3226
Sök

855 T5: Fläktarna paj... Jag fryser...

28 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
Nu har tydligen fläktarna gått sönder i min 855 T5 -96... Så jag kan inte blåsa in varm luft längre... känns inte alls bra när det är så här kallt...

Vet ni om det är dyrt att fixa? Nåt man kan göra själv eller måste det vara en Volvoverkstad som tar hand om det? Tänker ringa Volvo och höra men jag vill gärna få lite "förhandsinformation" så de inte lurar i mig vad som helst smile

Från början fungerade fläktarna bra. Sen gick den ena (tror jag, det lät så iaf), och ett par veckor senare gick även den andra (efter att ha skramlat ett tag).

Tacksam för all hjälp jag kan få (inte så kul med sånt fel under Jultider...)

1 488 Inlägg
4 december 2008
Det är vanligt att det är relät som ger sig ifall de är stendöda. En bekant fick byta fläkt och han köpte på bilskroten. Har för mig han inte betalade så mycket för installationskostnaden.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
4 december 2008
sitter bara en på 850 vad jag vet om det är kupefläckten du menar... dom brukar leva om som fan för att sen tvärskära i lagret... sitter i 4 torksskruvar bakom handskfacket sam att det sitter fast lite elprylar på den så slit inte i den. den är llätt att få därifrån men svårare att få på plats men kan nog säga att alla klarar av den operationen

2slow

28 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
Hmmm... ringde Bilia som sa att det bara fanns en fläkt. Konstigt, det verkligen lät som 2... Finns tydligen inga beggade värmefläktar kvar i landet. En ny kostar 1500 på bilskrot isf 3000 hos Bilia.

2 668 Inlägg
4 december 2008
gav 600 föör min på skroten... ring runt på olika skrotar och kolla om det är nån skillnad

2slow

28 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
Azid: Haha, ringde nyss bilskroten och frågade om det gick att göra själv... Fick följande svar: "låt mig säga så där... jag brukade säga att alla kan göra göra det men fick nyss ett samtal från en arg kund som undrade om fan jag hade kunna säga nåt sånt! så... det beror nog på hur mycket man meckat..." smile Behöver jag säga att jag inte meckat speciellt mycket själv?... big_smile

Kostar 500 spänn att få det fixat av någon som kan och har rätt verktyg.

2 668 Inlägg
4 december 2008
ok men jag tycker själv 500 är 450 för mycke med tanke på att man gör det på mindre än en halvtimme. dyr timtaxa de

enda verktyget som behövs är en torx 25a och en skruvmejsel.. du skruvar av skyddet som sitter ovarför fötterna sen sruvar du lös handskfacket och tar ut det och för att ta ut det måste du släppa på handskfacksluckan i plast pinnarna som den gilder på sen är det typ fri lejd in till fläckten
Senast redigerat av azid (4 december 2008)

2slow

28 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
Ok, det låter ju inte så svårt iofs... Tack för förklaringen!

28 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
azid skrev:
Kostar 500 spänn att få det fixat av någon som kan och har rätt verktyg.

Jo, ringde lite och det verkar inte finnas några kvar för tillfället. De går åt på 2 dagar när nån kommer in tydligen sad

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
4 december 2008
azid skrev:
ok men jag tycker själv 500 är 450 för mycke med tanke på att man gör det på mindre än en halvtimme. dyr timtaxa de

Om du hittar någon som skruvar bilar för 100kr timmen så kan du ringa mig, då är det lätt värt att få någon att bygga om hela bilen.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

4 586 Inlägg
4 december 2008
Kolla på annonser på blocket dom borde ha några delar där till 850

Reservdansk
6 271 Inlägg
4 december 2008
Jag hittade iaf ny kupéfläkt för 1250kr på Blocket när jag letade lite snabbt... roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2 668 Inlägg
7 december 2008
discokapten skrev:
azid skrev:

Om du hittar någon som skruvar bilar för 100kr timmen så kan du ringa mig, då är det lätt värt att få någon att bygga om hela bilen.

okerpriser om man tar 500 för nått som man gör på mellan 15-20 minuter om man gjort den nån gång förut eller har en handbok

2slow

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 december 2008

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Ace Ventura
1 240 Inlägg
7 december 2008
Annars e Tpc annonsida din vän smile

28 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
Såja, nu var det fixat!

Tog ut fläktblocket och hade köpt en lös motor. Försökte få loss fläktdelen för att flytta över den till den nya motorn, men det visade sig vara helt omöjligt. Så jag lämnade tillbaka motorn och köpte ett komplett fläktpaket.

Det blev lite pilligt framförallt att få isär och på alla kontakter, men det gick ändå! Och nu har jag både värme och dimman är borta! Man inser inte hur svårt det är att köra med helt igendimmade rutor förrän man inte kan göra någonting åt det... (det gick åt en hel del hushållspapper under tiden...)

Tack alla för hjälpen!

Sök