. Spaken skall ju förlängas med 3cm också. Men tyvärr så är det gjutjärn den undre delen är gjord av. Tur att man har kloka folk runt om kring sig som man kan fråga.
Tricket när man svetsar i gjutjärn är tydligen att värma rejält med gas innan.
Och när man har svetsat klart så är det viktigt att värma igen för att de skall få samma härdning. Klart och gjort!
Blästring och lite färg.
Voila! Funderar på att lacka spaken och Hållaren till spaken svarta. Vad tror ni om det?
Kapade upp och svetsade om spaken då jag hade vänt nedre delen 180grader fel (pinsamt) och la på vit respekttive svart färg..