Niick skrev:
Bara för att du inte är en tillräckligt bra förare för att hantera din bil i högre hastigheter behöver du inte hacka ner på andra.
suck.. alla dessa moralkärringar..BORT TACK!
Jag kan hålla kontroll på en bil i den hastigheten om jag vill.
Men säg att du ligger i 150km/h på en 50-väg och det springer ut en unge som jagar en boll eller något, vad fan gör du då? Så bra bromsar finns det inte på många bilar, plus att man hinner absolut inte att reagera.
Om man ligger i 200km/h+ på en motorväg och man ligger i vänsterfilen och någon idiot som ligger i 110km/h svänger ut å ska köra om en lastbil, vad gör du då? Du hinner inte reagera, du hinner inte bromsa, en dödsolycka är ett faktum, eller hur?
Kommer inte ihåg siffrorna nu men någon här kan dem nog.
OM man ligger i 150km/h hur många m/s (meter per sekund) färdas man i då?
Hur många sekunder tar det för en människa att reagera från det att man ser hindret till det att man bromsar? Någon som kommer ihåg eller kan detta och kan göra någon liten uträkning på det så att alla som gnäller på att "kan du inte hantera din bil så sluta gnäll osv. osv." kan sluta med det.
Edit:
En polare ringde så jag frågade honom lite snabbt.
Och om man kör i ca. 150km/h så färdas man ca. 40meter per sekund.
Och om man ser ett hinder så ska man reagera på det och sen bromsa, detta tar ca. 2-3 sekunder för kroppen, så innan du har hunnit att ens bromsa i 150km/h så har du färdats ca. 120 meter.
Tänk då om en unge har sprungit ut ca. 50 meter framför dig, hur ska du då lyckas å undvika att inte köra på ungen ? ?
Denna reaktionstid kan variera från person till person men är på ett ungefär exakta vid en panikreaktion !
/Påsen