3959
Sök

Säkring smäller direkt när tändnings slås på

2 Inlägg
lördag 21:03
Trådstartare
#1
Tja säkert någon som är mer kunnig om el här på forumet så lägger ut en tråd för att få höra någon annans åsikt.

Så jag har en king cab från 98a med TD25an och den har en säkringslåda i motorutrymmet som har säkringar och relän 4 utav dessa år ?japansäkringar 30a? och dessa paja så ja åkte till mekonomen och köpte nya dock hade dem inte 30a så fick köpa 4st 40a istället och beställa 30a istället bara så att bilen kan fungera sålänge.
Men nu har jag stött på ett annat problem i lådan vid motorn så finns det ett relä som är till elec ign (electric ignition) den är orginal 30a men nu 40a och sedan i hytten har vi en till säkringslåda med säkringar där har vi en till säkring som är till elec ign (samma sak) fast i en vanlig flatstift säkring. Denna är 10a orginal och smäller direkt när tändningen slås på har prövat alla säkringar mellan. 7.5-30a och alla smäller direkt. Vad kan detta bero på? tänker ju i förstahand att det kan vara någon kabel som kortsluter men hittar inget. Kan det bero på att reläet är för hög amp? och när jag startar bilen efter säkringen gått så går den endast på 2/3 cylindrar är detta kopplat till det problemet då båda dök upp samtidigt.


All hjälp uppskattas och tackar i förhand.


Mvh Mattias Lindberg

3 336 Inlägg
Igår 08:56
#2
Ett 40a relä istället för ett 30a påverkar ingenting, så länge alla utgångar är lika.  Säkringar ska man ALDRIG sätta högre A, bara för att allt är konstruerat för en viss amperelast och med för stor säkring kan det överbelastas.
För stor säkring ger ingen överbelastning i sig, utan MÖJLIGGÖR det, om ett fel uppstår.

Nu har du en rejäl kortslutning om du bränner STÖRRE säkring än avsett omedelbart.  Någonting som säkringen strömförsörjer är trasigt.
Kan vara komponent eller kablage.
Omöjligt att säga vad på distans.

Börja med att koppla ur komponenter som säkringen strömförsörjer en efter en, och se när säkringen håller.
Mäta ohm kan vara missledande, då en normal glödlampa kan misstas för kortslutning. Något kan ju ha permanent ström över den säkringen.
Använd inte högre amperetal än det ska vara, utan max rätt A så du inte bränner kablaget, mm.
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 16:24)

6 129 Inlägg
Igår 09:07
#3
I detta läget skulle det ju hjälpa enormt med ett kopplingsschema. För det första är det lite oklart vad den där säkringen går till, "elec ign" hade kunnat ha att göra med tändningen på en bensinmotor men dieselmotorer har ju inga sådana behov. Går den till dieselmotorns styrning? Antar att det inte är så mycket på de motorerna, kanske en elektroniskt styrd radpump? Det skulle förklara varför motorn går sämre nu.

Man kan mäta resistans mot jord på den sida av säkringshållaren som går till förbrukarna. Det borde vara väldigt lågt motstånd där just nu. Sedan får man koppla ur grejer som är kopplade på den säkringen en efter en, till det låga motståndet försvinner.

Fri fart för ett fritt folk!
14 296 Inlägg
Igår 14:26
#4
lösningen kommer aldrig vara att montera starkare säkringar..   den enda lösningen den ger är att man slipper meka med bilen när den brinner upp.. 

man kollar vad som sitter på just den säkringen och spårar alla dom komponenterna och försöker hitta vilken komponent som är trasig..   finns liksom ingen genväg och saker och ting inte sig själv genom att försöka ignorerar felet genom att montera starkare säkringar..     

vill påstå att det är väldigt korkad lösning.  resulatet blir bara att man skadar en massa mer delar av bilen

Kör fort så hinner inget hända...

2 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#5
Growe skrev:
lösningen kommer aldrig vara att montera starkare säkringar..   den enda lösningen den ger är att man slipper meka med bilen när den brinner upp.. 

man kollar vad som sitter på just den säkringen och spårar alla dom komponenterna och försöker hitta vilken komponent som är trasig..   finns liksom ingen genväg och saker och ting inte sig själv genom att försöka ignorerar felet genom att montera starkare säkringar..     

vill påstå att det är väldigt korkad lösning.  resulatet blir bara att man skadar en massa mer delar av bilen

Har aldrig påstått att det är en lösning utan gjorde det endast för och testa om alla säkringar gick. Sedan är ju då hela meningen med inlägget att få svar på vad som styrs av den säkringen vilket jag inte fått utav någon av er????

Fri fart för ett fritt folk!
14 296 Inlägg
för 2 timmar sedan
#6
Mlindberg skrev:
Growe skrev:
lösningen kommer aldrig vara att montera starkare säkringar..   den enda lösningen den ger är att man slipper meka med bilen när den brinner upp.. 

man kollar vad som sitter på just den säkringen och spårar alla dom komponenterna och försöker hitta vilken komponent som är trasig..   finns liksom ingen genväg och saker och ting inte sig själv genom att försöka ignorerar felet genom att montera starkare säkringar..     

vill påstå att det är väldigt korkad lösning.  resulatet blir bara att man skadar en massa mer delar av bilen

Har aldrig påstått att det är en lösning utan gjorde det endast för och testa om alla säkringar gick. Sedan är ju då hela meningen med inlägget att få svar på vad som styrs av den säkringen vilket jag inte fått utav någon av er????

vi vet inte ens vilket nummer säkringarna har.. alla är nummrerade.   det är det enda sättet att för det är rätt mycket säkringar dels 30amp säkringar och även andra säkringar till andra saker.. vi vet att säkringar går sönder men inte vilka..  smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök