3604
Sök

Renovera/trimma cheva 350, tips på lämpligt trim/renoveringsdelar

Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
Åkte på att renovera motorn i Blazern (350 tbi -88). Behöver ju nu köpa renoveringsgrejer och tänkte även passa på att trimma lite när den ändå är nerplockad. Är inte ute efter några herrejösseseffekter utan bara "lite" extra, där det inte är så väldigt mycket extra kostnader utöver renoveringen.

Den ser inte ut att behöva borras, veven har jag inte kollat upp än (byte (stroka?) ist för ev. slipning)

Planen jag har nu är:
renoveringssats (p-sats, lager, ringar, kolvar, oljepump) med andra kolvar för högre komp
annan kam
om veven är kass så kanske strokerkit istället för slipning?

Låter detta bra eller nåt annat jag ska satsa på oxå/istället? Den ska ha bra karaktär för offroad (vrid, lågvarv) Vad/var rekommenderas att jag köper för delar?
Senast redigerat av henke_99 (4 december 2008)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

956 Inlägg
4 december 2008
Ett strokerkit är ju inte direkt billigt.
Men lite små saker du kan göra är ju tex performer rpm insug, elvattenpump, skvalpplåt i tråget, headers och sen en blueprint av hela motorn.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

206 Inlägg
4 december 2008
Möjligen en roligare kam samt headers och insug ! de skulle piffa upp den en hel del! ej heller så dyr operation!

Evolution Garage
394 Inlägg
4 december 2008
Håller med föregående inlägg. Kam, headers och ett trevligt insug gör gott! Finns mycket fint till dom motorerna! Vill du trimma mer så kan du ju ge dig på topparna också.

Elvattenpump är inget jag rekomenderar... kan gå illa vid elproblem!

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

Offroad Racing
3 122 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
Headers har jag redan, insugen vet jag inte riktigt hur dom passar med tbi. dom jag har sett är ju till förgasare och det är jag inte intresserad av då såna inte tycker om när det lutar (vilket det gör en del i skogen...)

Som barre sa så är elvattenpump inte så driftsäker, framför allt inte ute i skogen där det förekommer en del vatten som kan orsaka en del otrevligheter med elen...

Ny kam är redan medräknad i planen tongue

Vad tros om kolvarna? Original är det ju väldigt lågt komp i dom här motorerna och planing av topparna är ju inte så lämpligt, eftersom insuget inte passar sen...

Entreprenör
1 784 Inlägg
5 december 2008
henke_99 skrev:
Headers har jag redan, insugen vet jag inte riktigt hur dom passar med tbi. dom jag har sett är ju till förgasare och det är jag inte intresserad av då såna inte tycker om när det lutar (vilket det gör en del i skogen...)

Som barre sa så är elvattenpump inte så driftsäker, framför allt inte ute i skogen där det förekommer en del vatten som kan orsaka en del otrevligheter med elen...

Vad tros om kolvarna? Original är det ju väldigt lågt komp i dom här motorerna och planing av topparna är ju inte så lämpligt, eftersom insuget inte passar sen...

Nog kan du väl plana dom lite utan problem med insuget va.?

Meister
6 763 Inlägg
5 december 2008
mrbuggy skrev:
henke_99 skrev:

De blir nog ett helvete eftersom att suget lär bli liggandes om rida på blocket då. Det är bara att titta på en v8 framifrån så ser man att de blir jävluskap.

Meister
6 763 Inlägg
5 december 2008
camaro67 skrev:
mrbuggy skrev:
henke_99 skrev:

De blir nog ett helvete eftersom att suget lär bli liggandes om rida på blocket då. Det är bara att titta på en v8 framifrån så ser man att de blir jävluskap.

Ett billigt kina strokerkitt kanske kan vara en ide

206 Inlägg
5 december 2008
camaro67 skrev:
camaro67 skrev:
mrbuggy skrev:

Ett billigt kina strokerkitt kanske kan vara en ide

VA? e de jag som missat det helt och hållet !== Finns det Kina stroker kit!? Vev stakar kolvar?

