3713
Sök

850 Frågor

48 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
#1
Hallå, har tänkt mig köpa en ny bil om ett tag, närmare bestämt till hösten. Jag tror att min ekonomi skulle klara utav en 850 R. Jag är och har många bilintresserade kompisar/bekanta. Varje gång jag tar upp ämnet Volvo 850 så blir det mycket skitsnack.

Så jag vill nu få reda på av 850 ägare hur bilen är, vad jag hört så ska den gå sönder mycket, för det är Volvos första tvärställda motor, framhjulsdrift etc.
Krånglar de mycket? bränsleförbrukningen på en 850R?
Svårskruvat? Dyra servicar/reservdelar?

Mvh Linus

Renault spec "Electromekaniker"
109 Inlägg
7 december 2008
#2
Har inte haft några problem med dem, har många kompisar som har 850r och de funkar utan problem.
Bränsleförbrukningen beror på hur du kör, men kör du lugnt så dricker de inte så mycket. (0,8-0,9)

Tycker de är riktigt lättskruvade bilar, av de jag brukar ha på jobbet i alla fall. Reservdelar tycker jag inte är så dyra heller.

Svagheterna jag vet nu är oljeläckage mellan motor o låda, bärarmsbussningarna i bakvagen, spindlar.
Finns mer, men kommer inte på just nu

//David

1 024 Inlägg
7 december 2008
#3
har haft min R i över 4 år inga problem alls förutom att larmet strulade till sig nu i veckan, den drar runt 1 ; ) mycket sköna bilar att köra. känner till ett par som har haft 850 R bilar å dom har inte haft oljeläckage mellan motor o låda så det är en riktigt fin bil!


8 252 Inlägg
7 december 2008
#4
Limpan_ skrev:
Hallå, har tänkt mig köpa en ny bil om ett tag, närmare bestämt till hösten. Jag tror att min ekonomi skulle klara utav en 850 R. Jag är och har många bilintresserade kompisar/bekanta. Varje gång jag tar upp ämnet Volvo 850 så blir det mycket skitsnack.

Så jag vill nu få reda på av 850 ägare hur bilen är, vad jag hört så ska den gå sönder mycket, för det är Volvos första tvärställda motor, framhjulsdrift etc.
Krånglar de mycket? bränsleförbrukningen på en 850R?
Svårskruvat? Dyra servicar/reservdelar?

Mvh Linus

Till att börja med så va 400-serien framhjulsdriva flera år innan 850 kom, och med tvärställd motor, vilket du kan ta upp hos "de kunniga" wink

Är inga större krångel med 850 än med nån annan bil. Det vanliga är oljeläckage på turbon (enkelt å billigt) och bakre vevaxeltätning (krångligt och dyrt) sen brukar det kunan va lite oljud i framvagnen, inget våldsdyrt att fixa, sen kan det i vissa fall va krångel med tvärstagsbussningarna bak. Krångel med handbromsen är inte ovanligt.
Är man bara hyffsat händig och har lite verkstyg så är det inte nå krångligare att hålla på med en 850 än med en 240.


1 854 Inlägg
7 december 2008
#5
Alla bilar med några år på nacken kan gå sönder!

Vanliga fel är läckage mellan växellåda och motor
Kylare spricker i anslutning
Rost på bagagelucka

Bilen i helhet är klockren

Man får mycke för pengarna, grymt skön att köra går bra orginal, lätt att skrämma upp till brutal skillnad som håller för en billig peng.

Min drar:
Lugn körning långt ca 0.8
blandat med tung högerfot ca 1.3

Reservdelar är billigt www.skruvat.se där har du bra saker
Köp en haynes bok och meka själv, det är inte så svårmekat.

IT-Tekniker
161 Inlägg
7 december 2008
#6
Skulle vilja tillägga att rost på framskärmarna börjar bli vanligt på dom också...  kolla också längs railsen efter pyttesmå bubblor som visar på ett begynnande rostproblem...

Har också vart ute för flera ( både min och vänners) vevstatkslagerras...   så motorn skall inte ticka när den är varm...


741 Inlägg
7 december 2008
#7
Man ska inte lyssna på vad folk med okunskap säger!

Vad jag vet så är det en bra bil! klart fan turbo bilar med över 220 hk går sönder som har 10 år på nacken!

Så jävla kul när korkat folk säger att man har en skitbil bara för den går sönder ibland, själv så kör dom som ex en nissan almera på 120 hk eller typ s70 glt..

Klart du ska köpa smile
Senast redigerat av Joo (7 december 2008)

132 Inlägg
8 december 2008
#8
Rost i bagageluckan är med något att se upp för. Har det på min och måste fixas till snart. Men som de andra skriver så vore det väll konstigt utan lite skavanker på en 10-15år gammal bil? smile


Kokar ris
923 Inlägg
8 december 2008
#9
Limpan_ skrev:
Hallå, har tänkt mig köpa en ny bil om ett tag, närmare bestämt till hösten. Jag tror att min ekonomi skulle klara utav en 850 R. Jag är och har många bilintresserade kompisar/bekanta. Varje gång jag tar upp ämnet Volvo 850 så blir det mycket skitsnack.

Så jag vill nu få reda på av 850 ägare hur bilen är, vad jag hört så ska den gå sönder mycket, för det är Volvos första tvärställda motor, framhjulsdrift etc.
Krånglar de mycket? bränsleförbrukningen på en 850R?
Svårskruvat? Dyra servicar/reservdelar?

Mvh Linus

det där var ju bara 4 frågor! vart är dom 846 andra frågorna!?






(ja jag var tvungen.)

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

16 197 Inlägg
8 december 2008
#10
cenoxide skrev:
Limpan_ skrev:
Hallå, har tänkt mig köpa en ny bil om ett tag, närmare bestämt till hösten. Jag tror att min ekonomi skulle klara utav en 850 R. Jag är och har många bilintresserade kompisar/bekanta. Varje gång jag tar upp ämnet Volvo 850 så blir det mycket skitsnack.

Så jag vill nu få reda på av 850 ägare hur bilen är, vad jag hört så ska den gå sönder mycket, för det är Volvos första tvärställda motor, framhjulsdrift etc.
Krånglar de mycket? bränsleförbrukningen på en 850R?
Svårskruvat? Dyra servicar/reservdelar?

Mvh Linus

det där var ju bara 4 frågor! vart är dom 846 andra frågorna!?






(ja jag var tvungen.)

HAHA lol

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 december 2008
#11
Alla felen jag kan komma på är redan nämnda här, så det var väl det. smile

Du kommer känna rätt mycket skillnad när du sätter dig i en 850R än din 740. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
8 december 2008
#12
Jag har haft mycket problem med mina 850-kärror. Men det handlar först och främst om smågrejer,
som man faktiskt kan lösa själv, om man kan lite om att meka med bilar (vilket inte jag kan). Snackar
mycket om bromsar och sådär. Det verkar vara väldigt, väldigt vanligt på just 850. Jag har haft ett gäng
Volvo 850/855, och har även många släktingar som har haft sådana också. Och det är INGEN som inte
har haft problem med bromsar och så... men ja.


Team RmR
393 Inlägg
8 december 2008
#13
det här snackat om att 850 krånglar för att det är en av volvos första framhjulsdrivna bilar . när en bil gått 15 - 20 tusen mil tror ni då inte att dom felen är åtgärdade ? nu säger jag inte att alla har gått 15-20 tusen mil, och dom felen där det är läckage mellan låda/motor är den tidiga modellen
. sen kom R:en 96 och går inte mätas med en vanlig gl ifrån 92

ge han svar på en R och inte en GL/T


Team RmR
393 Inlägg
8 december 2008
#14
självklart finns det fel på R också då det inte är en helt ny bil smile


typ..eh..va?
582 Inlägg
8 december 2008
#15
Hexenhammer skrev:
Jag har haft mycket problem med mina 850-kärror. Men det handlar först och främst om smågrejer,
som man faktiskt kan lösa själv, om man kan lite om att meka med bilar (vilket inte jag kan). Snackar
mycket om bromsar och sådär. Det verkar vara väldigt, väldigt vanligt på just 850. Jag har haft ett gäng
Volvo 850/855, och har även många släktingar som har haft sådana också. Och det är INGEN som inte
har haft problem med bromsar och så... men ja.

Bromsarna har jag oxå hört att de ska vara lite problem med. Dock inget jag märkt av på min.

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!

plattsättare!
804 Inlägg
8 december 2008
#16
JaZoR skrev:
det här snackat om att 850 krånglar för att det är en av volvos första framhjulsdrivna bilar . när en bil gått 15 - 20 tusen mil tror ni då inte att dom felen är åtgärdade ? nu säger jag inte att alla har gått 15-20 tusen mil, och dom felen där det är läckage mellan låda/motor är den tidiga modellen
. sen kom R:en 96 och går inte mätas med en vanlig gl ifrån 92

ge han svar på en R och inte en GL/T

ja måste tyvär lägga till att R börjades redan 95 och t5an kom 94 smile

mvh // blomsterberg

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 december 2008
#17
Blomsterberg skrev:
ja måste tyvär lägga till att R börjades redan 95 och t5an kom 94 smile

mvh // blomsterberg

T5 kom -94, T-5R kom -95, R kom -96. smile

För övrigt, så är inte felet med läckaget mellan motor/växellåda åtgärdat, packboxen kommer att ge sig igen efter x antal tusen mil. Det beror på det höga oljetrycket som får packningen att ge sig till slut.

Och angående bromsarna har jag märkt problem en gång, och det var höger fram som kolvarna hängt sig.
Jag tryckte till hårt på bromsen, och sen löste det sig.
Och det var för att bilen stått stilla 2-3 månader. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 587 Inlägg
9 december 2008
#18
Problem.. Ja lovar dig att du kommer ha mycket roligt och väldigt lite problem med en 850..
Jag har en 850R o ägt den i ett år nu, inga problem alls med den förutom handbromsen har fått justeras, annars inga problem alls med min, men visst, alla bilar har problem nya som gamla.
Köper du en 850R eller T5 så lovar jag dig att du kommer trivas väldigt fint med bilen.. Ja köpte min o ångrar det inte en enda sekund alls...

Sen kanske det är svårt att köpa en i gott skick, men då kommer man in på en annan del av snacket tongue


179 Inlägg
9 december 2008
#19
Har också en 855R. Har haft väldigt lite problem med den.

Fick byta bromsarna efter inköpet. Sägs att dom tar mycket stryk och det är ju klart är en tung bil.
Har rost längst ner på bagageluckan vilket också är vanligt.
Har rengjort oljefällan. Tips är att när du kollar på din framtida R dra upp oljestickan och kolla om det kommer mycket rök när du varvar motorn, om så är fallet så är vevhuset täppt.
Bytte även torkarmotorn till bakluckan. Är förlåtligt är ju en kombi och är vanligt att dom kärvar på alla bilar.

Jag är helnöjd med min måste jag säga! Var vaksam när du kollar efter 850R på blocket, finns vissa kopior som cirkulerar så slå upp regnr på vägvärket för att kolla dom! Annars är dom stabila och väldigt pigga bilar......nästan lite väl mycket kusar för en fwd tycker jag.


Hojmek
748 Inlägg
9 december 2008
#20
Min har funkat bra med tanke på att det är en gammal bil. Dock slog den just om till 20 000 mil och en motorrenovering var då behövlig ( hårt körd av tidigare ägare ) .
Senast redigerat av Bodegan (9 december 2008)


Sök