Ha ha big_smilelol
Senast redigerat av Porsche935 (5 december 2008)

206 Inlägg
5 december 2008
Hmm Jag har byggt ett flertal V8 Race maskiner när vi tävlade som mest ! Men har aldrig hört att det finns Kina prylar till V8:or i rörliga delar!!

E detta verkligen sant? Visst kineserna gör kopior på allt men V8 ?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
5 december 2008
Porsche935 skrev:
Hmm Jag har byggt ett flertal V8 Race maskiner när vi tävlade som mest ! Men har aldrig hört att det finns Kina prylar till V8:or i rörliga delar!!

Nejdå, finns kina kopior på allt inklusive vevaxel.

>_>

Jävla kineser. hmm

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

206 Inlägg
5 december 2008
Siarnaq skrev:
Porsche935 skrev:

>_>

Jävla kineser. hmm

Har du någon adress man kan surfa in på och kolla? Har dom kopior på shyssta toppar också?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
5 december 2008
Porsche935 skrev:
Har du någon adress man kan surfa in på och kolla? Har dom kopior på shyssta toppar också?

Brukar mest dyka upp på ebay.com. Problemet är ju att skiten aldrig håller däremot om man ska ta ut hyfsad med effekt ur en V8'a.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
kinaprylar är inte så intressant... vill ha grejer som håller, en driftsäker motor som ska hålla för flera års lek. big_smile Har hellre lite lägre effekt och en motor med rejäla grejer som håller. Lägg gärna in länktips.

Eliminator
1 441 Inlägg
5 december 2008
Hmm, det mesta idag tillverkas i Kina, även av de mest erkända leverantörerna har flyttat sin tillverkning dit, sen vad det står på lådan är en annan sak.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
Visserligen, men det är ju skillnad på kinagrejer o "kinagrejer". "riktiga" leverantörer har ju sitt rykte att tänka på. dom måste ha kvalitet...

Sokrates skrev:
Hmm, det mesta idag tillverkas i Kina, även av de mest erkända leverantörerna har flyttat sin tillverkning dit, sen vad det står på lådan är en annan sak.

/Tommy.

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
5 december 2008
big_smile Här en gotte gott sida från sverige;
http://www.enginekitracing.se

cool

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

206 Inlägg
5 december 2008
Nya raggar bilen e Kinesare .. ha ha

198 Inlägg
5 december 2008
henke_99 skrev:
Visserligen, men det är ju skillnad på kinagrejer o "kinagrejer". "riktiga" leverantörer har ju sitt rykte att tänka på. dom måste ha kvalitet...

Sokrates skrev:

/Tommy.

Har sett på nära håll vad som menas med "kvalitet" och "riktiga leverantörer" vad gäller Kinaproducerat då jag har jobbat på ett företag som har produktion i Europa och Kina och levererar till mycket kända märken inom telekom och automotive. Ser ingen skillnad på prylarna som kommer därifrån. Möjligtvis att det som produceras för inhemska marknaden är sämre än det som exporteras.

1332 - Överjävlig

Meister
6 763 Inlägg
6 december 2008
Porsche935 skrev:
Siarnaq skrev:
Porsche935 skrev:

>_>

Jävla kineser. hmm

http://www.anabint.se/

Vevar och stakar har han. Till csb fick du vev och stakar för runt 4k som pallar för 850hk har jag för mig att han sa. Men vill man ha väre så kunde han ordna de med. Nu han tydligen hittat tomma toppar för 1100st så nu letar han efter någon som kan göra billiga ventiler och fjädrar och de skiten så de kommer toppar åxo big_smile Och till er som inte tror att de håller så kan jag säga att de är rätt många som åker med sånna strokerkitt

Sök